Akkoord op overname data Wandelknooppunten van Wandelen123 in OSM

In vervolg op het eerdere topic over LAW’s en streekpaden ( https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=649901#p649901 ) hebben we nu ook toestemming van Wandelnet om de eerder genoemde wandelknooppunten op Wandelen123.nl en de bijbehorende app over te nemen in OSM.

Sjors Frencken heeft aangegeven dat het akkoord is om de op deze site/app weergegeven knooppunt/-routedata te gebruiken om OSM aan te vullen, met in de changeset “Wandelen123.nl als bronvermelding”.

De data is deels ingetekend op basis van OSM-geometrieën en deels op basis van andere geometrieën.
In het laatste geval vraagt dat dus nog wel een vertaalslag door de mapper.

Surveywerk blijft natuurlijk het mooiste, maar dat is niet altijd (op redelijke korte termijn) mogelijk.
Bij eerdere surveys bleek de situatie in het veld soms ook net anders dan op Wandelen123 weergegeven.
Het doorgeven van dergelijke situaties wordt erg gewaardeerd door Sjors en Jon Rietman, zie voor hun contactgegevens http://wandelnet.nl/medewerkers

Met deze toestemming kunnen we flinke vooruitgang boeken om het wandelnetwerk dekkend te krijgen in gebieden waar surveys erg tijdrovend of minder aantrekkelijk zijn.

Wellicht ten overvloede:
Het is dus niet de bedoeling om -zoals eerder gebeurde- data uit surveys die nu al in OSM staat aan te passen op basis van de informatie op Wandelen123. Zulke verschillen zijn wel een aanleiding om ter plekke te kijken en zo te bepalen wat de beste omschrijving van de situatie in het veld is.

Even voor mijn en overige duidelijkheid:
Rijn- en Veenstreek cq Gouwe-Wiericke klopt dus in het veld nog steeds niet met Wandelen123. (Ook in OSM niet maar ja dat is het hier al bekende euvel dat ze in het veld van het ene het andere netwerk maken).
Maar bijvoorbeeld Groene Hart wat nu uitgebreid is, daar heb ik al een aantal delen van gesurveyd, moet je dus niet klakkeloos veranderen in wat Wandelnet zegt.
Maar het restant wat ik nog niet gedaan heb mag ik dus invoeren met die bronvermelding. Hier zit trouwens ook al een addertje onder het gras eh beton :D: In Utrecht en bij Amelisweerd staat helemaal geen Groene Hart op de paaltjes, terwijl Wandelnet zegt dat het dat wel is.

Goed werk dat je deze toestemming voor elkaar hebt gekregen!

Ik moet er wel bij zeggen dat ook in Hof van Delfland de kaart van Wandelen123 soms afwijkt van de werkelijkheid. Dit is wel minder geworden in het afgelopen jaar, maar er zitten nog steeds onjuistheden in.

Daarnaast geeft Wandelen123 soms ‘tussenpunten’ aan. Dit zijn een soort extra knooppunten die ze op hun site hebben toegevoegd om meer routes mogelijk te maken. Deze extra routes bestaan niet in het veld en horen dus ook niet in OSM.

Ik zou het overigens wel erg jammer vinden als mijn surveywerk aan Hof van Delfland (nu ongeveer 750 van de 900 km af) in een keer wordt voltooid door een import.

Ik zal het Hof van Delfland niet voltooien hoor met een import. Maar je moet dus het verschil wel kunnen zien want Multimodaal zegt dat we wel in de changeset het wandelen 123 als bronvermelding moeten opgeven. En kom ik wel aan het Hof van Delfland :wink: dan is de kans groot dat het een survey aan de kant van Gouda/Nieuwerkerk ad IJssel is.

Oh ja en in die van het Groene Hart zitten dus ook al fouten op wandelen123 die ze waarschijnlijk weer van het recreatieschap van Utrecht hebben gekregen.

Helemaal eens, dat is precies wat ik probeerde te zeggen :slight_smile:

Dat is ook begrijpelijk (750 km is een hoop werk en ik herken de voldoening om de laatste vakjes in te kunnen kleuren), als je verwacht de resterende delen over niet al te lange tijd met survey te kunnen doen is dat natuurlijk nog mooier en zal ik daar zelf vanaf blijven.

Overigens is voor mij 150km overnemen ook nog echt wel even werk (misschien dat jullie dat sneller doen ;-).

Zelf had ik had een paar missende delen nog wel op mijn surveylijstje staan, maar andere stukken waren toch ook weer niet echt mijn keus om te gaan wandelen of fietsen (bijvoorbeeld door Den Haag-zuid en omstreken).

Misschien is het -als er toch data wordt overgenomen, even ongeacht het netwerk- wel handig om de bron niet alleen te vermelden in de changeset, maar ook in de node / route-relatie (source=Wandelen123)?

Zo kan je de overgenomen delen makkelijk selecteren en zien waar een survey nog handig kan zijn om data te valideren / verbeteren

Tussenpunten kom ik vaker tegen bij een wandelrouteplanner.
En lijken mij wel handig voor een planner.

Soms kun je van punt A naar B of C en lopen beide routes lang samen.
Bij de splitsing van de routes staat een paaltje met verwijzingen naar A, B en C (maar geen nummer). Hier kun je dan tijdens het wandelen nog opnieuw beslissen waar je heen loopt.

Een voorbeeld is het punt waar nu knooppunt 18 ligt:
https://hiking.waymarkedtrails.org/? zoom=10&lat=51.4944&lon=5.90778&layers=FFBTT#?map=16!51.4882!6.0863
Het knooppunt nummer 18 is pas later toegevoegd.
Voor die tijd stond er een paaltje met pijlen naar de andere paaltjes, maar het was geen knooppunt.

Een ander voorbeeld is waar 2 netwerken bij elkaar komen:
https://hiking.waymarkedtrails.org/?zoom=10&lat=51.4944&lon=5.90778&layers=FFBTT#?map=15!51.3879!5.9584
Hier kan ik mij niet meer herinneren wat er op het paaltje staat.

In het geval dat de routes aangegeven zijn in het veld, dan mogen ze natuurlijk in OpenStreetMap. Maar Wandelen123 heeft, vooral in Midden-Delfland, een aantal routes toegevoegd die niet zijn aangegeven. Dit hebben ze alleen gedaan om meer mogelijkheden voor wandelingen te maken. Deze routes horen niet in OSM.