Welkom!

Ook maar even voorstellen dan. Sinds enkele dagen de eerste wankele stappen op map-gebied aan het zetten. Bij de eerste de beste aanpassing moest ik al door eggie op mijn vingers getikt worden, maar daar laat ik me vooralsnog nog niet door van de wijs brengen.
Voorlopig beperk ik me even tot de simpele aanpassingen die ik kan doen en die gebaseerd zijn op eigen waarnemingen. Hier in de buurt, of bijvoorbeeld langs de (fiets-)route naar mijn werk, hier een km of 13 vandaan.
Omdat er vrij algemeen wordt gezegd dat JOSM weliswaar een vrij steile leercurve heeft maar toch de tool met de meeste mogelijkheden is ben ik me daar nu aan het verdiepen. There is a lot know. :slight_smile:

Peter

Een welkom aan de recent nieuw voorgestelde mappers!

Peter meen ik te kennen van een ander forum. Leuk dat je ook in OSM geïnteresseerd bent geraakt.
Beginnen met simpele aanpassingen op basis van eigen waarneming is naar mening het beste wat je kan doen. En zo gauw al met JOSM aan de slag is helemaal top en veelbelovend. :smiley:

Klopt Andries, ik was net zo verrast jou hier aan te treffen. :slight_smile:
Als ICT-er ben ik niet snel bang voor een programma met veel mogelijkheden, en ik houd meer van programma’s die laten zien wat er gebeurt dan van programma’s die onder motorkap van alles uithalen, maar niet altijd per se wat je wil. Bovendien is een programma als JOSM leerzamer. Door bij bestaande situaties goed te kijken hoe er getagd is en door te proberen te begrijpen wat er gedaan is hoop ik me de materie eigen te maken. Kleine aanpassingen in en rond mijn woonplaats vind ik voor het moment genoeg, ik ga ongetwijfeld geleidelijk aan meer durven.

Hartelijk welkom. Dat kijken en imiteren heb ik ook gebruikt, erg leerzaam. Daarnaast vond ik ook de wiki enorm waardevol. Ik vond het vooral handig toen ik dit ontdekte:

Wiki pagina over een sleutelwaarde (bijvoorbeeld landuse)
wiki.openstreetmap.org/wiki/key:landuse
Wiki pagina over een sleutelwaarde met ingevuld veld (bijvoorbeeld landuse=construction)
wiki.openstreetmap.org/wiki/tag:landuse=construction
Als je gewoon wat zoekt
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:How_to_map_a

Succes!

Hallo beste mappers,

Na een tijdje te hebben meegelezen op het forum wordt het nu denk ik toch maar eens tijd om mij voor te stellen.

Ik ben Mark Kleijwegt, geboren in Maassluis alwaar ik nu alweer 30 jaar woon. Op 22 november 2017 heb ik mijn eerste wijzigingen toegevoegd aan OSM.

In eerst instantie maakte ik gebruik van de ID editor maar nadat enkele gebruikers (arvdk, nljacob58) mij erop hadden gewezen dat JOSM stukken beter is, zij het met een hogere leercurve, ben ik mij maar eens gaan verdiepen in JOSM. Gezien mijn ICT achtergrond (ik ben werkzaam als software ontwikkelaar) kon ik gelukkig vrij snel uit de voeten met JOSM. Heb nog lang niet alle JOSM mogelijkheden verkend maar het is dan ook best een uitgebreid programma.

Ik ben al menigmaal voorzien van de nodige feedback door o.a. eggie, ardvdk, nljacob58, Commodoortje en Digne. Uiteraard bedankt daarvoor. Ook heb ik al veel geleerd van het commentaar wat, met name eggie, geeft aan gebruikers middels de suspicious OSM changesets pagina. Daar heb ik de afgelopen weken zitten meekijken en daar leer je vooral hoe het dus niet moet :). Hopelijk kan ik over een tijdje ook hier mijn bijdrage leveren zodat de ‘load’ een beetje verdeeld kan worden. Vooralsnog ben ik zelf nog lerende dus wellicht over een paar weken.

De komende tijd zal ik mij vooral richten op Maassluis. Andere plaatsen waar ik met regelmaat kom zijn Maasland, Rozenburg, Den Haag en Alblasserdam. Mogelijk dat ik daar dus in de toekomst ook nog iets heb toe te voegen. Voorlopig nog genoeg werk aan de winkel in Maassluis. Wat ik al heb gezien is dat er vele objecten onvolledig zijn getagd, op veel plekken ontbreekt landuse en op vele plekken liggen objecten niet goed uitgelijnd t.o.v. de werkelijkheid (3dshapes). Al met al dus nog genoeg te doen in Maassluis.

Schroom in ieder geval niet om mijn wijzigingen te voorzien van feedback/commentaar/opmerkingen. Dat is meer dan welkom.

Vriendelijke groet,
Mark Kleijwegt

Welkom Mark
Ik zie dat je druk bezig bent in Maassluis, samen met IK19 (en mijzelf). Maassluis heeft nu drie actieve lokale mappers.
Daarnaast verzorgt Sander H regelmatig een BAG update

… en Mark… over de leerfase gesproken… Je leert meer van het uitleggen aan anderen dan je denkt. Dat heb ik mijn leerlingen altijd voorgehouden.

Dat is mooi. Kunnen we er samen voor zorgen om Maassluis up to date te houden :).

Daar heb je zeker gelijk in. Misschien moet ik binnenkort gewoon eens iemand welkom heten :D.

Hallo Allemaal,

Newbie in aantocht.
Even voorstellen: Gedo van derzee, 39 jaar, vader van 5, video-editor en (motion) graphic designer. Begonnen met OSM omdat ik er van hou dat dingen compleet zijn. Nou ik dacht met OSM is er altijd wat completer te maken :wink:
Ben me nog druk aan het verdiepen in toch wel het woud van regels en uitzonderingen. Dus vergeef me mijn rookie mistakes…nog eventjes. Nog bedankt voor de steun die ik al heb gekregen!

Groet Gedo

Welkom Gedo.

Zelf ben ik ook nog redelijk nieuw maar ik heb al gemerkt dat het geen probleem is om hulp te vragen. Altijd wel iemand die je wil helpen :).

Als je een changeset upload kun je ook aanvinken dat je een review wilt. Meestal als ik niet zeker ben van mijn zaak vink ik dat vakje aan.

Uiteraard kun je hier op het forum ook vragen stellen of een PM sturen naar 1 van de meer ervaren mappers.

Verder is het ook een aanrader om JOSM te gebruiken (als je dat niet al deed). JOSM heeft wel een steile leercurve maar gezien het feit je een video-editor en (motion) graphic designer bent moet het werken met wat complexere software geen probleem zijn ;).

Gaat vast helemaal goed komen. Mapse in ieder geval.

Groeten,
Mark

Goedemiddag allemaal,

Ik ben een heel nieuwe mapper, en moet nog alles leren. Van “Eggie” hoorde ik van het bestaan van dit forum. Ik zou hier al mijn vragen over OSM en het bewerken ervan kunnen stellen. Nu, dat is precies wat ik zoek.
Ik ben NHVELDH, en ik ben een enthousiast gebruiker van de OpenFietsMap DBNL (Duitsland en de Benelux gecombineerd). Alles wat ik nodig heb, staat daarop; zelfs het kleine paadje naar de voordeur van mijn huisje in het bos! In andere landen gebruik ik kaarten van OSM. Ik gebruik de kaarten vooral in mijn GPS-ontvanger (Garmin GPSMap 62s) en het Garminprogramma Basecamp.
Een paar keer heb ik willen aangeven dat een wandel- of fietspad verlegd is, maar tot nu toe ging dat niet zo vlot. Ik hoop, met jullie hulp en veel oefening (men adviseert mij, de JOSM-bewerker te gebruiken) een goede mapper te worden.
Hartelijke groeten,
NHVELDH

Welkom NHVELDH,

JOSM is zeker een fijne editor. Zelf ben ik begonnen in ID maar door diverse mappers (waaronder Eggie) ook geadviseerd op JOSM over te stappen. Het kost wel even wat tijd om het programma te doorgronden maar is het zeker waard. Voor de upload worden edits gevalideerd waardoor het makkelijker is om fouten op te lossen. Tevens ‘plakt’ JOSM een stuk minder dan ID.

Het grootste probleem waar ik tegenaan ben gelopen was het aan de praat krijgen van de PDOK achtergrond foto. Dit heeft ermee te maken dat de Java JRE niet de vereiste certificaten in de certificate store heeft staan. Mocht je daar ook tegenaan lopen zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=641369#p641369

Verder wanneer je iets upload kun je het vinkje aanzetten dat je graag hebt dat je changeset gereviewed wordt.

Veel succes en mapse!

Groeten,
Mark

Wat daar staat, was voordat JOSM is aangepast. Er is inmiddels een update geweest en nu kijkt JOSM zowel in de keystore van Java als in de keystore van Windows. Voordeel is dat je geen key’s meer hoeft te exporteren en importeren. Enkel de link naar WMS of WTMS openen in Edge of IE volstaat nu. Dan worden de certificaten in de Windows keystore opgeslagen.

Ah dat wist ik niet :). Dat is wel een stuk makkelijker. Toen het probleem zich bij mij voordeed vond Google zijn weg naar dat topic en werkte het handmatige toevoegen voor mij.

Nu is het wel zo dat ik IE/Edge al een ontzettende lange tijd niet meer heb gebruikt. Meestal gebruik ik Firefox en een enkele keer Chrome. Ik neem aan dat het bezoeken van de URL middels die browers er niet voor zorgt dat het certificaat zich in de Windows keystore zet want niet Microsoft?

Groeten,
Mark

Dat was mijn ervaring. Volgens mij heeft FF een eigen keystore. Maar Edge is doodsimpel in het gebruik.

Hallo iedereen,

Al een tijdje gebruik ik de OsmAnd app vanwege de goede offline support in het buitenland. Nu ben ik ook zelf begonnen met editen op OSM, zowel met StreetComplete (voor Android) en met JOSM. Eggie maakt me langzaam wegwijs in deze edele kunst :).

Op het moment ben ik bezig met opschonen in Den Haag, waar veel wegen met landuse=forest zijn getagd. Verder ben ik software ontwikkelaar, dus ik kan niet uitsluiten dat ik op dat vlak nog wat zal bijdragen.

Mvg,
ajbee

Ook maar even voorstellen, ik ben beroepshalve werkzaam met GIS en al jaren gebruik ik de openstreetmaptegels in mijn Garmin 62st. Sinds mijn bezoek aan Sint Eustatius vorig jaar ook editor van OSM. Ik gebruik ID en sinds kort de Go Map app op mijn ipad. Verder ben ik ook aktief op wikpedia. Gebieden van interesse: Dar es Salaam Tanzania, Sint Eustatius, Sint Maarten, Rijswijk, Montfoort, Haaksbergen, Heerlen en Brunssum en verder overal waar ik met mijn Garmin geweest ben.

Nadat ik (na het volgen van de tutorial van OSM zelf) al fanatiek begonnen was aanvullingen te doen in mijn geboorteplaats, werd (ook) ik door Eggie gewezen op dit forum en de wiki om me eens fijn in te lezen. Als grafisch vormgever met een sterke interesse in architectuur en planologie draag ik graag mijn steentje bij in het verder invullen van OSM.

ajbee, Hans en jeffiejj… van harte welkom op het forum van OSM. Genoeg hulp en leesvoer hier.

Welkom jeffiej, Hans en ajbee.

Zoals eggie al zegt, genoeg te lezen hier en vragen stellen kan natuurlijk altijd :).

Mapse!

Groeten,
Mark