zebra's bij stoplichten

Dag,

De zebra’s bij de stoplichten, moeten die ook gemapt worden? Deze zebra’s zijn alleen funtioneel wanneer de stoplichten niet werken, en voor de navigatie met telefoon krijg je een waarschuwing als je die benadert. Dus wanneer je komt aanrijden dan krijg je waarschuwing voor stoplicht en voor zebra, maar dat klopt dus niet.

Het lijkt me wel.
Je kan de waarschuwingen ook uitzetten :slight_smile:

De aanwijzingen op de Wiki’s zijn niet echt eenduidig of helder. Ik heb me vorig jaar kort met verkeerslichten beziggehouden en deze werkwijze aangehouden:

Een voetgangersoversteek geef je aan met highway=crossing en een toelichtende tag.
Staan er verkeerslichten dan wordt het crossing=traffic_signals en hoef je niet apart aan te geven dat er ook een zebrapad ligt.
Voor een oversteek met zebra en zonder verkeerslichten wordt het crossing=uncontrolled.
Voor een suggestieve oversteek zonder zebra of gelijkaardige markering wordt het crossing=unmarked.

Die tags plaats je op een gezamenlijke node waar het pad de weg kruist. Teken je het pad niet in dan komen de tags op een node van de weg op de plaats van de oversteek.
Het pad zelf tag je met highway=footway als fietsers er niet horen te komen of een eigen oversteek hebben en anders met highway=path.