Bedrijven taggen

Als relatief nieuwe mapper vraag ik me best vaak af hoe ik bepaalde dingen moet mappen. Ik ga dan op zoek op OSM om te spieken hoe anderen iets hebben gedaan. Maar ik vind niet altijd (het gewenste) resultaat. Ik vraag me dan af of er meer mensen zijn die ook niet wisten hoe ze iets moesten mappen en het daarom maar gewoon niet hebben gedaan.

Het “probleem” doet zich vaak voor bij bedrijven. Ik zie dat sommige bedrijven worden getagd met de “shop”- of “office”-key, maar niet alle bedrijven hebben een winkel of zijn alleen een kantoor. Ik denk dan bijv. aan een transportbedrijf, een cementfabriek, metaalbewerking, dat soort bedrijven.

Nu zag ik dat er een “company”-key bestaat:
https://taginfo.openstreetmap.org/keys/company#values

Deze wordt echter niet zo veel gebruikt en staat volgens mij ook niet in de wiki (ik kon 'm niet vinden i.i.g.), dus ik vroeg me af hoe “legitiem” deze key is. Ik weet dat ik vrij ben om zelf keys en values te bedenken en toe te voegen, maar het is (denk ik beter) om dat juist niet te doen als er al een oplossing voor mijn probleem bestaat (wellicht in de vorm van een andere key)? Bovendien ben ik bang de boel te vervuilen op deze manier.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Company lijkt me een beetje een ‘zwaktebod’.

Er zijn ook veel mogelijkheden met:

  • craft=*
  • landuse=industrial, industrial=*
  • man_made=works, product=*

Hee, craft is een mooie! Daar was ik niet zo snel op gekomen. Bedankt, HenkL!

Craft maakt geen onderscheid tussen groot- en detailhandel.

Kun je dat onderscheid met een andere key wel maken?

In de uitleg lees ik: “If the place is a shop=* and craft=* at the same time with both being important both tags can be added.”

Dit doet me denken aan de V&D waar je vroeger de batterijen van je horloge kon laten vervangen. Je zou in dat geval een warenhuis (shop) kunnen maken met daarin een ‘craft’ voor het vervangen van horlogebatterijen. Maar dan is de winkel al een warenhuis. Als de winkel of het bedrijf niet binnen een bestaande categorie valt dan kan craft daar niets aan veranderen.

Groothandel: shop=wholesale, wholesale=*

OK, het is me een stuk duidelijker: “shop” geldt ook voor bedrijven (want in werkelijkheid is bijv. een groothandel vaak geen winkel) en dan met de combi “craft”… moet lukken! Bedankt! :slight_smile:

Graag zou ik zien welke bedrijven er aan particulieren verkopen.

Beleid bedrijf, vraagt om btw nummer, kvk nummer, branche gelinieerd zijn of toch aan iedereen die binnen stapt.
Afrekening, cash, pin op rekening.

Benieuwd naar hoevaak dat wordt gebruikt heb ik deze overpass gemaakt (klik op “run” om uit te voeren, je kunt evt. eerst de code wijzigen).

1. De blauwe cirkels verwijzen naar shop=wholesale waarbij wholesale=* ook een waarde heeft. Het tekstlabel verwijst in dat geval naar die waarde voor wholesale.
2. De rode cirkels verwijzen naar shop=wholesale zonder dat wholesale een waarde heeft gekregen. Het tekstlabel verwijst in dat geval naar de naam van het bedrijf.

Er is zelfs één geval waarbij helemaal niets anders werd ingevuld (de rode stip in de kop van NH zonder tekstlabel).

Dank, Marc. Ik kom zo in/rond de stad Groningen slechts twee groothandels tegen, waarvan één met een gespecificeerde wholesale=*.
In het algemeen is het taggen van zaken op bedrijventerreinen een nogal ondergeschoven kindje vergeleken met winkelstraten.

Er zijn daarbij specifieke problemen, zoals waar de grens ligt tussen het ene en het andere bedrijf. Zo zit ik al een tijdje te puzzelen op Chemiepark Delfzijl, waar iemand een note heeft geplaatst met een bedrijfsnaam. Het betreffende bedrijf heeft officieel als adres Oosterhorn 10, maar op dat adres zitten officieel meerdere chemische bedrijven (kantoren dus). Uit andere bronnen weet ik dat het terrein dat dit bedrijf heeft iets westelijker zit dan de note. Maar de ‘grens’ is niet te achterhalen.
Heb gekeken om het als een point te taggen. Hoewel volgens de Wiki landuse=industrial als point mogelijk zou moeten zijn, protesteert JOSM daar direct tegen. Een punt taggen met man_made=works, product=chemicals en name=* wordt door JOSM geaccepteerd, maar levert niets zichtbaars op in de default rendering (ook geen naam).

Dat is het frustrerende met ook bv. craft=. Dat er niet voor alles een fraai icoon beschikbaar is, OK. Maar dat ook met name= niets gedaan wordt …