Alternatief voor JOSM

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou een het draaien van JOSM op Linux via een USB-stick met “persistence” (dus separaat van je normale besturingssysteem, zodat je JOSM installatie en data behouden blijven na rebooten) niet helpen om Java weg te houden van de zaken waar je het niet bij wil hebben?

Zelf doe ik dat niet voor JOSM, maar gebruik die methode wel voor een andere applicatie die het alleen onder Linux doet, en dat bevalt me goed.

Puur uit nieuwsgierigheid: heeft iemand misschien ervaring met Merkaartor (http://www.merkaartor.be/)?
De meest recente versie is al bijna een jaar oud, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Enkel Potlatch gebruikt Flash en alle browsers hebben hier inmiddels een uitsterfpad voor bepaald, dus alles wat op Flash draait zal tzt vanzelf ophouden te bestaan. Adobe trekt eind 2020 zelf ook de stekker er uit.
ID werkt met nieuwere HTML5 technieken en is de toekomstvaste editor voor in browsers.

Op het eerste gezicht, lijkt me dat dit moet kunnen. Alleen JOSM is nogal geheugenhongerig, dus mogelijk kan dat een probleem worden.

Bedankt Sander voor de info.

Volgens wie?

Toen Java nog in browsers gebruikt werd (‘applets’) was er een aanzienlijk risico op ellende (net als met ActiveX), maar deze techniek gebruik je op een moderne computer al lang niet meer. Daar komt een groot deel van de negativiteit nog wel vandaan.

Het installeren van de Java Runtime Environment (JRE) — of als je zelf ook in Java programmeert of zelf Java software wil bouwen, de Java JDK — en daar de JOSM jar op draaien brengt nu in 2017 niet meer risico’s met zich mee dan het installeren van een OSM mappingapplicatie geschreven in welke andere taal dan ook.

Het risico ligt voornamelijk bij het draaien van software geschreven door derden, maar daar ontkom je over het algemeen niet aan (tenzij je dus alles in de browser blijft doen). Als je je daar echt zorgen over maakt kun je het beste doen wat hierboven voorgesteld wordt en JOSM in een sandbox-omgeving draaien (dus in een virtual machine, of USB-stick, of dual-boot met Linux), maar dat geldt dus ook voor andere OSM mapping software.

In dat opzicht is JOSM zelfs veiliger dan alternatieven, omdat het als populairste niet-in-de-browser open-source OSM mapping-applicatie door meerdere vrijwilligers bekeken en uitgebreid wordt. De kans dat kwaadwillende code daarin terecht komt is daardoor ook kleiner.

De Java JRE (of JDK) is trouwens niet inherent onveiliger dan vergelijkbare software zoals bijvoorbeeld de .NET runtime-omgeving. Verder geldt voor alle software die je installeert dat je bij moet blijven met veiligheidsupdates.

De maker van Potlach werkt aan een versie die via Adobe AIR buiten de browser op je PC kan draaien.

Merkaartor is een tijd lang abandonware geweest, inmiddels heeft het een nieuwe ontwikkelaar maar die heeft ook niet genoeg tijd om er constant aan te werken. Ontwikkeling van Merkaartor staat zodoende alsnog nagenoeg stil. Merkaartor is erg gevoelig voor crashes (segfaults), waardoor het niet is aan te raden voor nieuwe gebruikers.

JOSM is en blijft de beste editor die iedereen zou moeten gebruiken. Het heeft ook nog eens een lagere attack surface dan webbrowsers en mobiele OSen. :sunglasses:

Heb het ooit eens geprobeerd, maar ik vond het een ramp om mee te werken. Waarschijnlijk omdat ik mij ook niet zo ingelezen had, maar het zat -voor mijn gevoel- ook niet echt logisch in elkaar.

Wat JOSM betreft, ga ik toch maar eens aan de slag met een Linux distributie. Behalve dat het gevoelsmatig veiliger werkt, is het ook weer eens leuk om te doen, na zo’n lange tijd. :slight_smile:

Ik heb (uit nieuwsgierigheid) Merkaartor ook maar eens geprobeerd maar begon al snel dingen te missen die wel in JOSM zitten. Of ik kon ze niet (snel genoeg) vinden, dat kan ook. :slight_smile:

Ik heb nu Ubuntu in VirtualBox van Oracle. Dat werkt in ieder geval :slight_smile:
Nu nog uitzoeken hoe ik JOSM er op krijg.

open een terminal [Crtl]-[Alt]-[T] en plak de volgende regels code:


echo deb https://josm.openstreetmap.de/apt $(lsb_release -sc) universe | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/josm.list > /dev/null
wget -q https://josm.openstreetmap.de/josm-apt.key -O- | sudo apt-key add -
sudo apt update
sudo apt install josm

bron: https://josm.openstreetmap.de/wiki/Download#Ubuntu

Heh bah handmatige sources.list changes, apt-add-repository is uitgevonden om 3rd party repositories toe te voegen.

Ik ben ook wel naar een goed alternatief van JOSM voor macOS. merkaartor en JOSM werken beide erg slecht op het besturingssysteem van mijn Mac.

Hoe dan ook bedankt De Vries want het werkt wel :slight_smile:
Zo’n Virtual Machine is misschien ook iets voor jouw Sven?

Wilde net hetzelfde zeggen, maar was te laat :)…

Ik kan in JOSM geen Imagery meer laden; hij zegt dat de schijf vol is. :rage:
Ubuntu is geïnstalleerd op “Dynamically allocated differencing storage”, ik ging -en ga- er van uit dat dan automatisch de filesize wordt aangepast mocht dat nodig zijn.
Weet iemand of en waar JOSM zijn tegels neerzet? Misschien kan ik die hele map leeggooien.

edit: ik heb een snapshot gedelete en nu doet’ie het weer :sunglasses:

Merkaartor is hoe dan ook geen alternatief, ontwikkeling ligt helemaal stil. Maar JOSM gebruik ik al jaren onder (alle recente versies van) MacOS en heb er geen enkel probleem mee.
Ik heb nu Sierra en Java 8 (rechtstreeks van Oracle). Sommige oudere mac apps werken echter nog met de door apple uitgebrachte versie van Java, daar zit soms een probleem.
Welke problemen heb jij?

==
Edit:
Je gebruikt toch niet de JAR versie van JOSM? Gewoon de complete Package downloaden.

Kan iemand vertellen hoe ik UtilsPlugin2 in mijn Ubuntu-JOSM zet? Dat zal wel een of andere linke command-line one-liner zijn?
Ik zoek iets om een multipolygoon doormidden te delen.

Edit: gevonden! staat hier
Hmm, die plugin lijkt niet te werken maar ik kon het oplossen met Split Way en daarna Unglue en dan nog wat knip- en plakwerk.

In JOSM bij Imagery > Imagery Preferences > Cache Contents
Op de knopjes Clear drukken.