Werkzaamheden A6-A1-A9 (SAA-one)

Algemeen topic voor de SAA-one-werkzaamheden.

Ik heb zojuist de A6 over de nieuwe Hollandsebrug geleid (in deze changeset.

Zou iemand mijn werk op de A6 even na kunnen kijken, vooral op correctheid qua routeren, dat die weg niet “afgesloten” is straks?
Ik heb het aantal rijbanen, afritnamen etc nog niet kunnen toevoegen omdat ik er pas 1x langs gereden ben en dat soort dingen te veel is om in te spreken tijdens het rijden.

Ohja, ik weet dat nog niet alle buslijnen goed liggen. Dat is echter een enorm werk om goed te leggen en ik verwacht dat de A6 en A9 komende 2 jaar elke maand wel omgelegd gaan worden, dus het is een beetje “soit”.

Komend weekend gaat de eerste helft van de A1 tussen Diemen en Muiden (in die richting) om naar de nieuwe A1 en door het Aquaduct. Ik kan helaas weinig doen, ik vertrek maandag voor 3 weken naar relatie 77601 :slight_smile: Maar ik heb met gebruiker nickcohn afgesproken dat hij heel veel omzetwerk doet, maar laat dat je niet weerhouden om zelf ook wat te doen!

(edit: juiste link)

^^ ik vind het knap als je binnen de lijnen van de relatie blijft. :stuck_out_tongue:

Ik ga morgenavond eens kijken hoe het lijkt. Op https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=1950&start=3270 is altijd wel wat te vinden

Dit weekend wordt ook de spoorbrug over de A1 vervangen, de oude wordt gesloopt en de nieuwe op de juiste plek neergezet. Werk aan het spoor gaat als het goed is nog tot de 26e door, maar gezien de foto die vandaag op het wegenforum is geplaatst is de sloop al bezig.

Ik kon het niet laten, heb alvast wat wijzigingen gedaan:

  • alle busrelaties alvast op de nieuwe A1 (tot 23 sept)
  • Zandhazenbrug ingeschoven
  • Alle stukken “oude” A1 die niet meer gebruikt worden op highway=road / access=no gezet
  • BP Honswijk vast “verplaatst” (oude weggehaald, nieuwe van construction afgehaald
  • Nog wat nieuw intekenwerk rond knooppunt Muiderberg

Inmiddels zijn de werkzaamheden de andere kant op in volle gang.
Ook hier heb ik de oude snelweg alvast “uitgezet” en alle busrelaties vast omgezet naar de tijdelijke situatie.
Morgen zal ik (of iemand anders) de nieuwe snelweg "aan"zetten.

Voor het stuk Muderberg-Diemen VV is de volgende grote update 23 oktober, als er weer allerlei buslijnen via de Maxisweg gaan rijden, en er wijzigingen zijn in de wisselbaan.

Vanaf vanmiddag is ook de wisselbaan open.
Ik heb dit alles (behalve de echte op- en afritten) ook maar als motorway getagd, of zou een wisselbaan meer bij motorway_link passen?

En volgens RWS worden de op/afritten richting/vanuit Amersfoort niet regulier in gebruik genomen, alleen bij calamiteiten.

Hoe zal ik dit taggen? Ik weet dat de infrastructuur fysiek af is, dus construction is niet echt juist meer.
Zal ik er access=no van maken?

(https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Descape https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Proposed_features/escape_lane))

zie, het staat tussenhaakjes.

Voor de wisselstrook lijkt me motorway_link meer geschikt.

Zou er access=no van maken met een note erbij zetten op de genoemde afritten.
Er zijn meerdere omleidingsroutes (Uxx) waar je normaliter niet overheen mag (bijvoorbeeld parallel fietspad dat ook voor langzaamverkeer bedoeld is; bijvoorbeeld sommige stukken naast N57/N59) waar de reguliere borden/tags auto’s tegenhouden. Maar als de normale weg gestremd is (ongeluk/onderhoud) je daar wel overheen geleid wordt.

De escape lane is zo te lezen voor een compleet ander doel in gebruik.

Een escape lane is voor vrachtauto’s waarvan de remmen het niet meer doen.

Ik zit te ook te wijfelen tussen motorway en motorway_link, maar geb eigenlijk geen goede argumenten voor die laatste.

De pagina http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dmotorway_link rept alleen voor links naar een ander wegtype, feitelijk zijn de banen in een kruispunt tussen twee snelwegen dus ook geen link maar motorway.

Het enige voordeel dat ik bij link zie is dat het smaller getekend wordt.
Voordeel is dat veel routers een link iets lager waarderen waardoor er minder snel over een weg die niet altijd open is gerouteerd wordt.
Beiden zijn taggen voor de renderer/router.

De andere wisselbaan in Nederland (Coentunnel) is in ieder geval als motorway getagd: https://www.openstreetmap.org/way/7379192#map=15/52.4087/4.8589, overigens wel met een beschrijving als name…

access=no lijkt me een goede start,
is er misschien in aanvulling en goede access:conditional te verzinnen?

daarmee kunnen routers etc wel makkelijker (dan met een note) vinden dat de weg in bepaalde omstandigheden wel voor algemeen gebruik is geopend.

Maar ik weet zo snel ook niet welke waarde…

Ik zou het simpel enkel houden op access=no. In geval van calamiteiten kunnen alle normaal geldende verkeersregels worden overruled (bv. ook eenrichtingverkeer, een contraflow). Dat kun je niet in tags vatten. Hooguit kun je er in dit geval middels een note iets over melden.

Dat heb ik zojuist maar gedaan, thx voor de hulp!