Hulp gevraagd bij HOT OSM tasks.

Hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met taken voor HOT (het op afstand in kaart brengen van rampgebieden). Hierbij loop ik tegen meerdere problemen aan. Voor de “too long didn’t read” (TLDR) kun je onderaan kijken. wink

  1. Vaak is er een verschil tussen wat al in OSM staat, en wat er op de sateliet te zien is. Bijvoorbeeld wegen die verschoven zijn ten opzichte van de sateliet beelden, of gebouwen die niet goed aansluiten. Helemaal lastig is het als ik dan in JOSM een imagery offset maak, maar daarmee wel de wat verderop gelegen huizen uit de juiste positie haal. Het heeft weinig zin als ik dan wegen en gebouwen ga verslepen zodat het weer klopt met de imagery, en de validator later alles weer juist moet zetten. Ik had laatst een taak in Madagascar, waarbij er al een deel ingetekend was via de Bing imagery, nu moet ik echter gebruik maken van de Digital Globe imagery, en dat loopt niet gelijk met elkaar. Wat is in dit soort gevallen het beste om te doen?

  2. Welk stuk moet ik nu traceren van een gebouw om er voor te zorgen dat wat ik op de kaart zet, zoveel mogelijk overeen komt met het oppervlakte dat het gebouw op de grond inneemt? Ik heb al eens commentaar gekregen dat mijn werk wel ok was, maar dat de gebouwen niet juist getraceerd waren, alleen werd er niet op mijn vraag gereageerd wat dan wel de juiste methode is. Kan iemand mij hier tips over geven?

  3. Ik snap ook niet goed hoe je onderscheidt maakt tussen verschillende soorten paden. Er zijn in de HOT gebieden vaak alleen maar sporen van auto’s te zien, en olifantenpaadjes (paden die mensen maken door te lopen door het gras). Hoe zorg je ervoor dat je de juiste paden de juiste tag geeft? In de instructies staat bijvoorbeeld dat je alle paden residential road moet taggen. Maar dan krijg je een heel groot spinnenweb, met allerlei paden, maar je ziet dan natuurlijk niet goed welk pad nu eigenlijk het beste pad is, of het meest gebruikte pad is. Doen de vrijwilligers van HOT dat later zelf aanpassen, als alle paden er eenmaal in staan? En sommige paden lopen eigenlijk ook min of meer dood, zonder dat je uiteindelijk bij een ander gebouw uitkomt, wat moet ik daar dan mee?

  4. Is er een manier om wat meer hands-on ondersteuning te krijgen? Dat ik mee kan kijken met een ervaren mapper (waarvan de community het werk ook goed vind), en daar vragen aan kan stellen? Dan wordt misschien duidelijker wat ik wel en niet goed doe. Een soort van map maken les dus? Ik zie dat er wel eens mapathons gehouden worden, maar volgens de agenda gebeurt dat vooral buiten Nederland. Nu doe ik vooral mijn best met de wiki, maar het is best lastig om jezelf aan te leren wat nu juist of fout is met de wiki, soms staan er ook tegenstrijdige dingen in, en op het forum merk ik ook dat er wat discussie is over het juist taggen van bepaalde dingen.

TLDR: samenvattend, ik heb nogal wat vragen over hoe ik op de juiste manier dingen map, en zou daar graag hands-on ondersteuning bij hebben, nu zie ik door de bomen het bos niet meer goed, en dat is jammer, want ik van het mappen op zich leuk om te doen. smile

Alle hulp is welkom, en bedankt voor het lezen, en eventueel beantwoorden van mijn vragen. wink

Met vriendelijke groeten,

Helpmapper

Voorbeeld bij vraag 1, in dit geval is er een weg rechtsboven in het taak vierkant, en zijn er gebouwen net over de grens van de taak aan de rechteronderkant van het taak vierkant, als ik in JOSM de offset aanpas, zodat de wegen gelijk lopen, dan liggen de gebouwen daarna niet op hun fundaties: http://tasks.hotosm.org/project/3571#task/43

Voorbeeld bij vraag 1, 2 en 3 (hier heb ik zelf aan gewerkt): http://tasks.hotosm.org/project/3571#task/40

Ik heb hier de paden allemaal residential road getagd, zoals in de omschrijving van de taak staat bij instructions. Ik zie trouwens ook dat ze eigenlijk alleen de paden willen die naar gebouwen leiden. Zou ik dan de doodlopende paden anders moeten taggen?

Alvast bedankt voor het meekijken. :slight_smile:

Ik gebruik nu JOSM en de building plugin, even wennen, maar het is wel een stuk duidelijker. En de validator is ook handig, dan kun je zien of je nog fouten hebt gemaakt die je recht moet trekken, dat scheelt weer foute uploads naar OSM. :slight_smile:

Dankjewel voor je uitleg Commodoortje. Ik moet dus toch binnen de highway=residential tag blijven dus, snelheid gaat in dit geval dus voor de precieze tag uitzoeken voor een specifieke weg, dat scheelt al weer wat stress. En het scheelt dat je binnen HOT dus wat minder precies hoeft te zijn met de tagging, en wat strikter binnen de omschrijving moet blijven. :slight_smile:

Wat ik me nu nog af blijf vragen, wat te doen met imagery offset (beelden sateliet komen niet overeen met de data uit OSM) de vries zei dat het in dat soort gevallen wellicht beter is om de wegen op de (satelietbeelden) weg te leggen, en daarna je eigen wegen intekenen, maar ik weet niet zeker of dat werkelijk gewenst is? Ik heb begrepen dat er ook nog validators zijn, die wat meer rechten (en wellicht plugins) hebben om dingen recht te trekken, en ik heb ook op de wiki gelezen dat offsets heel onhandig te fixen kunnen zijn, als mensen er niet op letten. Dus ben ik eigenlijk nog niet heel veel wijzer wat nu de juiste methode is. :slight_smile:

In ieder geval al bedankt de vries en commodoortje voor het advies, het helpt al dat ik hier wat kan vragen. :slight_smile:

Elk satellietbeeld heeft een invalshoek. Deze is te zien als er schaduwaanwezig is. De afwijking tov de bestaande wegen is normaal gesproken minimaal. Daarom is het verstandig om deze niet recht te leggen.

Je hebt namelijk geen referentiepunt.

In NL zijn de Kadaster Luchtfoto 25cm redelijk van bovenaf genomen. Hierdoor ligt het redelijk precies als je als de ingemeten BAG contour als referentiepunt neemt.
BING is op veel posities (binnen NLD) íets verschoven.
Deze is met imagery offset button iets te corrigeren.

Volgens mij heeft iemand van HOT je hier al iets van gezegd dat het beter is om de bestaande wegen te laten liggen.

Het maakt niet uit of ze een meter verkeerd liggen.
Je kunt namelijk tot 10cm inzoomen in JOSM.
Hierdoor lijkt de afwijking groter dan de werkelijkheid.

edit: tikfouten verbeterd ivm intikken op mobiele telefoon