Aanpassen of verwijderen?

Helemaal mee eens, meestal is het gebrek aan ervaring. Op een nette manier aanspreken wil wel helpen.

Binnen OSM is de gedragscode (good practice/goede gewoontes) van toepassing. In deze gedragscode staat ook het stukje over de noodzaak om de geschiedenis te bewaren.

Hoe zie je dat? Bij terugkeer naar je edit waarbij je dan toevallig ontdekt dat jouw werk is verdwenen? Of gebruik je een tool als Achavi?
Ik zie ook weleens toevallig dat mijn werk is veranderd, maar dat is dus altijd toevallig en in sommige gevallen was ik daar liever van op de hoogte gesteld. Vandaar de vraag. :slight_smile:

Verder ben ik het uiteraard roerend eens met hetgeen Commodoortje schrijft.

Je kunt altijd de history raadplegen. In JOSM gaat dat heel makkelijk, daar is een knopje voor en een toetsencombinatie, die ik zo niet weet. In Potlach kun je ook de history bekijken, ik dacht met Ctrl+H ; in ID weet ik het niet.
Ik kijk heel vaak in de history zodra ik iets zie dat afwijkend is van de luchtfoto, even kijken wanneer is dit gewijzigd? Als iets later gewijzigd is, dan de luchtfoto oud is, weet ik dat ik er vanaf moet blijven of als ik een nieuwere track+foto’s heb, aan de hand daarvan aanpassen.
Altijd raadzaam om zoveel mogelijk her te gebruiken. Als een weg niet op de goede plek aansluit, klein stukje van de weg weghalen en rest doortrekken naar de goede plek en niet de hele weg opnieuw intekenen.

In JOSM is het ook CTRL+H. Ik gebruik het ook weleens om de meest recente mapper te achterhalen, zodat ik hem/haar om aanvullende info kan vragen over diens bewerking.

In iD [EDIT: is het ctrl+shift+h], op openstreetmap.org kan het ook. Gebruik het ‘query features’ vraagteken en selecteer het object. In de browser kan je nu /history achter het object ID invullen. Dan krijg van bijvoorbeeld jou laatste aanpassing, dit: https://www.openstreetmap.org/way/175412248/history Precies waar JOSM je ook naar toe stuurt, als je shift+h gebruikt.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga eens een mooie standaardtekst bedenken en daarbij een link inbouwen naar de Good practice, waarvoor dank @Commodoortje!

Er zijn vele tools die inzicht geven in mutaties, zoals je al zegt is achavi er ééntje van.
Maar deze werkt niet echt fijn als je een jaar terug wil op een bepaald gebied.
Hier is Whodidit een praktisch hulpmiddel.

Met deze tool kun je precies zien op tegel niveau welke changesets hebben plaatsgevonden, hoeveel nodes zijn toegevoegd, gemuteerd en verwijderd. Daarna kun je de gevonden changeset in achavi verder bekijken.

Als je mappers benaderd, doe dit dan vooral vriendelijk.
Je kent de persoon namelijk niet.
Probeer eerst respect te verdienen voordat je respect verwacht van een mapper.

Bedankt voor de link naar Whodiddit, Commodoortje! Ga ik eens mee stoeien.
Er bestaat bij wijzigingen van onderdelen die je zelf ooit hebt bewerkt dus niet net zoiets als wanneer iemand een comment op je changeset plaatst, dat je daar dan een berichtje van ontvangt.

Goed punt ook m.b.t. de vriendelijkheid. :slight_smile: Overigens vind ik het opvallend hoe constructief, hulpvaardig en vriendelijk iedereen hier is. Dat is in andere communities weleens anders.

Als iemand een comment op je changeset zet, dan krijg je een email bericht op het email adres uit je profiel.

De Openstreetmap is openbaar en een ieder kan doen wat hem of haar goeddunkt. Dat levert wel eens frustraties op. Toen de kaart minder compleet was dan nu, heb ik diverse fietspaden gemapt, aanvankelijk met hulp van een uitstekende leermeester, Eggie.

Mijn werk is diverse keren gewijzigd. Armchairmappers maken van een fietspad een voetpad. Of een computerdeskundige heeft een script ontwikkeld om knooppunten te controleren waarbij er vanuit wordt gegaan dat de relaties goed zijn, maar de ‘paaltjes’ verkeerd staan. Het heeft mij destijds heel veel tijd gekost om de knooppunten weer op de juiste plek te zetten.

Ik heb enkele paden die ik heb gemapt in mijn woonplaats, eens gecontroleerd. Niets is meer origineel. Er zit een voetpad bij waarover wordt gefietst. Het mag officieel niet, maar er wordt niet tegen opgetreden. Dat is al jaren zo. Inmiddels is het voetpad gepromoveerd tot een officieel fietspad.

Armchairmappers maken fouten, maar lokale mappers die niet de moeite nemen om de borden ter plekke te bekijken, maken ook fouten. Inmiddels ben ik niet meer actief als mapper. Vrijwel alle fietspaden staan op de kaart in het gebied waar ik fiets. Het heeft geen zin om je druk te maken over werk dat wordt gewijzigd. Het is vrijwilligerswerk waarbij sommige mensen heel ver gaan en diverse dingen ontwikkelen. Het gemeenschappelijke doel is om te komen tot een goede kaart. En dat doel wordt in de meeste gevallen gehaald.

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ik was niet echt duidelijk. :slight_smile:

Wat ik eigenlijk wilde vragen: stel, ik maak vandaag een fietspad aan. Volgende week wijzig jij dat fietspad door er bijvoorbeeld een “surface” tag aan toe te voegen. Als jij dan géén comment op mijn changeset zet, weet ik niet dat je dat gedaan hebt. Terwijl dat, zeker voor een beginnende mapper, wel handig (lees: leerzaam) kan zijn. Pas als ik zelf actief op zoek ga naar “mijn” fietspad, zie ik jouw wijziging/toevoeging.
Ik vroeg me dus af of het niet mogelijk zou kunnen zijn een melding te ontvangen van wijzigingen op dingen waar ik zelf ooit bij betrokken ben geweest.

Als je van alle wijzigingen door anderen op objecten waaraan jij ooit gemapt hebt, hetzij als originele auteur van een element (een nieuw fietspad intekenen bijvoorbeeld) hetzij als wijziger van dit element (een paar nodes verschuiven, surface toevoegen, aan een routerelatie koppelen bijvoorbeeld) een bericht zou krijgen, dan loopt je mailbox onmiddellijk vol en is dat ook niet bij te houden. Denk ik.

Ik zelf zou het niet willen om hiervan melding te krijgen. Want: hoe meer je mapt, hoe meer meldingen. Stel bovendien: een object (highway bijvoorbeeld) waar in de loop van tijd tien mensen aan gemapt hebben: een persoon verschuift een node: alle tien mensen krijgen een bericht in hun inbox?

Denk niet dat dat gaat werken.

Maar ik kan het mis hebben…

Daar zit inderdaad ook wel wat in. :slight_smile:

Persoonlijk ben ik altijd erg blij als iemand onverwacht een aanvulling maakt of een commentaartje plaatst. Dat is juist waar de beginnende mapper het van moet hebben, van de kennis van de ervaren mappers. Superleerzaam.

Eigenlijk zou je als (serieuze) beginnende mapper dan ook al meteen bijvoorbeeld van Achavi gebruik moeten maken om de (wijzigingen op) je eigen edits te kunnen volgen. Misschien een idee om in het welkom-bericht op te nemen?

Helemaal mee eens, er hoeven inderdaad geen kwade intenties achter te zitten.

Toen ik begon met mappen en met ID/Potlatch werkte, wilde het soms maar niet lukken om op een goed manier punten in te voegen of wegen los van elkaar te krijgen, waardoor het verwijderen en opnieuw intekenen van de weg -met overname van de oude kenmerken- in de soms opgebouwde wanhoop de enige mogelijkheid leek. Nu met JOSM heb ik daar zelf geen las meer van.

Wel merk ik dat als je met complexe landuse aan de slag gaat die nu nog niet goed in het systeem staat (polders meer veel -missende- sloten / dammen etc.) het toch veel werkbaarder is om met een schone lei te beginnen dan met oude landuses van 3dshapes die soms over elkaar heen liggen en/of naastgelegen identieke vlakken hebben terwijl het eigenlijk een grote multipolygoon moet worden (bijvoorbeeld als een watervlak door allle indentieke landuse=grass loopt) .

Als er gewijzigd wordt op een changeset van een beginnende mapper, dan laat ik op deze changeset mijn aanbevelingen zien dmv tekst. (evt link naar wiki bijvoorbeeld) en de achavi link naar wat ik gewijzigd heb.

Druk maken is ook een groot woord, maar sommige zaken kosten nu eenmaal veel werk en tijd, het is dan inderdaad frustrerend als er een volgende komt die dan al je werk in een keer verwijderd en dan opnieuw begint en uiteindelijk maar één tag veranderd.

Eigenlijk denk ik dat het vaak meer gemakzucht is dan kwade opzet. Als het kwade opzet zou zijn (bijvoorbeeld om de eerste in het rijtje te zijn) dan zou ik dat eerder onbeschoft vinden.
Één van de mensen die dat doet is iemand met meer dan 5000 bewerkingen en die idd constant met Potlatch werkt, maar hem/haar kun je geen beginnende mapper meer noemen, hooguit een mapper die gewoon doet waar die zin in heeft. Hij/zij weigert kennelijk ook om deel te nemen aan het forum, ondanks dat ik hem/haar al eens uitgenodigd heb. Dat is natuurlijk geen verplichting, maar het forum zorgt er juist voor dat je van gedachte kunt wisselen over zaken en dat je een bepaalde richting opgaat bij het mappen.

Gezien de reacties ben ik niet de enige die hier regelmatig tegenaan loopt.

Geef je mensen de gelegenheid, dan zal het veranderen.

m.a.w teken het zo goed in dat het niet verandert hoeft te worden.
Dit vraagt op deze plaats even meer tijd, de kruising goed leggen met alle tags.
Geef je de mogelijkheid voor verbetering dan zal de ander dat veranderen, tezamen zal je er meer tijd aan besteden.

Wat zou er met deze te veel verbruikte tijd gedaan kunnen worden.

m.a.w. welke basis geef je om te werken.

De basis voor Nederland is de luchtfoto actueel.
Ga je met de wegen aan de gang, daar hoort nu de overlay BGT omtrekgericht bij.
Dit is een twee eenheid, die ik nu standaard gebruikt.

Sinds dat wij ons hard hebben gemaakt voor het gebruik van de BGT. Kunnen we de kwaliteit van de ligging van de wegen aanzienlijk verbeteren. Ja, en dan veranderen alle wegen. (Zou iedereen aan mee moeten werken).

Omdat de routering vast liep op basis van een “gate” in doorgaande weg, die alleen bij ijs is afgesloten, maar de tags op die barrier klopte niet zodat de weg op slot stond, moest ik omrijden, tevens merkte ik dat veel wegen op 80 staan. Terwijl het inmiddels 60 is geworden.

Nu ben ik alle wegen aan het recht/rond leggen in die omgeving. (Ook paden in de bossen AHN, wat ik het leukste vindt)
Diep ingezoomd en zet daardoor meer nodes, in/uit zoomen, doe je niet, verschuift de kaart en zet nieuwe node, ook al lijkt de weg ogenschijnlijk recht, op hoger inzoomniveau kan je niet goed uitlijnen. Advies teken alleen ingezoomd.

Ligging, begrijpelijk, vroeger hadden we alleen BING, nu kunnen we de combinatie gebruiken, wat de standaard zou moeten zijn.
Helaas niet in alle editors, daar komt weer een terug tagging van de zojuist goed gelegde wegen. Zonde, maar ja.
Bij te hoge zoom werken en niet de beste basis/overlay gebruiken, geeft andere de mogelijkheid tot verbetering.

Met dank aan EOSfoto en It’s so funny voor hun Mapillary beelden van de doorgaande wegen. Anders had ik het niet kunnen doen. Zone 60 taggen. (Tevens stond het op het wegdek, luchtfoto, de bevestiging in Mapillary).

Als je zo structureel door een gebied heen gaat dan kom je veel meer zaken tegen die verandert moeten worden. Ook naast de weg is er nog veel te doen.

Kijk in het buitengebied van dit gebied of mijn manier van mappen jouw instemming kan krijgen.
http://www.openstreetmap.org/#map=14/50.7729/5.9619
Kijk en vergelijk met BGT.

Staan er op:
Mattheus, kan zijn fietspaden controleren ten opzichte van de BGT omtrekgericht overlay, de fietspaden uitlijnen op de middenlijn van het pad.

Nu kijk ik wel eens in achive, wat er vandaag gemapt is en vergelijk dit met de BGT, in de tekst “weg verbeterd” of in die trant, terwijl de weg nog dan duidelijk over het trottoir loopt, haakse hoeken rond worden gemaakt etc.

Een goede tool is, om wegen recht, rond te leggen, improve way accuracy mode. met gebruik van ctrl toets.
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/ImproveWayAccuracy

Ik heb niks weggegooid altijd verandert of gecombineerd, dan is JOSM de editor.

Je hebt er wel geweldig werk van gemaakt!
Instemming? Huh??? Die heb je toch niet nodig?

Wordt tijd dat ik weer eens nieuwe opnames ga maken in dat gebied, maar er zal weinig veranderd zijn.

Dat omtrekgericht had ik nog niet bekeken, maar dat is de tip van de maand, wat mij betreft! Geweldig, echt!
Ben toevallig nog bezig met de GaiaZoo en die wil ik eerst ff afmaken, zodat dit de nauwkeurigst getagde dierentuin van Limburg is… :wink:

Die BGT-laag klinkt wel heel interessant en ziet er ook zo uit (zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=654182#p654182)), maar ik krijg het niet aan de praat in JOSM.

Wat doe ik verkeerd?

In JOSM, onder de Imagery Preferences, heb ik toegevoegd:
tms:https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/tms/1.0.0/bgtomtrekgericht/EPSG:28992

Als ik die laag selecteer krijg ik meldingen “could not load image from the tile server”, ook als ik inzoom.

wmts
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=654635#p654635