BGT BRT, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap.

Ik denk dat de AND import juist heel goed bij gehouden wordt. Ik navigeer al jaren vrijwel uitsluitend met OSM data en dat klopt gewoon. Natuurlijk niets is perfect, maar ik kom heel weinig wegen tegen die niet of verkeerd op de kaart staan.

Bij fietspaden merk ik dat mijn GPS gewoon niet in de buurt komt van de nauwkeurigheid van BGT. Dus ik gebruik nu mijn GPS data alleen om te controleren of de BGT wel up-to-date is, en teken dan de BGT data na.

Dus het zou veel handiger zijn als die data gewoon te importeren is.

Ik heb nog geen idee wat ik moet met BGT data die niet klopt. Als ik een nieuw fietspad tegen kom dat nog niet in BGT staat, dan teken ik 'm op basis van mijn GPS data. Maar de kans dat ik over een half jaar nog weet dat ik nog een keer in de BGT data moet kijken is klein.

Dan zijn er ook gevallen waarin de BGT niet bijgewerkt lijkt te zijn, misschien omdat het een al jaren durende tijdelijke situatie is.

De AND-import was dacht ik in 2008 en is vooral de basis van het huidige wegennet in OSM. Wegen zijn natuurlijk hoofdzaak in OSM en worden dus relatief vaak aangepast. De grote meerderheid van de info klopt of klopte en dat geldt ook voor de 3dShapes-import. Qua wegen zitten de fouten voornamelijk in dunbevolkte gebieden met geen lokale mappers en in woonwijken en dan vooral in de (afgrenzing van) naamgeving. Ik noem het nog eens omdat ik weet dat het in veel gevallen niet opvalt totdat je nauwkeurig gaat kijken.

Ik had ook liever deze import met wat extra fouten (die er deels na 9 jaar nog in staan) dan geen import en in 2017 heel veel nog ontbrekende wegen.
Het mooie aan OSM vind ik echter ook dat lokale info beter en nauwkeuriger kan zijn dan overheidsdatabases. Daarom vind ik nog steeds jammer dat ik laatst geen bijval kreeg in mijn verzoek om structurele BAG-imports voortaan aan te kondigen zodat je gericht voor- of nacontrole kunt doen.

Middels deze link kun je de laatste BAG imports/updates volgen.

Dank je wel. Het zijn dan wel geen vooraankondigingen maar het geeft wel meer inzicht achteraf.

Melding BGT kan hier gedaan worden.
Evenals melding BRT. Top 10 NL etc.
Bij BGT moet je inzoomen tot de laatste laag. En dan je punt maken.
https://www.verbeterdekaart.nl/

Na maak nieuwe wegsituatie moet de Gemeente wel de tijd hebben om het zelf in te meten.
Daarna komt het in de BGT.
Ik heb zelfs een rotonde gezien die na klaar binnen een maand in de BGT stond. Dan kon ik heel mooi het fietspad binnen de lijnen, middenas weg uitlijnen.

In gesprek met Gemeente zijn juist die kleine verschillen ook van belang, want die zijn juist moeilijk op het netvlies te krijgen.

source BAG

dan datum invullen
laatste maand, zelf invullen bij later gebruik.
http://overpass-turbo.eu/s/sHr uitvoeren drukken

Inmiddels ben ik om en maak ik volop gebruik van de BGT omtrekgericht. Het is echt wel een handig hulpmiddel en veelal angstaanjagend nauwkeurig. Samen met de lokale kennis en inspecties maakt het een zeer gedetailleerde kaart mogelijk.

Medemappers: ervaren jullie ook problemen met de beschikbaarheid van BGT in JOSM?

Bij omtrekgericht krijg ik langzaam delen binnen maar veel tiles zijn niet beschikbaar…
Dit zeker sinds gisteren.

Ja, ik ook. Ik dacht dat het aan mij lag. Misschien wordt er nu teveel gebruik van gemaakt en is de server overbelast?

Altijd ‘fijn’ te horen dat het probleem niet lokaal is :confused:

Mogelijk hebben ze kerstreces en in ieder geval geen medewerker beschikbaar om de boel te resetten…

Het kerstreces lijkt voorbij…:smiley:

Ik was eerst van plan om een nieuw topic te openen over detail mapping. Aangezien het diverse onderdelen omvat lijkt het me beter om er los van elkaar in bestaande topics over te schrijven.

Inmiddels heb ik mijn dorp en een deel van het buitengebied klaar en zeer nauwkeurig uitgelijnd m.b.v. BGT omtrekgericht (alles tot of net voorbij de grenzen van Lauwersmeerweg, Trekweg, Kollumer Kanaal, Willem Loréweg): https://www.openstreetmap.org/#map=14/53.2876/6.1632.

Pas toen ik de helft van het dorp al had gedaan begon ik BGT omtrekgericht te benutten. Eerder werk heb ik daarom later opnieuw helemaal nagelopen om de uitlijning op hetzelfde niveau van nauwkeurigheid te brengen. Daaruit heb ik wel geleerd dat met uitlijning en lokalisering op basis van eigen inschatting / waarneming ter plaatse / zelfgemaakte foto’s lang niet hetzelde niveau van nauwkeurigheid wordt behaald als met BGT omtrekgericht. In de praktijk zijn die afwijkingen van hooguit enkele meters natuurlijk niet zo schokkend en is de menselijke bewerking van een gebied altijd waardevol t.o.v. een invulling voornamelijk bestaande uit data van AND- en 3dShapes-imports.

Waar ik al begon met nauwkeurig natekenen over/langs de BGT-lijnen (in november), werd ik al gauw telkens precieser en ben ik mezelf verloren in dwangmatig perfectionisme. Ik heb veel tijd en energie gestoken in uitlijning die zelfs bij verder inzoomen nog steeds netjes (het midden van) de BGT-lijnen volgt. Dubbel gevoel: aan de ene kant blij en trots dat ik mijn dorp zo netjes hebt ingetekend met maximale nauwkeurigheid. Aan de andere kant is het jammer dat het weer zo (autistisch) moest gaan zoals het is gegaan. De mate van precisie van overname van BGT-belijning overtreft nu waarschijnlijk die van de BGT-belijning t.o.v. de werkelijkheid…
Daarmee bedoel ik de foutmarge/verschuiving want de BGT bevat zelfs de rondingen van stoepranden.

Ik wil eigenlijk de rest van het buitengebied behorende bij Kollum ook nog met dezelfde aanpak doen voor een gevoel van afronding en compleetheid van dit proefproject maar moet mezelf nu ertoe zetten om het even los te laten.
Eerst wil ik even rustig aandoen met OSM en daarna in dorpen in de omgeving zaken gaan verbeteren die een wat grotere impact hebben.
Dit proefproject heeft wel veel OSM-ervaring opgeleverd, zal ik maar zeggen. :slight_smile:

De keren dat ik afwijkende lijnen heb getrokken zat het echt in details en in onlangs aangepaste zaken. Ik ben wel benieuwd hoeveel aandacht aan de actualisatie van de BGT-database besteed gaat worden door gemeenten / betrokken partijen, na het vullen ervan in de afgelopen jaren.

Het lijkt erop dat de data best wel goed bijgehouden wordt. Op plaatsen waar een jaar of anderhalf geleden dingen veranderd zijn zie ik nu in de BGT vaak de kloppende lijnen. Het kan natuurlijk verschillen per gemeente.

Wat je zegt kan ik wel beamen: de combinatie van eigen observatie, BGT omtrekgericht, en PDOK satellietbeelden levert heel nauwkeurige bewerkingen op.

Het nadeel van WMTS laag was dat je het apart moest openen, wanneer nodig meerdere.

Nu, na oplossing aangemaakte ticket JOSM, kan de laag ook tezamen met alle benodigde lagen de bij START van JOSM in 1 keer geopend worden. Door een aangemaakte .jos file te openen.

.jos file aan maken.

Bij een lege JOSM alle lagen die je nodig hebt openen, zichtbaarheid aan zetten, wat je direct kunt gebruiken en in de gewenste volgorde.
luchtfoto 2017, zichtbaar
AHN2 maaiveld hillshade onzichtbaar gezet. Voor onder de bomen bos paden uitlijnen.
AHN3 maaiveld hillshade onzichtbaar gezet.
Kadastrale kaart v3, onzichtbaar gezet, gebruikt om de grenzen van parken goed neer te leggen bij de tuinen van bewoners.
BGT Omtrekgerichtlaag, zichtbaar.

Dan eerst → file → save session as – folder selceteren (makkelijk te berijken folder C://JOSM/Start o.i.d) folder opslaan. BGTstart.jos

Hierna pas een datalayer aan maken.

Ook ik heb gemerkt dat BGT data regelmatig geactualiseerd wordt.
Maar het is denk ik door de organisatievorm (samengesteld uit data van verschillende bronhouders) wel sterk afhankelijk van hoe jouw gemeente/provincie/waterschap dat heeft geregeld.

Kollum ligt er erg fraai bij, goede kandidaat voor een eventuele verkiezing van de mooiste Nederlandse plaats in OSM (-:

Thanx, werkt mooi!

Langs een weg in het buitengebied kunnen er vele inritten naar weilanden zijn. Wel of niet aangeven?
Als het stukje weg alleen voor verbinding zorgt met een weiland en niet met een woning of boerderij, dan is een goede optie om het lijnelement weg te laten en de BGT-belijning zijn werk te laten doen. Zo kun je zien dat er een inrit is zonder intekening van een stukje weg die voor bijna iedereen zonder betekenis is.
Voorbeeld: https://www.openstreetmap.org/#map=19/53.30070/6.14977&layers=N

Hint voor .jos file.

Wanneer je uit een WMTS meerdere layers selecteert, na elkaar invoegen, krijgen al die layers in de JOSM layer box nu (nog) dezelfde naam. Je weet dan het verschil niet. Voordat je de .jos aan maakt kan je die lagen in die layerbox even renamen (naam veranderen) (rechtsklik op laag in layerbox) naar bijvoorbeeld BGT omtrekgericht of BGT standaard, en dan de .jos opslaan.

Zelf hanteer ik na checken licentie (OSM OK) in de layernaam.

De mogelijkheid om beeldlagen als preset op te slaan is echt een geweldige toevoeging.

Hoe nauwkeurig is de gemiddelde data van de BGT eigenlijk (los van dat het soms out of date is)? Het is een goed hulpmiddel om o.a wegen goed te leggen.

Wanneer ik zowel de PDOK als de BGT omtrek gericht aan heb staan in JOSM loopt de boel al snel vast. Zou dat aan de “bejaardheid” van de computer kunnen liggen. Met alleen de BGT zonder luchtfoto gaat het ook al traag en heb ik veel geduld nodig.
Zou het met het geheugen te maken kunnen hebben? Out of memory heb ik ook al zien langskomen in JOSM.

edit2: Het loopt in zoverre vast dat ik helemaal niets meer kan in josm … ook niet meer afsluiten. Alleen CTRL Alt delete en dan java launcher beëindigen.
Wanneer ik vervolgens JOSM opstart duurt het ellenlang voor het programma opent. ik gebruik de Online Web versie.