Wandelroutes (in de bergen) en looptijden

In de bergen zijn wandelroutes vaak niet in km maar in tijd aangegeven.
Ik ben nu in een gebied de richtingbordjes die ik tegengekomen ben aan het mappen, bijvoorbeeld

Deze map ik dan met

tourism=information
information=guidepost
ele=2133
name=Grand Belvédère

Nu bestaat er ook een relatie destination_sign om aan te geven waarheen verwezen wordt en hoe lang de routes duren. Maar ik begrijp niet helemaal hoe deze relatie aangemaakt moet worden, vooral niet in het geval je een wandeling hebt die je langs 10 bordjes naar de Col de Traversette leiden, waar elk van die bordjes 3 bestemmingen geeft, moet ik dan 30 relaties aanmaken?

Wat gebruiken jullie om wandelingen in tijden aan te geven? (Let op: de tijd staat op bordjes en is dus verifyable!)

Ik kan er naast zitten, maar ik toch heel duidelijk kilometeraanduidingen staan.
En de tijdsaanduiding op het bordje mag dan verifieerbaar zijn, de echte tijd kan makkelijk een factor drie van persoon tot persoon verschillen en de aangegeven tijd dus altijd een richttijd. De kilometers, binnen de gangbare (on)nauwkeurigheid niet.

[edit] je zou trouwens daar ook locality=“Grand Belvedere” kunnen taggen.

Dat klopt, maar het is ook maar een richtsnoer. Een wandelroute van 4.2km doe ik in Nederland (en volgens de planner) in 45-50min, in werkelijkheid deed ik er vanaf hier 2h27 minuten over en dat was dus nog 23min sneller dan volgens het bordje. Maar veel accurater dan wat alleen obv de kilometers gezegd kan worden. En dus nuttige informatie voor evt wandelrouters, lijkt me.

Goed idee, die locality, al is hier al dit uitzichtpunt dat zo heet, dus daarom maak ik de locality niet. (en je bedoelt place=locality / name=“Grand Belvédère” neem ik aan)

Natuurlijk. Ik schreef het ‘gecondenseerd’ :slight_smile:

Eens, is nuttig om te taggen, kilometers zijn misschien meer precies maar in de bergen tegelijk veel minder betekenisvol.
En we het taggen van bepaalde subjectieve categoriën is niet ongebruikelijk, zie bijvoorbeeld SAC-scale en wildwaterclassificaties.
In dit geval zijn ze ook nog eens door de beheerder expliciet vermeld en mag je ervan uitgaan dat ze in ieder geval onderling geschaald zijn.

Ook geeft de verhouding time / km nuttige informatie over hoe zwaar het traject is.

Het relatietype destination_sign kende ik nog niet, maar zag de key time= al wel vermeld in het kader van gewone routes, bijvoorbeeld op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hiking/Trails

Veel plezier in de Queyras!

Er is ook een maxspeed:practical tag http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxspeed:practical

Maar dat is wel wat werk om die bordjes om te zetten in snelheid.