Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Goedenavond,

Ik kom hier per toeval terecht omdat ik eigenlijk naar een navigatieoplossing voor stads- en streekbuschauffeurs op zoek was. Ik werk zelf als chauffeur bij Connexxion concessie Haaglanden en ik kan melden dat i.v.m. de ombouw van de Hoekse lijn van spoorlijn tot metrolijn (forse) routewijzigingen op komst zijn, zowel voor Connexxionroutes (vrijwel het gehele Westland) als voor RET busroutes (voornamelijk in Maassluis).
In grote lijnen is ook al wel bekend hoe e.e.a. zal gaan rijden tegen die tijd, volgens huidige planning zou dat omstreeks februari 2018 moeten gaan worden.

Daarnaast is het de bedoeling dat er tussen Delft en Den Hoorn nieuwe infrastructuur opgeleverd gaat worden speciaal voor de streekbussen welke invloed zal gaan hebben op 3 streeklijnen en mogelijk een kleinere wijziging op 1 stadslijn.

Tevens zullen (in december 2017 al) de streeklijnen 46 en 51 een grote routewijziging ondergaan:

  • Streekbus 46 zal tussen Voorschoten en Voorburg dezelfde route houden als hij al rijdt, echter vanaf station Voorburg tot Den Haag CS aan toe zal hij via dezelfde route als stadsbus 28 gaan rijden (via de Binckhorst v.v.).
  • Streekbus 51 zal tussen Delft en Rijswijk via de Prinses Beatrixlaan gaan rijden waarmee een deel van de oude halteplaatsen van de allang opgeheven lijn 129 weer in gebruik zullen komen (op een aantal plaatsen ligt deze infrastructuur er nog altijd).

Dus mocht er iemand toevallig het idee hebben opgevat om in Haaglanden Streek de boel eens onder handen te nemen: niet doen, er komt een grote veranderslag aan!

Ik kwam deze site tegen van zverik, hierop zijn validatieresultaten van metro’s te zien (http://osmz.ru/subways/). In Nederland zijn er ook verbeterpunten gevonden http://osmz.ru/subways/netherlands.html

Let op: die validatiesite is bedoeld om te valideren op het “Metro Mapping”-schema, dat zojuist afgeschoten is, zie <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Metro_Mapping>.
Ik heb met hulp van deze check-pagina Amsterdam (en de Erasmuslijn van Den Haag CS tot Rotterdam Centraal) onder handen genomen.
De fouten die er nu nog in Amsterdam in zitten zijn géén fouten volgens het PT v2-schema, maar fouten in het voorgestelde (maar niet aangenomen) Metro Mapping-schema, dat grotendeels maar niet geheel compatible is met het PT v2.

Één van de grootste struikelpunten was het verplichten van een stationsnode op een metrostation, terwijl zowel het hebben van een stationnode/way/area als dat dat een node moet zijn niet uit PT v2 voortkomt.

Ik ben zelf niet zo voor het maken van een “station” voor metro- en zeker niet voor lightrailstations, omdat ik vind dat dat moet volgen uit de platforms en de stop_area, en dat de station-tag “mapping voor de renderer” is - al kan de huidige renderer nog niet helemaal correct met het PT v2-schema omgaan.

Verzoek om dus niet massaal station-tags aan de Amstelveenlijn en Metrolijn E ten noorden van Rotterdam CS (die beiden “light rail”, geen metro’s zijn)

De afgelopen dagen heb ik buslijnen in Fryslân bijgewerkt naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling. Er waren niet zoveel wijzigingen van belang. Wel waren er weer veel busroutes met gaten als bijkomende schade van andere mappers. Echter, niet alleen van beginners die iD gebruikten. Minstens zoveel gevallen kwamen van diverse ervaren mappers met JOSM, soms zelfs in de veronderstelling dat ze juist busroutes repareerden.
Het gaat meestal mis bij het opsplitsen van wegen en met name dichtbij rotondes. Dan zitten de stukjes weg wel in de relatie maar in verkeerde volgorde. JOSM geeft hier als het goed is wel een waarschuwing voor bij het valideren maar dit wordt blijkbaar vaak genegeerd in de veronderstelling dat het wel klopt.

Ik heb een jaar geleden zoveel tijd gestoken in het grondig bijwerken van de bushaltes en -routes van de Friese concessies dat ik het nu nog even zonde vindt om het te laten versloffen.

Wat nu actueel nog moet gebeuren is het toevoegen/bijwerken van het splinternieuwe busstation bij Joure. Hopelijk kan iemand met meer lokale kennis dat doen zodat ik daarna de aansluitingen van de buslijnen kan maken of controleren.

Nu de nieuwe dienstregeling weer is ingegaan heb ik middels QGis weer alle bushaltes en toebehoren van OSM afgetrokken en daarbij viel me op dat de tab “highway=bus_stop” ook met regelmaat op perrons wordt toegekend. Hiervan kwam ik circa 40 stuks tegen en deze heb ik dan ook aangepast en nu ga ik verder met de nodes van de bus_stops.

Is dat al af?

Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd toe te voegen maar toen was het nog niet af, en meer dan wat ik van wegenforum.nl haal weet ik niet.

In het busboekje staat een vermelding alsof het busstation Joure al af is. Dat zal oorspronkelijk de planning zijn geweest maar dat lijkt niet te zijn gehaald.

Ik ben nu bezig de concessie Amstelland-Meerlanden te updaten: Alle routes updaten met de juiste halten en alle haltes en routes ook nog een Public Transport v2-compliant maken. Is daar eigenlijk een checker voor, anders dan de validator in JOSM?

Vraag: Wat te doen met halten die opgeheven zijn?
Bij een halte die puur bestaat uit een paal in een berm (die er dus niet meer is) zeg ik: verwijderen, maar wat te doen als er nog een haltekom, verhoogde stoeprand en/of bushokje in het wild te zien zijn, maar er geen bus meer stopt?

Als er geen bus stopt dan is het geen bushalte.

Ik zou wel wachten tot je alle lijnen verwerkt hebt. Er kan een andere lijn verlegd of bijgekomen zijn, die zo’n halte nog wel aandoet.

Daar zal oom agent anders over denken. De witgeblokte markering of de “bus”-sticker op de bushalte (tegenwoordig vaak geïntegreerd in de halte ipv met een apart geel bord) hebben in de wegenverkeerswet een betekenis van verboden stil te staan (anders dan voor het onmiddelijk in- en uit laten stappen van mensen). Daarvoor hoeft er geen bus op die halte te stoppen.

Daarnaast is een haltekom een duidelijk stuk weginfrastructuur (dat nu overigens zelden gemapt wordt, ik zou niet weten hoe anders dan de situatie op het oude Utrecht Centrumzijde waar elke kom een aparte way was)

In dat laatste geval zou ik disused:highway=bus_stop van maken (zie wiki). Zo’n ongebruikte bushalte kan als herkenningspunt nuttig zijn (“na de oude bushalte de tweede straat rechts” o.i.d).

Volgens mij is het “bord” bushalte wettelijk gezien bepalend. De blokken geven alleen de lengte van het stopverbod aan. Wanneer er geen bord meer staat hebben die geen functie meer. De liefhebber kan hier de wetstekst zelf nalezen. Maar als ik lees “niet stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering,” zou ik denken dat ik er wel mag staan als het bord verdwenen is.

Hmm, dit zie ik nu pas. :open_mouth:
Oude bushaltes gooi ik doorgaans helemaal weg uit OSM.

Ja, dat zou kunnen, volgens mij het énige juiste gebruik van highway=bus_stop (ik probeer ze zoveel mogelijk weg te halen in lieu of public_transport=platform)

Vroeger was het “bord” bepalend, tegenwoordig het “bus”-symbool (blauw op wit in een blauw vlak), zie L3. Het is ergens ooit een keer bepaald dat dit geen apart bord mag zijn maar dat het ook geintegreerd mag zijn in een groter paneel.
Zoals hier (al kloppen de kleuren niet).
Veel moderne bushaltes hebben dan ook geen apart bord meer maar hebben het geïntegreerd in de DRIS. En als die verlaten worden heb je een bushalte, een blokmarkering … maar geen bussen :-p

Een blokmarkering zónder bussymbool is overigens niets waard, dus daar mag je gewoon parkeren.

Ik ben bezig om de omgeving van het Gelre Ziekenhuis in Zutphen correct te mappen. Genoeg uitdagingen aangezien er nog veel niet lekker getagt is. Een van de dingen waar ik tegenaan loop is een stuk weg wat niet meer bestaat. Buslijnen 80, 193 en 880 lopen nog via een dit stuk weg. Ik heb de weg nog niet verwijderd, omdat ik eerst wil zorgen dat de buslijnen op de juiste manier worden verlegd.

Ik heb de weg even als “disused” getagt, zie https://www.openstreetmap.org/way/6821517 voor de betreffende weg.

De nieuwe routes lopen tussen de Den Elterweg en Ooyerhoekseweg langs het ziekenhuis. Ik weet hoe ze zouden moeten lopen, maar hoe wordt dit normaal gesproken aangepakt? Is er een eenvoudige manier om zelf de route “om te leggen” of moet je heel secuur alle wegdelen handmatig omzetten met bijvoorbeeld JOSM? Of is er iemand die zich specifiek met buslijnen etc bezig houdt?

Als ik weet of ik dit zelf kan/mag zal ik ook een poging doen om de kruising en op- en afrit naar/van het ziekenhuis netjes te mappen. Daar liggen zo ongeveer alle buslijnen, dus daar heb ik me nog even niet aan gewaagd. Maar de rijstroken en verkeerslichten kunnen daar ook nog wel een update gebruiken.

De enige manier om routes om te leggen, te wijzigen, etc is met JOSM. Je kunt het met ID of Potlach doen, maar dan ontstaan er volgorde fouten in de route.
Iedereen mag het doen.
En ik ken de situatie daar globaal en ik heb het laten liggen omdat ik niet wist hoe de busroutes nu exact lopen. Ik weet wel dat die weg niet meer bestaat.
Tot dusver heb ik nogal wat in Zutphen gedaan. Ik ken de stad redelijk goed en een paar vrienden van mij wonen daar en bijna had ik er ook gewoond. :slight_smile:
En voor de routeplanner van de Fietsersbond moet ik Zutphen ook “bijhouden”. Er is geen actieve vrijwilliger daar.

Bedankt voor je snelle reactie. Dan ga ik daar dit weekend even naar kijken. Ik kom wel uit Zutphen en er is genoeg te mappen hier. Als ik het niet zeker weet mbt de buslijn laat ik hem wel even controleren. En geen actieve vrijwilliger van de Fietsbond of algemeen als mapper?

Bij de Fietsersbond zijn gewoon niet heel veel actieve mappers. Gelukkig komt er nu wel wat aanwas.
Ga gewoon aan de slag en als je er niet uitkomt of de bussen wilt laten controleren, gewoon seintje geven.

Ik wil het ook wel voor je doen, of wil je er juist zelf mee spelen?

Dat is foutief taalgebruik. Het heet een bushalte omdat een bus er stopt (halt houdt). :wink: