hur taggar vi övernattningsplatser?

Fragan vad vi gör med det typiska backcountry övernattningsplatser har varit upp i diskussion i lite olika sammanhang. Jag anser att denna fragan är interessant för alla och lyfter den därför ur den slutna sammenhang där jag diskuterade den nu.

User Giggle har startad en sommaraktion, där han mappa övernattningsplatser i tyksa naturen. Da det är genereltt förbjuden att tälta i tyskland är han tvungen att utveckla en taggingschema för just dom övernattningsplatser. Posten finns här https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58967

Denna taggingschema användas sedan som standart och det finns folk som har börjad att taggar om det övernattningsplatser längst svenska kanotrouter.

Han gör det genom att rita in en campingplats och förser den med en tagginsschema som inskränka nyttande av den. Jag tro att den resultat bil halvvägs ok - men jag ser problemet att det väcker förväntningar och gör jobben för karttillvärkare svart samt att det är olyckligt att att definera ett objekt negativ istället för positiv.

Jag tycker att det är mera logiskt att stannar närmare på den usprungliga objektet.

En tyspikt övernattningsställe saknar allting som jag förbinder med en campingplats: Det finns inga anlagda marker, ofta också inte skött på något sett, inga gemensamma utrymme, ingen service, ingen information, man kan i regel inte stannar där med husvagn osv…

Jag tro därför att det är mycket mera logiskt att införa en nyttjandeattribut på en naturobjekt. En sadant övernattningsställe är i mina ögon fortfarende den naturobjekt: En lys granskog, gränsmark eller vad det nu är. Allt serviceinfrastruktur som kanschke finns där (utedass, eldställe,soptunnor) kan avbildas med egna nodder.

Jag upplevde att jag fick mycket medhall från vara skandinaviska mapper, men tycker att den borde synas och vara tillgängligt för alla mappare.

Så skriv gärna: Hur tagger Du övernattningsplatser vid t.ex. en kanotvandringsled?

så här:
landuse=campground
type=backcountry
maxstay=1 day
husvagn=no
electricity=no
service=no
shower=no
och det andra taggen som kök osv…

eller skulle vi utveckla nagåt i denna stilen?
landuse=meadow
usage=camping
access:usage=designated

Hälsningar
Jens