Gebruikersgroepen

In een ander topic heb ik het al geopperd, maar het lijkt me zinvol om er een nieuw topic over aan te maken.

Is er, vanuit het forum, interesse om eens te brainstormen over regionale (Limburg) en/of landelijke gebruikersgroep? Wellicht dat er formeel al zoiets is, maar ik kan er niets over vinden, of hij is op sterven na, dood.

Natuurlijk heb ik zo al mijn ideeën over het hoe, wat en waarom, maar ik wil het vooral breed gaan houden om samen tot een invulling hiervan te komen.

Met meer dan honderd mensen die het bericht gelezen hebben en geen enkele reactie, mag ik er dus vanuit gaan dat hier geen behoefte aan is.

Ik heb hier een tijdje over nagedacht en wilde net gaan reageren. :slight_smile:

Vooral het geschetste beeld van een goed overleg onder het genot van een biertje sprak mij wel aan, maar ik was ook wel benieuwd naar wat er dan verder de bedoeling is. Persoonlijk zou ik het wel mooi vinden om mee te kijken en/of luisteren naar ervaren mappers. Zelf ben ik op “sleeptouw” genomen door een ervaren mapper en het is voor een beginnende mapper heel erg prettig om met je “domme vragen” bij iemand terecht te kunnen.

Maar ik begrijp dat je ook naar een soort van besluitvormingsachtig iets toe wilt? Op basis van consensus uiteraard. En dat zo’n regionale groep dan na het overleg de voorstellen hier op het forum plaatst?

Rond de tijd dat ik me aansloot bij osm werd er hier op het forum ook een voorstel gedaan voor een bijeenkomst, dat was volgens mij gericht aan iedereen op (dit deel van) het forum. Volgens mij ging dat toen niet door vanwege gebrek aan belangstelling. Of was het voor veel mensen ook wel te ver weg, dan zou een lokaal overleg dus wel beter kunnen zijn. En misschien voelt het ook wat laagdrempeliger.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar dat waren zo’n beetje mijn gedachten hierover.

Ik woon in het Zuiden van Limburg. OSM bijeenkomsten in het midden van Nederland zijn mij te ver.
Maar een regionaal overlegje, met een Belgisch of Limburgs biertje om ervaringen uit te wisselen: mij best.

Ik had eerder wel in gedachten om te reageren en dat is er toen bij gebleven. Nu alsnog: het lijkt mij best een goed idee om bepaalde zaken in regionale samenwerking aan te pakken. Bijvoorbeeld controle van gegevens. Door de diverse imports lijkt het alsof de kaart qua basisinformatie al behoorlijk compleet is. Ik kom echter nog regelmatig fouten tegen in bijvoorbeeld toewijzingen van weg- en straatnamen.
En zo zullen er nog veel van zulke elementaire fouten in OSM staan en dat al jarenlang en een deel daarvan zal jarenlang onder de radar blijven. Want het ontbreken van een straatnaam valt eerder op dan een verkeerde, tenzij je de situatie ter plekke kent of nader bestudeert.

Structurele controle van vele gegevens kan wat saai en veel werk zijn maar in samenwerking best leuk.
Dit kan bijv. eerst per provincie/regio en vervolgens kunnen mappers per gebied dit werk onderling verdelen en een aanpak afspreken. Eerst zou landelijk al een algemene aanpak besproken kunnen worden, hier op het forum.

Eigenlijk kan zoiets gewoon groeien, maar in eerste instantie lijkt het wel zinvol om eens te kijken hoeveel mensen er oor naar hebben.
Als je via het forum al mensen bij elkaar zou krijgen, onderverdeelt in regio’s, zou dat al heel wat zijn. Hoe je de avonden of het dagdeel dan gaat invullen en wat de frequentie is, daarover zul je eerst met je eigen groep overeenstemming moeten kunnen bereiken.
Kennismaking en eens kijken wat eenieder voor ogen heeft met een eventuele regio groep, zou de eerste insteek kunnen zijn.

Dit vind ik een mooi initiatief. Het lijkt mij ook heel interessant om zo’n bijeenkomst bij te wonen. Ik ben nog een nieuwe mapper en ben op zoek naar hoe ik het beste een bijdrage kan leveren aan openstreetmap. Verder maakt het mij vrij weinig uit of een bijeenkomst nu regionaal is of dat ik er wat verder voor moet reizen.

Heb er ook wel eens over nagedacht. Het lijkt mij best handig als mappers in een bepaald gebied samenwerken c.q. afspraken maken of een roadmap (hehe) opstellen om vooruitgang te boeken. Misschien een periodieke gezamenlijke schoonmaak m.b.v. keepright o.i.d. Vergaderen kan denk ik ook online.