Ondergrondse perrons

Het valt me op dat ondergrondse treinperrons met mapnik over bovengrondse parkeerplaatsen en gebouwen worden getekend, zie bijvoorbeeld stations Blaak, Delft en Rijswijk. Is die renderbug bekend, (of is het een feature :stuck_out_tongue: ) ?

Da’s - helaas - een rendering -issue. En bekend bij de community. De makers van de diverse renderers kunnen bepaalde keuzes maken en in de meeste gevallen hebben ze de keuze gemaakt dat polygonen met label ‘perron’ boven andere polygonen (bijvoorbeeld met label ‘gebouw’) worden getekend - zelfs als de perrons een ‘level = -1’ mee hebben gekregen.
Wegen worden default ook dwars over gebouwen heen getekend, over ondergrondse parkeergarages betaat in dit forum ook al een uitgebreide discussie. Het is niet anders; het enige wat je kan doen is vriendelijk aan de makers van de renderer vragen dit te verbeteren via GitHub o.i.d.

Als je op OSM een aantal metro-systemen vergelijkt, zal je zien dat de oplossing niet éénduidig is: In Amsterdam worden metro-perrons ingetekend met het bekende lelijke resultaat; in London ondergrondse spoorwegperrons (Thameslink) wel, metro-perrons niet, in Parijs idem. In sommige steden wordt de ‘area = yes’ weggehaald van perrons om ze een iets ander uiterlijk te geven dan bovengrondse perrons (mijn persoonlijke voorkeur voor nood-oplossing).

Marcel.

Misschien ligt een algemene oplossing als we de layer tag ook voor non-highways render-effectief laten zijn in zijn algemeenheid.

Bijvoorbeeld ook voor man_made=bridge, waar de onderliggende wegen doorheen gerenderd worden, ondanks layer=1?

Ik ben een van de mensen achter de renderer. Wat zou je voorstellen? Ondergrondse treinperrons onder gebouwen renderen? Dan zouden perrons in Delft, zoals hier, helemaal niet meer gerenderd worden.

Ik zou de volgende mapnik rendering willen voorstellen voor perrons met layer=-1: dashed outline en no fill, dan heb je een rendering die vergelijkbaar is met ondergrondse spoorlijnen. Kijk je bijvoorbeeld naar station Blaak in Rotterdam, dan loopt daar nu het bovengrondse tramperron naadloos over in het ondergrondse treinperron, dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me.

Verder zou ik de rendering dan nog harmoniseren voor spoorlijnen en perrons onder wegen, gebouwen, parkeerplaatsen, voetgangersgebieden, construction sites en groen, want die is nog niet eenduidig, zie Station Rijswijk bijvoorbeeld.

Datzelfde issue is er ook met perrons op niveau +1. Op Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk, bijvoorbeeld, is op Mapnik geen enkel onderscheid te zien tussen perrons op +1 en op maaiveld. Hoe dát opgelost moet worden, weet ik ook zo gauw niet, maar ze zouden in elk geval niet naadloos in elkaar over mogen gaan.
En perrons op +1 als bij A’dam RAI die gekruisd worden door een verkeersweg op maaiveld waarbij de rendering is dat de weg over het perron heen loopt…

Marcel.

Zou dat niet op te lossen zijn met transparantie. Als vlakken een beetje transparant zijn, dan zie je altijd nog wat van de onderliggende objecten.

Welke weg precies bij Amstel? Die weg op maaiveld is dan een tunnel toch? Of het perron een brug?

Het perron is een brug, inderdaad. Maar waar je dat bij een spoorlijn wél aan kan geven én het goed gerenderd wordt, lukt dat bij een - nota bene aanliggend - perron dus níet, helaas.

Voorbeeld: de perrons van RandstadRail lijn E (?) op den Haag Centraal. Sporen én perron liggen op +1. De sporen worden goed gerenderd, het perron blendt (*) samen met de andere perrons op maaiveld.

In het geval A’dam RAI (geen Amstel) zou je inderdaad de weg kunnen mappen als ‘tunnel’, maar om een weg op maaiveld zó te mappen gaat zelfs mij (behoorlijk rekkelijk in de discussie ‘mappen voor de renderer’) wat te ver. Het is gewoon (met alle respect voor Math & co) een fout van de renderer die eens opgelost moet worden.

Marcel.
(*) oei, dat is geen goed nederlands… maar het is wel duidelijk, hoop ik.