Zorgkaarten maken

Vraag van een newby mapper: ik onderzoek of OSM een geschikte manier is om bewoners zelf de zorgvoorzieningen in hun eigen wijk te laten mappen en daar een ‘sociale kaart’ van te maken (als dat kan, dus een kaart met alleen sociale en zorgvoorzieningen). Nu doen we dat in Google Maps bijvoorbeeld https://tinyurl.com/yd3cvemw maar dat is beperkt, de bakker en de fietsenwinkel staan er ook op.
Dit in het kader van een landelijk project waar we in wijken (momenteel een tiental als proef) zorg uit de insitituties naar de wijk willen brengen. Het blijkt dat er in wijken zelden ‘sociale kaarten’ waar alle huisartsen, apotheeken, politieposten, welzijnsinstellingen etc op te vinden zijn. Als ze er zijn zij ze niet recent.
Als dit een goed idee is ga ik een drietal kaarten zelf maken maar de bedoelig is natuurlijk dat ‘de wijk’ dat zelf doet.

Wie heeft er ervaring met iets wat hierop lijkt? of Tips Do’s en Don’ts…
Groet Gijs
www.samenbeter.org

Als ik het goed begrijp wil je dus huisartsen, apotheken, politieposten en welzijnsinstellingen op een speciale kaart hebben.

Waarschijnlijk staan er al een heel aantal op de kaart, misschien niet helemaal met de juiste info.
Daar komt ook het grootste probleem, hoe ga je ze onderhouden/controleren? Nederland is niet een heel groot land, maar de OSM kaart van Nederland is wel ontzettend gedetailleerd, het is een hoop werk als je al die POI’s bij moet houden.

Er bestaat al website waar je gewoon de POI’s die jij wilt zien uit de kaart (bijvoorbeeld politieposten) kan filteren (weet zo 123 de naam van die website even niet meer).http://openpoimap.org/ bedankt Eggie :slight_smile:
Hetzelfde stukje van Amsterdam in openpoimap ziet er zo uit: http://openpoimap.org/?map=amenity&zoom=14&lat=52.36652&lon=4.90103&layers=B00FFFFFFFFFFTFFFTTFFFFFFFFFFFFFF

Als je een kaart met alleen maar sociale voorzieningen wilt maken zul je met wat software aan de slag moeten om de POI’s die jij op de kaart wilt, op een kaart te krijgen. Ook moet je die kaart dan ergens op een server zetten zodat anderen erbij kunnen, plus een domeinnaam.

Je idee is zeker mogelijk, maar of het haalbaar/reëel is vraag ik mij af.

En ik vroeg mij af: wat wil je met de sociale OSM kaart doen? Waar dient het voor? Ik ben dit nu aan het lezen, maar om eerlijk te zijn wordt ik er niet veel wijzer van: https://www.samenbeter.org/assets/170711_Samen_Beter_RoughGuide.pdf.

Wat zeg je hier nu eigenlijk?

  • Welke omstandigheden?
  • Versnelde evolutie van ontwikkelingen? Wat betekent dit, en welke ontwikkelingen zijn dat? (Kan ook zijn dat ik niet helemaal op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen :slight_smile: )

Kan je misschien in een paar zinnen aangeven wat je nu eigenlijk precies wilt doen.

http://openpoimap.org/

Wie zijn de beoogde gebruikers van de zorgkaart? Patiënten (of cliënten, wat je wil), mantelzorgers en andere naasten, of zorgmedewerkers? Of juist zorginstellingen en aanverwante diensten?

Specifiek voor wandel-, fiets-, OV-, of autogebruik, of algemeen?

Hoe je het ook insteekt, je zal zoals SubieLibero terecht opmerkt een plan hebben voor het beheren en onderhouden van de POI’s. Veel zullen al aanwezig zijn op de kaart, maar compleet is het plaatje natuurlijk niet.

Overigens zou ik voorzichtig zijn met de term ‘zorgkaart’, om verwarring met Zorgkaart Nederland te voorkomen.

Zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54790
Met als resultaat: https://www.natuurpoorten.nl/locaties

Aanvullend op de andere suggesties:

Ik raad je aan om met umap te gaan werken.
Een voorbeeld zie je hier:
http://umap.openstreetmap.fr/nl/map/vughtse-historie_110715#15/51.6585/5.2754

Umap geeft je de mogelijkheid om zeer uitgebreid op de bestaande OSM kaart je eigen aanvullingen te doen zonder dat je de database van OSM aan het bewerken bent. Je kunt ook kiezen uit een groot aantal verschillende achtergronden waarmee je bv.een kaart in alleen maar grijstinten kunt maken of met alleen de belangrijkste wegen enz. Speel maar eens met de mogelijkheden die in mijn voorbeeld aan de linkerzijde van het scherm kunnen worden gekozen.

En je hebt de mogelijkheid om allerlei gegevens die niet (of onbetrouwbaar) in OSM staan op de kaart te zetten.

Succes ermee en wees niet bang om hier verder te vragen.

Kijk ook eens naar fieldpapers, een handig hulpmiddel bij het uitvoeren van surveys

Dit lijkt mij inderdaad de meest handige oplossing. Dan kan je gewoon je gang gaan zonder bang te hoeven zijn dat je de OSM kaart veranderd.

Verdere vragen stellen kan hier natuurlijk altijd!

Wat moet je daarvan denken.

Als de gegevens ontbreken of onbetrouwbaar zijn, dan zou het voor mij een reden zijn om juist wel OSM te gebruiken.
De fouten worden dan zichtbaar en kunnen gecorrigeerd worden.

Lokaties als apotheken, huisartsposten, ziekenhuizen, politieposten horen m.i. juist thuis in OSM.

Toeristen zullen niet weten dat er een ergens een website bestaat met een zorgkaart.
Maar apps met kaarten gebaseerd op OSM worden volop gebruikt.

Voor lokale zorginstellingen voor gebruik in een wijk (bv. ouderenopvang) geldt dit niet.

‘Omstandigheden’ bepalen de manier waarop momenteel de zorg functioneert. De wet bepaalt namelijk dat we vergoeden op basis van verrichtingen: een behandelaar behandeld jou en brengt de tijd in rekening bij jouw verzekering. Let op: het resultaat doet er niet toe. Hoe je aan je klacht komt ook niet. Ben je te dik? we meten je een maagband aan. Hadden we je in het voortraject preventief behandeld waardoor je beter bent gaan eten dan wordt dat NIET vergoed. Gevolg van deze Omstandigheden: Er zijn heel veel producten voor ‘BEHANDELINGEN’, en ook ‘BEHANDELAARS’ want daar is een markt voor. Hier verdien je een boterham. Tegelijk is er nauwelijks een serieuze markt voor ‘PREVENTIE’, die is afhankelijk van subsidies en vrijwilligers.

In proeftuinen willen dus onder meer een markt voor PREVENTIE creeeren.(versnelde evolutie)

Zoiets? enne…is de libero te koop?

@gockeloen
De kritiek die je hebt op het huidige systeem is volkomen terecht (hoewel niet voor iedereen duidelijk) maar de uitwerking van je plannen klinkt niet realistischer dan de aanpak van Mao destijds, tenzij er iets schort aan de uitleg die je hebt gegeven. Ik merk het alleen maar op want je kweekt geen vertrouwen op deze manier. Voor het gebruik van OSM maakt dat niet uit maar wel voor het enthousiasme waarmee je eventueel wordt bijgestaan.

@observer Mao zou nooit OSM gebruiken…

@gockeloen
Ik bedoelde dat Mao verwachtte dat de bevolking van alles zou gaan organiseren, en omgekeerd, wat niet goed werkte. Maar laten we dit deel van de discussie laten voor wat het is. Ik wil zien hoe ver je zult komen…

@gockeloen
De kans dat je subsidies zult krijgen is kleiner dan nihil. Het probleem van jouw systeem is dat het geen economische winst oplevert. De enige die er beter van wordt is de patient maar die blijft voortaan weg. Het maakt het grootste deel van jouw collega’s brodeloos, alsook de verzekeraars en de farmaceutische industrie. In eerste instantie zullen veel mensen positief reageren maar de tweede reactie zal anders zijn. Met name de overheid zal dit plan finaal torpederen. Dit is het laatste wat zij nodig hebben.

@gockeloen, top, ja nu is het helemaal duidelijk!

Deze tekst zou ik ook op je website zetten, want veel mensen die niet iets van de medische wereld afweten herkennen dit niet zo 123 uit de tekst op de website denk ik. Wat je hier net op het forum als uitleg geeft is een duidelijke, eenduidige uitleg.

Zorg wordt tegenwoordig geconsumeerd.

De marktwerking in de zorg is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.

Ik steun je project 200%, maar je zult zien dat het vechten is tegen een massa, een systeem. Er wordt simpelweg te veel geld verdiend met overbodige behandelingen en kwakzalverij.
Daarbij denk ik niet dat je gewone burgers kunt aansporen om nee te zeggen tegen een antibioticakuurtje voor een wissewasje welke je lichaam zelf ook kan oplossen met alleen een kaart, de dokter wordt immers gezien als iemand die weet waar hij het over heeft.
Je zou misschien mensen kunnen aansporen om eens kritisch naar de huidige situatie te laten kijken, door alleen de feiten te noemen, en te wijzen op de punten waar je je vraagtekens bij zou kunnen zetten.

Nee, de Libero is niet te koop :). Hoe kom je daar zo op? Ken je die busjes?