Welkom!

Ik zie dat iemand in het Beekbergerwoud gebieden die ik op riet had ingesteld heeft veranderd. Dat mag natuurlijk en de witte vlakken waren geen gezicht. Ik heb het gebied echter uitgebreid geobserveerd (voorzover je er kunt komen) en het zijn toch echt rietgebieden. Ik vraag me af of er een reden was om de vlakken anders in te stellen.

Wanneer je er natural=wetland van hebt gemaakt rendert het wit. Vaak zet ik er dan de tag landuse=grass bij en dan is het weer groen. Zal vast niet volgens de regels zijn. Natural=wetland wordt ook wel los op de landuse gelegd… ook dan blijft het transparant…

Wanneer het echt een andere mapper was dan kun je het hem…haar… gewoon vragen.

natural=wetland rendert blauwe streepjes.
Als je er een type bij zet, wordt het anders gerenderd
Zie hier: http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.29007/6.49070&layers=N
Wit met blauwe streepjes is zonder type, met die kleine polletjes heeft de tag wetland=marsh erbij gekregen
Je kan ook wetland=reedbed gebruiken, maar dat lijkt voor de rendering niet veel uit te maken: http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.77614/5.99207&layers=N

Voor het Beekbergerwoud zou ik wetland=marsh gebruiken.

Nog even gekeken, er is niemand aan jouw wetlands geweest. De history geeft aan dat jij het getagged hebt.
Wel heb je wetland=reed gebruikt, maar dat moet wetland=reedbed zijn.
Echter ik vind dit geen reedbed. Er groeit wel riet, maar het is geen rietplantage zoals je ziet in oa de Weerribben
Vergelijk plaatjes van de Wieden en de Weerribben maar eens met het Beekbergerwoud

Ik moet nog even uitvinden hoe ik dat soort dingen kan uitzoeken en regelen. Nou ja, je zult het al gelezen hebben.

Daar ben ik het mee eens.

Ik moet zijn vergeten dat ik dit had aangepast. Gelukkig is het een wijziging ten goede. Het zou trouwens geen punt zijn geweest als iemand anders dat zou hebben aangepast, voor het geval dat ik per ongeluk die indruk zou wekken. Ik was eigenlijk meer verbaasd dat iemand dat zou willen.

Hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met taken voor HOT (het op afstand in kaart brengen van rampgebieden). Hierbij loop ik tegen meerdere problemen aan. Voor de “too long didn’t read” (TLDR) kun je onderaan kijken. :wink:

  1. Vaak is er een verschil tussen wat al in OSM staat, en wat er op de sateliet te zien is. Bijvoorbeeld wegen die verschoven zijn ten opzichte van de sateliet beelden, of gebouwen die niet goed aansluiten. Helemaal lastig is het als ik dan in JOSM een imagery offset maak, maar daarmee wel de wat verderop gelegen huizen uit de juiste positie haal. Het heeft weinig zin als ik dan wegen en gebouwen ga verslepen zodat het weer klopt met de imagery, en de validator later alles weer juist moet zetten. Ik had laatst een taak in Madagascar, waarbij er al een deel ingetekend was via de Bing imagery, nu moet ik echter gebruik maken van de Digital Globe imagery, en dat loopt niet gelijk met elkaar. Wat is in dit soort gevallen het beste om te doen?

  2. Welk stuk moet ik nu traceren van een gebouw om er voor te zorgen dat wat ik op de kaart zet, zoveel mogelijk overeen komt met het oppervlakte dat het gebouw op de grond inneemt? Ik heb al eens commentaar gekregen dat mijn werk wel ok was, maar dat de gebouwen niet juist getraceerd waren, alleen werd er niet op mijn vraag gereageerd wat dan wel de juiste methode is. Kan iemand mij hier tips over geven?

  3. Ik snap ook niet goed hoe je onderscheidt maakt tussen verschillende soorten paden. Er zijn in de HOT gebieden vaak alleen maar sporen van auto’s te zien, en olifantenpaadjes (paden die mensen maken door te lopen door het gras). Hoe zorg je ervoor dat je de juiste paden de juiste tag geeft? In de instructies staat bijvoorbeeld dat je alle paden residential road moet taggen. Maar dan krijg je een heel groot spinnenweb, met allerlei paden, maar je ziet dan natuurlijk niet goed welk pad nu eigenlijk het beste pad is, of het meest gebruikte pad is. Doen de vrijwilligers van HOT dat later zelf aanpassen, als alle paden er eenmaal in staan? En sommige paden lopen eigenlijk ook min of meer dood, zonder dat je uiteindelijk bij een ander gebouw uitkomt, wat moet ik daar dan mee?

  4. Is er een manier om wat meer hands-on ondersteuning te krijgen? Dat ik mee kan kijken met een ervaren mapper (waarvan de community het werk ook goed vind), en daar vragen aan kan stellen? Dan wordt misschien duidelijker wat ik wel en niet goed doe. Een soort van map maken les dus? Ik zie dat er wel eens mapathons gehouden worden, maar volgens de agenda gebeurt dat vooral buiten Nederland. Nu doe ik vooral mijn best met de wiki, maar het is best lastig om jezelf aan te leren wat nu juist of fout is met de wiki, soms staan er ook tegenstrijdige dingen in, en op het forum merk ik ook dat er wat discussie is over het juist taggen van bepaalde dingen.

TLDR: samenvattend, ik heb nogal wat vragen over hoe ik op de juiste manier dingen map, en zou daar graag hands-on ondersteuning bij hebben, nu zie ik door de bomen het bos niet meer goed, en dat is jammer, want ik van het mappen op zich leuk om te doen. :slight_smile:

Alle hulp is welkom, en bedankt voor het lezen, en eventueel beantwoorden van mijn vragen. :wink:

Met vriendelijke groeten,

Helpmapper

Welkom bij osm en +1 voor het zoeken van hulp!

  1. Dit is soms een lastige. vaak staat er bij de hot-osm taak aangegeven dat er een verschuiving is en wat je moet doen. Als het totaal onduidelijk is moet je maar denken dat het altijd beter is als alles een paar meter verschoven, dan helemaal niet op de kaart staat. Laat in dat geval een comment achter op de hot-osm taak, zodat een meer ervaren mapper dit kan oppakken.

  2. Heb je misschien een link naar dit geval?

  3. Voor de meeste hot-osm taken geld deze wiki: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway_Tag_Africa Bedenk ook dat het vaak niet erg is, en soms zelfs wenselijk om de werkelijkheid te versimpelen. In het geval van die wegen moet je je afvragen of je overal kan komen via het door jou getekende netwerk. Zo ja, heb je het waarschijnlijk goed gedaan.

  4. In Nederland worden zelden irl-events georganiseerd. De beste plek voor Nederlandstalige hulp is dit forum. Maak gerust je eigen topic aan als je nog meer vragen heb of wilt dat iemand met je mee kijkt.

Happy mapping!

Voorbeeld bij vraag 1, in dit geval is er een weg rechtsboven in het taak vierkant, en zijn er gebouwen net over de grens van de taak aan de rechteronderkant van het taak vierkant, als ik in JOSM de offset aanpas, zodat de wegen gelijk lopen, dan liggen de gebouwen daarna niet op hun fundaties: http://tasks.hotosm.org/project/3571#task/43

Voorbeeld bij vraag 1, 2 en 3 (hier heb ik zelf aan gewerkt): http://tasks.hotosm.org/project/3571#task/40

Ik heb hier de paden allemaal residential road getagd, zoals in de omschrijving van de taak staat bij instructions. Ik zie trouwens ook dat ze eigenlijk alleen de paden willen die naar gebouwen leiden. Zou ik dan de doodlopende paden anders moeten taggen?

Alvast bedankt voor het meekijken. :slight_smile:

HelpMapper, Welkom op het forum.
Om het welkom topic on topic te houden, is het verstandig om een nieuw draadje te openen, met de titel "Hulp gevraagd bij HOT OSM tasks.
Daarna kun je je teksten kopiëren en in dit topic leegmaken. Als de Vries dit ook wil doen, maak ik deze reactie ook leeg.
(tekst vervallen oid)

Persoonlijk heb ik nog nooit een HOT task opgepakt (shame on me)
maar als ik de instructies lees is de taak die je moet verrichten vrij beperkt. En daar zul je je eigenlijk aan moeten conformeren.

Er wordt inderdaad gezegd alleen met “DigitalGlobal Premium imagery” layer te werken, het liefst in JOSM
Je hebt 2 taken:
► Huizen inbrengen
► Wegen inbrengen

Bij de huizen wordt gevraagd om de building plugin te installeren (in JOSM)
Hoe je deze plugin installeert, wordt in dit filmpje uitgelegd.
Dit wordt bedoeld met : terrace a building
De ruime vertaling is: Huizenrij
Met de tool kun je simpel huizen(rij) tekenen dmv een vierkant te trekken.
Door 2 muisbewegingen te maken, ► rechtermuisnkop voor begin van een hoek ► diagonaal slepen naar andere hoek en loslaten van de rechter muisknop.

Bij de wegen wordt alleen gevraagd om highway=residential aan te brengen.
Dit zijn wegen die in bewoonbaar gebied aanwezig zijn, en nog niet op de kaart staan.
Bij een olifanten pad (zoals je zelf aangeeft) gewoon highway=residential toevoegen.

De rest van de mogelijke tagging binnen OSM is niet gewenst, binnen deze task.

Ik begrijp dat er (als nieuwe mapper) een hele wereld opengaat van mogelijkheiden. Maar het doel in HOT tasks is om op een snelle manier een behoorlijk gebied ik kaart te kunnen krijgen. De detaillering is van latere zorg.

Ik heb een nieuw draadje geopend, en mijn vorige teksten erin gezet.

Even voorstellen. De laatste jaren gebruik ik steeds meer van OSM afgeleide maps i.p.v. Google maps cq. Earth. Op de fiets gebruik ik Garmin Oregon 400t. Sinds kort ben ik er achter dat het ‘te doen’ is om zelf een bijdrage te leveren aan OSM. Voorlopig zit ik echter nog in een leerproces, standvastig ondersteund door Eggie, en hou het simpel. Maar ook als ik daar doorheen ben zal mijn bijdrage beperkt blijven tot wat ik toevallig tegenkom en waarvan ik vind dat het toch wel in OSM thuis hoort. Ik koester enige verwachting t.a.v. OsmAnd gezien het gemak.

Vaak wordt de tag hgv gebruikt op een highway terwijl er ook goods bestaat (b.v. voor een verbod). Is het niet beter om ze allebei te vermelden?

De tag hgv beschrijft vrachtwagens (boven 3500 kg), goods is voor bestelwagens, bestelbusjes (< 3500 kg). Die volgen in Nederland gewoon de verkeersregels en -borden voor auto’s. Die tag zal je in Nederland niet gauw tegenkomen dus, er zijn geen borden of regels die specifiek op deze categorie gericht zijn.

(En welkom op het forum natuurlijk :wink: )

Ha samen !
Na een korte kennismaking in 2012 heb ik onlangs bedacht te willen bijdragen aan de content van OSM.
Ik ben onder de indruk van wat er in de tussentijd allemaal is gerealiseerd … wow!

Ik ben 59 en herstellende van een serieus hartprobleem eerder dit jaar.

Onder de naam Maanman zal ik me vooral richten op mijn woonomgeving in de Bommelewaard.
Bij mijn eerste stappen ben ik hartstikke geholpen door eggie en Martin Borsje.

Dit bericht is het vervolg op één van hun adviezen: snuffel rond op het forum en stel je voor… :wink:
Nu eerst wat aandacht voor de werking van JOSM…
en daarna uitvlooien op welke wijze ik mijn energie zo effektief mogelijk kan laten bijdragen aan nog beter kaartmateriaal…

een fijn weekend gewenst allemaal!

Ook maar even voorstellen dan. Sinds enkele dagen de eerste wankele stappen op map-gebied aan het zetten. Bij de eerste de beste aanpassing moest ik al door eggie op mijn vingers getikt worden, maar daar laat ik me vooralsnog nog niet door van de wijs brengen.
Voorlopig beperk ik me even tot de simpele aanpassingen die ik kan doen en die gebaseerd zijn op eigen waarnemingen. Hier in de buurt, of bijvoorbeeld langs de (fiets-)route naar mijn werk, hier een km of 13 vandaan.
Omdat er vrij algemeen wordt gezegd dat JOSM weliswaar een vrij steile leercurve heeft maar toch de tool met de meeste mogelijkheden is ben ik me daar nu aan het verdiepen. There is a lot know. :slight_smile:

Peter

Een welkom aan de recent nieuw voorgestelde mappers!

Peter meen ik te kennen van een ander forum. Leuk dat je ook in OSM geïnteresseerd bent geraakt.
Beginnen met simpele aanpassingen op basis van eigen waarneming is naar mening het beste wat je kan doen. En zo gauw al met JOSM aan de slag is helemaal top en veelbelovend. :smiley:

Klopt Andries, ik was net zo verrast jou hier aan te treffen. :slight_smile:
Als ICT-er ben ik niet snel bang voor een programma met veel mogelijkheden, en ik houd meer van programma’s die laten zien wat er gebeurt dan van programma’s die onder motorkap van alles uithalen, maar niet altijd per se wat je wil. Bovendien is een programma als JOSM leerzamer. Door bij bestaande situaties goed te kijken hoe er getagd is en door te proberen te begrijpen wat er gedaan is hoop ik me de materie eigen te maken. Kleine aanpassingen in en rond mijn woonplaats vind ik voor het moment genoeg, ik ga ongetwijfeld geleidelijk aan meer durven.

Hartelijk welkom. Dat kijken en imiteren heb ik ook gebruikt, erg leerzaam. Daarnaast vond ik ook de wiki enorm waardevol. Ik vond het vooral handig toen ik dit ontdekte:

Wiki pagina over een sleutelwaarde (bijvoorbeeld landuse)
wiki.openstreetmap.org/wiki/key:landuse
Wiki pagina over een sleutelwaarde met ingevuld veld (bijvoorbeeld landuse=construction)
wiki.openstreetmap.org/wiki/tag:landuse=construction
Als je gewoon wat zoekt
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:How_to_map_a

Succes!

Hallo beste mappers,

Na een tijdje te hebben meegelezen op het forum wordt het nu denk ik toch maar eens tijd om mij voor te stellen.

Ik ben Mark Kleijwegt, geboren in Maassluis alwaar ik nu alweer 30 jaar woon. Op 22 november 2017 heb ik mijn eerste wijzigingen toegevoegd aan OSM.

In eerst instantie maakte ik gebruik van de ID editor maar nadat enkele gebruikers (arvdk, nljacob58) mij erop hadden gewezen dat JOSM stukken beter is, zij het met een hogere leercurve, ben ik mij maar eens gaan verdiepen in JOSM. Gezien mijn ICT achtergrond (ik ben werkzaam als software ontwikkelaar) kon ik gelukkig vrij snel uit de voeten met JOSM. Heb nog lang niet alle JOSM mogelijkheden verkend maar het is dan ook best een uitgebreid programma.

Ik ben al menigmaal voorzien van de nodige feedback door o.a. eggie, ardvdk, nljacob58, Commodoortje en Digne. Uiteraard bedankt daarvoor. Ook heb ik al veel geleerd van het commentaar wat, met name eggie, geeft aan gebruikers middels de suspicious OSM changesets pagina. Daar heb ik de afgelopen weken zitten meekijken en daar leer je vooral hoe het dus niet moet :). Hopelijk kan ik over een tijdje ook hier mijn bijdrage leveren zodat de ‘load’ een beetje verdeeld kan worden. Vooralsnog ben ik zelf nog lerende dus wellicht over een paar weken.

De komende tijd zal ik mij vooral richten op Maassluis. Andere plaatsen waar ik met regelmaat kom zijn Maasland, Rozenburg, Den Haag en Alblasserdam. Mogelijk dat ik daar dus in de toekomst ook nog iets heb toe te voegen. Voorlopig nog genoeg werk aan de winkel in Maassluis. Wat ik al heb gezien is dat er vele objecten onvolledig zijn getagd, op veel plekken ontbreekt landuse en op vele plekken liggen objecten niet goed uitgelijnd t.o.v. de werkelijkheid (3dshapes). Al met al dus nog genoeg te doen in Maassluis.

Schroom in ieder geval niet om mijn wijzigingen te voorzien van feedback/commentaar/opmerkingen. Dat is meer dan welkom.

Vriendelijke groet,
Mark Kleijwegt

Welkom Mark
Ik zie dat je druk bezig bent in Maassluis, samen met IK19 (en mijzelf). Maassluis heeft nu drie actieve lokale mappers.
Daarnaast verzorgt Sander H regelmatig een BAG update

… en Mark… over de leerfase gesproken… Je leert meer van het uitleggen aan anderen dan je denkt. Dat heb ik mijn leerlingen altijd voorgehouden.