Hoe gaan we met een tuin om?

Hoi allemaal,

Ik zocht naar “garden” en ik kreeg alleen de variant “leisure=garden” voorgeschoteld die meer bedoeld lijkt voor grotere min-of-meer toegankelijke tuinen. Is het rekbaar voor een achtertuin of is het tijd voor een value “landuse=private_garden” ?

Wat voor achtertuinen bedoel je? Grote achtertuinen bij landhuizen of alle soorten achtertuinen? Bij het laatste geval heb ik mijn twijfels of het überhaupt zin heeft om ze te mappen.

Alles is te mappen dus tuinen ook, al heb ik geen idee of al een tag voor is… zoniet dan knal jeje nieuw verzonnen tag maar op de wiki, voor je het weet is algemeen geaccepteerd. (en dan bedoel ik niet dat erop gevote moet worden want dat vind ik zelf onzin)

leisure=garden met access=private is denk ik ook wel bruikbaar.
Laat ik daar beginnen :wink:

Dag,

Deze topic is uit 2009, is er iets veranderd hoe tuinen bij woonwijken/huizen worden gemapt? Is het verstandig om tuinen te mappen, of wordt het meer gezien als micro-mappen en onnodig?

Over het (on)nut van µ-mapping is al veelvuldig gesproken in dit forum.
Recent nog een inmiddels uitgetrede OSM-mapper die alle individuele parkeervakken bij woningen ging mappen.

Het enkele argument “omdat het kan” is het meest zinloze.

Het staat iedereen vrij om zijn eigen tuin te mappen natuurlijk, en zijn terras en zijn vijver.
Nuttig: nee

We hebben een overlappende landuse=residential, daar valt alles wat net genoemd is onder.

Relevante landuses daarin als grasvelden, parken, landschapstuinen, bosschages kunnen uiteraard, en ik denk nuttig, gemapt worden. Waarbij ik bij ‘relevant’ in eerste instantie denk aan de afmetingen en eventueel publiek nut.

Het achtertuintje van Theo en Thea is dan wat minder relevant denk ik.

Maar natuurlijk kunnen Theo en Thea hun eigen tuintje mappen. Zolang ze maar niet als een wilde op basis van luchtfoto’s of kadastrale data (massa-import?) alle achter- (en voor-)tuintjes gaan mappen.

Imho geen extra toegevoegde waarde en als je het gemapt hebt moet je het ook onderhouden…

Ik denk dat er nog genoeg veel relevantere zaken te mappen zijn.

Dat het topic acht jaar gerust heeft zegt natuurlijk ook al wat op zich :slight_smile:

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk…

Zonder me in de discussie te mengen, er is een place=plot:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:place%3Dplot

Bedankt voor de reacties!

Ik dacht dat het interessant zou zijn als te zien was waar de tuinen zijn van huizen, omdat een tuin bij een gebouw erbij hoort. Bij het navigeren kan het misschien handig zijn als je weet waar een tuin is en waar je niet zomaar bij kan.

Misschien moet ik deze topic weer begraven en doen alsof ik niks heb gevraagd :wink:

@observer
Bij de plot op de wiki pagina staat dit:
OSM does not aim to be a land registry. You can add plot data if you want but only where the plot boundaries are actually visible on the ground. Do not import plot or land ownership data from third party sources.

Misschien wil OSM zich helemaal niet bezig houden met tuinen.

Zeker, maar ik meng me niet in de discussie.

OSM is geen persoon. Sommigen zijn voor het mappen van bankjes en andere tegen. Ik zet zelf bijvoorbeeld wegkruisen en kapelletjes op de map als ik ze tegenkom. Wat heeft dat voor zin? Geen enkele :stuck_out_tongue: Ik doe het omdat ik historisch geïnteresseerd ben.
Andere zetten bomen er op. Hahaja wat heeft dat nou voor zin.
Binnenkort ga ik een tuin van een kasteel mappen (waarschijnlijk bestaand uit een stukje gras en een paadje). Dat is prive, niemand mag er in maar ik vind het leuk.

Strikt genomen geeft de Wiki slechts aan dat het niet de bedoeling is om tuinen te mappen wanneer er geen zichtbare begrenzingen zijn, zoals bij klakkeloos overnemen uit het kadaster.

Al een tijdje ben ik bezig om mijn woonplaats in detail te mappen. Wat betreft natuur voeg ik ook kleine stukken gras en groenstrook toe en stukjes bos en losse bomen en sloten. Openbaar groen bestaande uit struiken en rozen doe ik (nog) niet vanwege onduidelijkheid over tagging hiervoor.

Mijn uitgangspunt is om natuur behorende bij huizen niet te mappen. Inmiddels voeg ik grote, vanaf de openbare weg nadrukkelijk zichtbare en aanwezige bomen wel toe. Grote percelen buiten een woongebied of grotere tuinen/landgoederen map ik soms wel. Ik merk wel de neiging om telkens meer detail te willen meenemen en vraag me wel eens af waar ik toch mee bezig ben. :roll_eyes:
Maar ik wil de klus wel afmaken voor mijn woonplaats.

Ik zie het; Kollum is mooi gedetailleerd. That’s the spirit! :slight_smile:
Ik moest eergisteren nog de verwonderde blikken van golfers trotseren die dachten “wat doet die eikel in onze sloot”. :laughing:

Misschien dan nog een keer dit topic doorlezen:

Village_green

Want dat is de tagging die ik gebruik voor al het openbare groen.

Vijvers, zwembaden e.d. kunnen handig zijn om waterbronnen bij bosbranden te vinden.
Sommige natuurverenigingen kunnen geïnteresseerd zijn in grote tuinen, omdat dat plekken zijn voor insecten en vlinders.
Het aantal vierkante meters tuin in een streek kan een terechte vraag zijn van een GISser.

Sommige mensen vinden dat OSM enkel dient om fietsers van A naar B te begeleiden en mappen enkel in functie daarvan en vinden al de rest onzin .

Map wat je graag map en vergeet elke commentaar van anderen over wat nuttig is.

Haha, ja ik houd me door het detail mappen ook regelmatig verdacht op langs wegkanten, in steegjes e.d.

Kollum had als bijnaam ‘het groene dorp’. Die wordt bijna niet meer gebruikt en is niet meer zo van toepassing. De bijnaam komt mogelijk voort uit de 19e eeuw toen diverse parken werden aangelegd door rijke dorpelingen.
Hoe dan ook, ik vind het wel mooi om mijn dorp wat kleur mee te geven in lijn met de werkelijkheid en de richtlijnen van OSM.

Dat topic had ik wel gevolgd. Ja, ik denk dat ik jou ga volgen in het gebruik van die tag voor openbaar groen. Bedankt!

Met de kanttekening dat OSM geen soloproject is en dat pogingen om instemming, overeenstemming en/of navolging van de gemeenschap te krijgen je kansen sterk vergroten om met plezier en nut te (blijven) mappen.

In hoevere maak je gebruikt van de BGT?
De BGT belijning via conversie met copy paste overnemen, legt alles wel zeer goed op zijn plaats. En mooi aangesloten.

@Allroads
Tot nu toe nog niet gedaan. Ik zal in een ander topic erop reageren.

Wegkruisen en kapelletjes zijn wel degelijk een meerwaarde om te orienteren. Ze staan in ieder geval ook op alle topografische kaarten.

Zo af en toe wil ik ook wel eens wat ver gaan in details, niet omdat het meerwaarde, maar omdat het kan en soms wel eens voor leuke details in kaarten kan zorgen, die andere kaartaanbieders niet hebben.