Dubbele sporen op de kaart

Tussen Haarlem en leiden is het spoor 2 maal getekend. Ik heb me nooit zo bezig gehouden met spoor, maar wat zijn de afgesproken tags voor Nederlandse spoorwegen. Lijkt me dat er 1 weg kan, maar dan wil ik het wel meteen op orde brengen.

De Mapnik kaart is hier te vinden: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.30043&lon=4.56534&zoom=16&layers=B000FTF
Hugo

Als er maar 1 spoor ligt, krijg je zo snel botsingen, he?

In OSM tekenen we spoorbanen, geen -lijnen, net zoals we voor snelwegen twee aparte ways gebruiken, een voor elke richting.

Waarom zou je snel botsingen krijgen als er maar 1 spoor ligt?

Neem aan dat met “spoorbaan” de fysieke rails wordt bedoeld, en met “spoorlijn” de verbinding tussen twee plaatsen.
Dus als er tussen Haarlem en Leiden twee spoorbanen liggen moeten we die ook tekenen, wat inhoud dat de Betuweroute/lijn niet goed op de kaart staat want dat is minimaal dubbelspoor.

Ook alle inhaalsporen bij enkelsporige spoorlijnen (zodat de treinen niet zo snel botsen) moeten dus getekent worden.

Okay, slechte poging tot een grap.

Eigenlijk heb ik nog niet veel naar railwaymapping gekeken. Ik heb hier in de buurt ook alleen maar enkelspoor. :slight_smile: