hoe brievenbus (prive/bedrijf) aangeven op een gebouw

Beste mede Mappers,

Weet iemand hoe je op een gebouw een prive/bedrijfs brievenbus aan kunt geven. Vooral als de intree op een geheel andere plek is en/of het een verwarrende plek is?
De tag: post_box:type = wall is niet de bedoeling volgens mij, want bedoeld als tag bij de amenity = post_box .

Misschien kan het niet ? Of niet de bedoeling dit soort informatie erbij te (kunnen) vermelden ?

bij voorbaat dank,

de amenity post_box wordt toegepast voor publieke brievenbussen waar de post wordt opgehaald voor bezorging en niet voor een brievenbus van een woning of bedrijf waar de post uiteindelijk bezorgd wordt.

Volgens mij is er geen tag hiervoor en vraag ik me overigens ook het nut een beetje af.

Het heeft wel degelijk nut.
Meestal wordt genavigeerd naar een adresnode.
De adresnode is dan bepalend voor de navigatiesoftware.

De adresnode staat (normaal gesproken) in het pand. Op het pandcontour zou je entrance=main of entrance=yes kunnen plaatsen.
Volgens mij kan hier ook door navigatiesoftware op gestuurd worden.

Nevenadressen zijn niet standaard opgenomen in BAG, maar bij bedrijven worden (regelmatig) nevenadressen benut om laad-
en/of los locaties aan de achterzijde/zijkant van het pand/gebouw(en) (dus in een andere straat) te gebruiken.

Inderdaad. Hartelijk dank voor deze duidelijke toevoeging. Soortgelijk heb ik ook in gedachten. (Entrance=main heb ik al aangegeven.)
En in situatie dat buren “lastig” worden gevallen bij bedrijfspanden.
Bijv. ook Nutsbedrijven kunnen baat hebben bij een duidelijke plaatsaanduiding middels een brievenbus, omdat meternrs.nutsvoorzieningen n.a.v. splitsing/verkoop weleens op een (oud=verkeerd) adres kunnen staan.
Ook bezorgbedrijven die “kennisgeving pakket afhalen bij retailer o.i.d.” in verkeerde brievenbus doen.

Wellicht voor de duidelijkheid - of verwarring: ik lees uit de tekst van de TS dat de bedrijfsbrievenbus zich juist niet bij de ingang bevindt en er gevraagd wordt om deze apart te taggen. Dat is imho wat anders dan het juist plaatsen van de adresnode of entrance.

Maar ik kan het mis hebben…

Misschien kan S_Emo de vraagstelling beter omschrijven.

Postbus bij een bedrijf of particulier vind ik persoonlijk ook verwarrend.
(lees mij niet echt bekend)

Een laad en/of losadres bij een bedrijf kan ik me iets bij voorstellen.

Meestal is de brievenbus* bereikbaar via een adres en als de adresnode aan de juiste kant van het pand staat gaat dat vast een stuk gemakkelijker.

Een postbode, bezorger of chauffeur navigeert altijd (toch?) naar een adres en zal zelden zoeken naar ‘die gleuf naast de 3e blauwe deur aan de linkerkant van de weg na de 2e T-splitsing’. Als ie het adres heeft gevonden kijkt ie vast even in de rondte om te zien: oh daar.
Mocht de situatie echter heel onduidelijk zijn kun je de brievenbus willen taggen zoals de topic starter bedoeld zou ik amenity=letter_box gebruiken aangezien dat volgens de engelse wiki de term daarvoor is, maar aangezien momenteel slechts 18 keer gebruikt kan het wel even duren eer er ook maar 1 applicatie is die er gebruik van maakt.

Zou proberen de adresnode zo dicht mogelijk bij de plaats van de deur/brievenbus te plaatsen. Maar een flat met honderden adressen kunnen niet allemaal zichtbaar op de plek bij de deur staan.

Voor wat betreft nevenadressen heb ik bij de meeste (handmatige) plaatsingen vanuit BAG geprobeerd ze aan de juiste kant van het pand te zetten waar de straatnaam naar verwijst. Plaatsingen vanuit BAG voor reguliere adressen ligt erg aan de gemeente of ze op een kluitje liggen in het midden van het pand, of bij de voordeur of netjes verspreid over de gehele pandcontour. Dus in het ergste geval loop je maar een rondje om het pand/huizenblok :wink:

Dank je wel Sander H.
In mijn situatie ben ik er deels mee geholpen.
Probleem is, zoals eerder aan de orde kwam, dat brievenbus/ingang/losadres niet aan de straat ligt waar het adres van is.
En: de meest post- cq pakketbezorgers doen hun stinkende best…
maar je hebt er ook bij, die (haastig) kennelijk onvoldoende moeite doen… als de betreffende brievenbus aan een andere straat blijkt te staan. Goede notering zou kunnen helpen, maar is natuurlijk geen garantie.

Dank iedereen. Wat mij betreft voldoende beantwoord. Ik weet nu dat er geen “standaard” oplossing voor is. :slight_smile: