EERST de grenzen NAUWKEURIGER leggen !!!

Nogmaals een herhaling van me .
Men zou eerst NAUWKEURIGER de (gemeente)grenzen moeten mappen, om betere resultaten te komen van adressen.
:roll_eyes:

Een mooi voorbeeld is hier →
Voshoek 2 in Beveren met postcode 9120 →
https://www.openstreetmap.org/way/159149641#map=19/51.22780/4.16208
en iets verderop heb je OOK Voshoek 2 , maar dan in Sint-Gillis-Waas met postcode 9170 →
https://www.openstreetmap.org/way/521610074

Misschien is het goed dat je eerst het algoritme van Nominatim beter begrijpt voordat je commentaar geeft.
De grens loopt in het midden van de weg. Nominatim kan daar niet goed mee overweg.

Nominatim zoekt aan de hand van addr:street op het huis de straat. Met de straat wordt dan de gemeentegrens en de postcode gezocht. Als de straat tot 2 gemeentes behoort, neemt Nominatim de eerste gemeente die het vindt. Dan kan in dit geval ofwel Beveren, ofwel Sint-Gillis-Waas zijn. Daarover hebben we geen controle.

Alle extra informatie die je op het gebouw plaatst wordt volgens mij gewoon genegeerd.

Dus volgens mij kan je de gemeentegrens niet nauwkeuriger leggen dan te laten samenvallen met de straat, maar ga je toch geen juist resultaat zien bij Nominatim.

p.s. ik heb dit onlangs ook op het Riot Channel uitgelegd. Dus soms is het daar toch interessant :slight_smile:

Ik bedoelde hier eigenlijk niet, dat het juist in midden van straat hoeft te zijn. IS WEL AAN TE RADEN (tenzij een waterloop ernaast ofzo de eigenlijke grens vormt), en is dan veel correcter volgens CADGIS ‘norm’ . MAAR NOOIT DE GRENS ‘PLAKKEN’ AAN STRAAT. De enige grens die ik ‘plak’ is aan een waterloop, als die de grens is . Doch zoals het geval van de grens in bovenstaande link ( van omgeving Gasthuisberg) , daar lag die grens helemaal flagrant op een verkeerde plaats voor ik die herlegd had(kan je opzoeken in history), en dan geeft die nominatim volgens mij ook verkeerde details … :roll_eyes:

en wat betreft details, nominatim geeft zelfs de wikidata weer …

P.S. ; ik herinner me dat jij eens hier op dit forum zei ;

dus … we ‘proberen’ he ( doet een hond ook, …en soms heeft ie dan ‘prijs’ :P:lol: )

EDIT : kan je blijkbaar NIET opzoeken in history … heb juist een groot deel van grens van Sint-Job-in-'t-Goor (zoals ik al veel grenzen ‘tegoei’ heb) herlegd volgens cadgis, maar als je de history ervan zoekt , komt mijn naam er niet in voor … :roll_eyes:

Het is juist dat de gemeente grens niet in het midden van de straat hoeft te vallen. We tekenen echter enkel het midden van de rijweg (behalve als er een placement op de weg staat). Je kan dus onmogelijk in alle gevallen waar de huizen aan weerszijden in een andere gemeente liggen, de gemeente grens juist tekenen voor Nominatim.

Dus in deze gevallen kan de data juist zijn, maar blijft Nominatim in gebreke

Ik had misschien moeten schrijven dat Nominatim kwa adres data enkel huisnummers van de node/gebouw neemt. Natuurlijk komt leisure, amenity, etc. ook van de node/gebouw

Hier nog een voorbeeld (van de zovelen die ik al juist gelegd heb) ;
grens Wachtebeke / Zelzate ;

**zoals je kan zien geeft nominatim een verkeerde waarde aan (bijvoorbeeld) huisnummer 1 van Sint-Franciesdijk (ligt in Wachtebeke en niet in Zelzate), en de (vetgedrukte) postcode is juist, doch, geeft nog geen details, omdat ik maar onlangs de grens verplaatst heb, en die postcode bijgevoegd heb bij het gebouw/huis ** →

Aangezien er geen links naar een OSM object, noch details staan naast de 9185, komt dit object niet voor in de OSM databank.
Het is een “punt” dat vanuit een andere bron is geïmporteerd.

Als de postcode uit de node/gebouw zou komen, zou er een details link staan zoals bij het huisnummer.
Je kan volgens mij die postcode weglaten en toch nog hetzelfde resultaat bekomen.
^^^
lijkt toch niet helemaal correct te zijn

Het lijkt me wel een gebied dat erg te lijden heeft onder vuiligheid van de 3dshapes import.

yep , en ook in dat gebied →

Heb contact opgenomen met lonvia, developster van Nominatim.

Momenteel kan de postcode van de adres node komen, de andere data niet. Het staat op haar todo lijstje van het te implementeren. Tot dan is er geen oplossing voor de gemeente in het geval straat en gemeentegrens samenvallen.

Een volledige uitleg vind je op het Riot channel.

Waarom is er nog altijd zulk ‘geklooi’ om de juiste adres-en postcodes in de omgeving van (gemeente)grenzen te weten te komen ? →
Jachtlaan 18 heeft bij Geopunt 2 postcodes/adressen, nml. die van Edegem en Wilrijk, **maar in werkelijkheid is dit toch niet waar **??
En zo zijn er nog veel andere plaatsen met zulke ‘toestanden’ … ik snap ni waarom dit niet opgelost geraakt … :roll_eyes: