JOSM split way (P)

Van boven komt een beek. In de beek zat een culvert en de weg liep daar overheen.
In werkelijkheid zit in de weg een brugje.
Zodra ik de dikke rode way split op de node rechts van de beek krijg ik validatie-errors.
Wat doe ik fout? Over de way loopt een route en de way heeft een rwn_ref.
Het gaat over deze way

Ik moest eerst de node rechts zelf aan maken was bij download niet aanwezig.
Brug niet tot aan een kruispunt doortekenen.
Brug krijgt veelal layer=1
Culvert en layer -1 verwijderen.
C om de waterway te combineren.

Fence way is een barrier daar wordt niet door heen gerouteerd neem ik aan.
Waarschijnlijk is er een gate, of een barrier entrance.

De rwn_ref hoort niet op de weg, maar dat is de fout niet.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat de eindknooppunten (Node 2375350043, en Node 1579842735) van de wandelroute 73-90 in in de relatie 3067064 opgenomen zijn.
Het in de relatie staan van het begin- en eindknooppunt is overbodig (ongewenst), en de validator klaagt daarover.
De meningen verschillen over ā€œwat te doen of te latenā€ zie: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54499
Negeren van de melding levert waarschijnlijk de meeste blije gezichten op.

Ik snap er geen zak van. Is er een speciale plugin die ik moet gebruiken om routes in het gareel te krijgen?

Nee. Die is er niet.
Routes bewerk je met het relatiewindow. Dat opent vanzelf als je bij een weg de route selecteer en kiest voor Edit.
Als je een weg doorknipt, is het wel goed om de routerelaties te controleren. Ze kunnen uit volgorde geraken. Het is me nog altijd niet duidelijk waarom, maar veel fouten in routes worden veroorzaakt door doorknippen. Het lijkt ook met de richting van de route van de route samen te hangen.

Routerelaties is iets dat je moet snappen om het te kunnen begrijpen.
Eerlijk gezegd begrijp ik persoonlijk veel routerelaties, maar knooppunten routes heb ik me nog nooit in verdiept.
Deze zal ik dan ook niet snel corrigeren. En als ik me in de nesten heb geholpen vraag ik dvdhoven vriendelijk om het op te lossen.

Ik kan me best voorstellen dat je graag het bruggetje wil aanbrengen, terwijl je gehinderd wordt door de ontbrekende kennis van routerelaties. Op zich hoeft dit geen probleem te vormen.
Aan de hand van een (net gemaakt) YouTube filmpje probeer ik je visueel wat te laten zien hoe je een workaround kunt creƫren, zodat je geen probleem krijgt.

Vermoedelijk wilde je de node losmaken met de optie unglue (sneltoets g)
Dan krijg je onderstaande melding:

De brug begint niet op deze node die je wilde losmaken.
Dus waarom zou je niet een nieuwe node aanmaken iets dichter bij het watertje.

Hierbij een link naar het YouTube filmpje.`

Tip: stel de snelheid op 2x in, dit compenseert mijn trage typen.

PS: Ik heb in het filmpje alleen laten zien hoe je het zou kunnen doen. Deze changeset heb ik niet geupload.

Bedankt, ik ga me er in verdiepen :sunglasses:

Nee; zoals in de TS staat probeerde ik de way te splitten (toets P) op de (nieuwe) node rechts van de beek. Ik was al precies zover als in de film :slight_smile:
Ik heb de brug nu geĆ¼pload.