Openbaar Vervoerhaltes België

Hallo,

Recent heb ik door middel van QGis alle bushaltes in België uit OpenStreetMap getrokken en als ik in het achterliggende Excelbestand kijk zie ik bij een groot aantal haltes lege vakken staan of juist weer dingen ingevuld waarvan ik juist zou zeggen dat het niet nodig is. Is er voor België een aparte handelswijze over hoe om gegaan wordt met de bushaltes? (zoiets als in Nederland bijv.)

Kan je enkele voorbeelden geven van zulke velden?

Ja, nu ben ik toch ook nieuwsgierig.

Voor alle haltes is er een node langs de weg, met daarop alle details.

voorzien van:
public_transport=platform
highway=bus_stop (anders kan de standaard carto rendering er niet mee uit de voeten)
name
ref:De_Lijn
ref:TEC[BCHNLX]

evt.
bin=yes
shelter=yes
bench=yes
bus=yes
tram=yes

Dit zijn de nodes die je in de routerelaties terugvindt.

Voor sommige haltes is er ook een node node op de way, maar dat is niet overal nodig.
public_transport=stop_position
bus=yes
tram=yes

Deze gaan niet in de routerelaties, KISS principle

Als er een (verhoogd) perron is, dan vind je waarschijnlijk ook een way met highway=platform (of railway=platform bij tramhaltes).
met als evt. extra’s:
wheelchair=yes
tactile_paving=yes

En als er een bushokje is, dan vind je een closedway met
amenity=shelter
shelter_type=public_transport

In het Brussels Hoofdstedelijk gewest (BHG) vind ik bij veel bushaltes een naam en ook een adres, terwijl ik dat bij De Lijn en de TEC weer niet terugvindt. Bij de meeste haltes van De Lijn en de TEC zie ik dan weer een plaatsnaam bij de halte staan (een enkeling niet en zou dus bijgewerkt moeten worden), of is bijvoorbeeld de route_ref niet ingevuld of staan daar buslijnen in die er niet (meer) komen. Van dit soort foutjes bijvoorbeeld.

Gisteren heb ik bijvoorbeeld al enkele haltes verwijderd van belbussen die al enige jaren geleden opgeheven zijn. Alsmede bij de TEC zag ik haltes staan op locaties die enige tientallen meters verkeerd lagen of een verkeerde naam hadden. Daarom ben ik ook wel benieuwd in hoeverre de bushaltes qua nauwkeurigheid op de juiste locaties staan?

Kwa nauwkeurigheid

  • we hebben een import gedaan van alle bushaltes. Die data is niet van echt goede kwaliteit
  • bushaltes worden “gereviewed” door mappers die ze dan op de juiste plaats zetten. Niemand is verplicht hieraan deel te nemen. Het gebeurt ad-hoc.
  • bushaltes kunnen verplaatst zijn na review.

reviews moeten dus continue gebeuren, maar ik vermoed dat we het niet slechter doen dan de officiële open data.

adres en plaatsnaam lijkt mij iets overbodig op een bushalte, een bushalte heeft geen adres, wel een locatie (long/lat).
Maar Polyglot weet daar misschien meer over.

route_ref die ontbreken lijkt mij een fout, ben je zeker dat je de juiste “bushaltes” uit OSM haalt (zie Polyglot’s post over hoe we bushaltes mappen). Dus ben ik benieuwd naar je QGIS query om OSM data binnen te halen.

In QGis zit een plugin “Open Layers” en deze kan van een kaartextent doormiddel van een Key en waarde alles eraf halen wat dan zichtbaar is. En daarmee heb ik dat ook gedaan.

Eerst heel België overgehaald naar Qgis, daar vervolgens overheen de provinciegrenzen in België geprojecteerd. Daarna een ‘intersect’ met een kleine marge om de bushaltes per provincie te zien en vervolgens nog een ‘delete identical’ om alle dubbelingen er uit te halen.

Wellicht zijn de haltes waar de route_ref leeg is, bushaltes die niet of niet meer bediend worden, omdat de passerende lijn opgeheven is etc.

blaast een bak stof weg

In navolging op dit topic is me opgevallen dat, zeker in Wallonië, diverse buslijnen van de TEC ontbreken als relatie. Ik ben tegenwoordig ook in Nederland alle bushaltes aan het nalopen en datzelfde ga ik nu ook in België doen. Als eerste ben ik nu begonnen aan Luxembourg en aldaar heb ik de afgelopen weken flink wat lijnen toegevoegd. Wel is het in sommige gevallen best wat uitzoekwerk, vanwege de vele varianten op de hoofdroute.