BGT BRT, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap.

Let er ook op dat je flink ingezoomd bent anders zie je ook niets.

Bedankt, ik was inderdaad niet ver genoeg ingezoomd.

Goed idee.

Zal ik even in de eerste post melden.

Wat me na een snelle analyse opvalt is dat er best grote verschillen zitten tussen TOP10 (waar 3dShapes op zijn gebaseerd) en BGT. Ik zou verwachten dat beide data op dezelfde manier ingewonnen wordt? De BGT-data lijkt nieuwer te zijn dan de TOP10-data (niet verrassend). Maar ook qua positionering zijn er afwijkingen, het is lastig voor mij om te bepalen maar ik vermoed dat BGT nauwkeuriger is.

De verschillen tussen BGT en onze data zijn uiteraard het grootst in gebieden die op de luchtfoto’s niet goed af te lezen zijn, zoals bosgebieden.

Ik zou iedereen aanraden om in zijn/haar gebied bossen en parken langs te gaan en te controleren of er afwijkingen zijn tussen de OSM-data (die over het algemeen sterk gebaseerd is op 3dshapes en dus op TOP10) en de BGT-data. Dat kan het best door zowel de BGT-laag als de osm-data-laag te openen in JOSM en de uitlijning van de wegen in beide lagen te vergelijken.

Naast de BGT laag ook de AHN Actuele Hoogtebestand Nederland openen (maaiveld hillshade van ESRI is de beste visualisatie), dan zie je dat BGT op vele plaatsen niet goed ligt in de bossen. En niet overal ingetekend is.

BRT TOP10NL

Wordt op basis van luchtfoto’s gebruik makend van 3d visualisatie. Stereoscopic 3D monitor.
Luchtfoto’s 10 cm bladloos. Ingetekend op een andere monitor, waarbij ze de plaats bepaling doen op basis van de gebruikte ondergrond, vergelijking, luchtfoto.


Waarbij ze ook de hoogte kunnen bepalen.
Tevens maakt men gebruik van panoramabeelden 360 van Cyclomedia.
Men heeft niet overal deze beelden, bijvoorbeeld, niet van ergens in een natuurgebied en kunnen niet zien of de grenspaal er nog staat.
Nodig om de kwaliteit nog te verbeteren.
Ze tekenen met een bepaalde systematiek, sloot als lijn etc.
Deze methodiek wijkt af van hoe je het ziet, (akkerland wordt tot in de sloot getekend.)
Systematisch, geagendeerd (planning) nemen ze een blok van Nederland, dit blok van is verdeeld in kleinere vierkantjes die ze systematisch afwerken en veranderingen met het oog moet constateren ten opzicht van de luchtfoto’s, zo komen ze na verloop van tijd weer bij hetzelfde vierkantje terug.

https://www.verbeterdekaart.nl/ kan je melding doen waar zaken verandert zijn, een goed hulpmiddel.

BGT
Wordt aangeleverd door bronhouders, deze zitten veel dichter op het werk, ze geven zelf de opdracht of verlenen de vergunning tot verandering. Meten de data in of laten dit doen, ook moeten aannemers bij beeindigen van het project de data aanleveren. Duurt soms wat te lang, daarnaast maken ze ook gebruik van luchtfoto’s, eigen aangekochte of via landelijk database.
BGT is een deel van de IMGEO data bronhouders. Bijvoorbeeld sloten worden als vlakken ingetekend, het akkerland houdt bij de insteek van de sloot op. Zelfs het talud van de sloot is ingetekend.

https://www.verbeterdekaart.nl/ kan je melding doen waar zaken verandert zijn, een goed hulpmiddel.

Naast de bovenstaande layers (BGT en Hillshade) gebruik ik de Strava layer, wel oppassen als paden zijn afgesloten. Vermoedelijk bewaard Strava alle gedeelde tracks. Ooit zal ik voorstellen om tracks ouder dan een jaar eruit te filteren.

Dit is absoluut niet zo.

Zoals Allroads al aangeeft, is de BRT/TOP10NL gebaseerd op een uniforme luchtfoto-analyse voor heel Nederland, met als streefnauwkeurigheid 1:10.000 voor de meest nauwkeurige topografische kaart van 1:10k. 1:50k/1:100k en 1:250k waren dan historische bezien handmatig sterk gegeneraliseerde kaarten, die in aparte productielijnen werden bijgehouden. De uitgaven van de verschillende series liepen dan ook niet synchroon, en b.v. de 1:50k kaart was niet een directe afgeleide van de 1:10k kaart. Tegenwoordig is het Kadaster er in geslaagd, om de 1:50k kaart direct - en met volautomatische tools - uit de 1:10k af te leiden via computermodel gestuurde generalisatie in ArcGIS (zie https://www.kadaster.com/nl/automatic-generalisation)). Vroeger waren deze kaarten een exclusief militair product van de Topografische Dienst van Defensie.

De BGT daarentegen, is een opvolger van de GBKN (Grootschalige Basiskaart Nederland), en wordt samengesteld uit een veelheid van bronnen (gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat data), die op even zovele manieren is ingewonnen (b.v. ge-orthorectificeerde luchtfoto’s zonder omvalling, stereoscopische luchtfoto meting zoals Allroads illustreerde, terristrische inmetingen met een total station door een landmeter, of laserscanning). Het is eigenlijk een groot “patchwork” van verschillend ingewonnen en bijgehouden data. De streefnauwkeurigheid is hoger dan van BRT/TOP10NL en veelal ergens tussen de 1:5k en 1:1k, tot misschien wel 1:100, met uitzondering van de over het algemeen als minder nauwkeurig ingewonnen Agrarisch Ariaal Nederland perceel gegevens, die meer richting de 1:10k-1:25k gaan.

Groot verschil tussen de BGT en voorloper GBKN is dat de BGT unieke objectcodes heeft en ook vlakgericht is. De GBKN was slechts lijnen “spaghetti”… leuk voor de achtergrond, maar verder kon je er niet veel mee.

Bedankt voor de toelichting mboeringa en Allroads, erg leerzaam!

Gesproken over bladloze luchtfoto’s, hebben wij daar ook toegang toe? Voor zo ver ik weet zitten bij alle luchtfoto’s die OSM mag gebruiken de bladeren aan de bomen.

Ik ben trouwens benieuwd of TOP10 in de toekomst (deels) BGT-data gaat gebruiken? Zou logisch zijn.

Voor de zekerheid: AHN zelf is niet compatible met OSM, toch?

Bing is toch ook (kaart)bladloos…? :smiley:

Alle gekheid op een stokje, maar bladloos betekent wel dat de foto’s in de herfst of winter zijn gemaakt. Dat betekent tevens dat de zon vaak laag staat, en je dus veel last van slagschaduwen kunt hebben in de beelden. Het is dus een beetje kiezen tussen twee kwaden…

Persoonlijk had ik liever gezien dat de nieuwste Nederlandse luchtfoto’s, op hogere resolutie (5cm), en volledig “ge-orthorectificeerd” afgeleverd waren op basis van koppeling met het AHN. Bij orthorectificatie staan alle gebouwen recht, en kijk je dus loodrecht van boven voor je gevoel. De nieuwste luchtfotobeelden doen pijn aan mijn ogen op dit vlak… op veel plekken is de omvalling in Bing en de nieuwe PDOK foto’s nauwelijks met elkaar te rijmen, en blijf je je afvragen waar het in te tekenen object nu werkelijk ligt… En dit is nog los van de extreme beeldcompressie met artefacten die lijkt te zijn toegepast (ik heb zelf een drietal jaartjes bij de toenmalige Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat gedetacheerd gezeten, en daar maakten ze van de rijkswegen prachtige orthofoto’s op hoge resolutie, onvergelijkbaar qua kwaliteit).

Al minstens twintig jaar speelt er een discussie tussen de verschillende overheidsinstanties over de aanbesteding van landelijke luchtfoto’s: sommige partijen vinden dit goed genoeg, en dus wordt het helaas pindakaas de laagste - eigenlijk niet - gemene deler, i.p.v. een echt goed product. Ondertussen moeten dan de partijen die er niet mee kunnen werken, alsnog weer hun eigen foto’s laten schieten…

AHN zelf is cc0; de beperkingen gelden alleen voor de door esri bedreven server die daar een aantal mooie visualisaties van maakt. Het dient ook als achtergrond voor de mooie opentopo kaarten. Op de ftp server waar je die kunt downloaden staan ook schade rdelief kaarten alleen weet ik niet of je die ook in josm kunt laden.

Melding op ideawall:

De BGT komt, in overleg met IenM, ook beschikbaar als WFS en WMS.

Submitted by BeheerPDOK on 9/4/2017 7:49 AM

De bgtomtrekgericht kaart is erg handig in combinatie met de PDOK luchtfoto’s. De laatste zijn wel recent, maar vrij laag van resolutie en genomen in de zomer (bladeren); samen met de BGT-lijnen en boots-on-the-ground controle levert dat data voor een erg nauwkeurige kaart.

Misschien een idee om naar een handleiding voor JOSM te linken in een sticky? Het lijkt me goed dat zoveel mogelijk Nederlandse mappers de weg ernaar weten te vinden.

Helemaal mee eens! :slight_smile:
Persoonlijk vind ik lijngericht en achtergrond ook erg handig om in combinatie met omtrekgericht te gebruiken.

Misschien een beter idee om deze laag toe te voegen aan de lijst met lagen die standaard in JOSM aanwezig zijn? Gelijk hoe de PDOK luchtfoto daar laatst ook aan toegevoegd is.

Ik had het gebruik / uitproberen van de BGT even voor me uitgeschoven. Zojuist heb ik er eens beter naar gekeken naar aanleiding van een opmerking van Allroads in een ander topic.

Wat me opvalt aan waterwegen is dat de omtrek (BGT omtrekgericht) nogal eens beduidend ruimer is dan ik in OSM heb aangegeven op basis van de combo eigen waarneming en PDOK luchtfoto. De BGT lijkt uit te gaan van de bovenrand van een talud, terwijl ik meer rekening houd met de daadwerkelijke breedte en watermassa van een waterweg.
In de BGT kan een bijna droogstaande sloot met aan beide zijden een riant talud even breed zijn als een twee meter flink stromende waterweg met steile kaden.

Vanuit het oogpunt van landuse zou je een aanliggend weiland tot de bovenrand van het talud kunnen tekenen. Mijn voorkeur gaat ernaar uit om meer vanuit de waterweg te redeneren, waarvan de breedte op een kaart een groter stempel drukt.

EDIT: Ik zie nu dat BGT soms een binnen- en buitenlijn weergeeft voor verschil tussen water en talud.

p.s. Hoe doe je zo’n conversie met copy paste?

De BGT watergangen kan je ook vergelijken met Actueel Hoogtebestand Nederland, Esri AHN hillshade maaiveld, wat de talud rand aan geeft. Landbouwgrond loopt tot aan de taludrand, zoals AAN aangeeft, Agrarisch Areaal Nederland.
Zou inhouden, dat er voor het talud een tag (combinatie) moet kunnen komen.
topic over talud
Vanuit agrarisch perspectief en ook voor mij, landbouwgrond loopt tot aan het talud, schouw is ook onderhoud van het talud.
De sloten staan wel vaker tot aan de rand van het talud vol.

Conversie:
Daar moet nog een discussie over komen, hoe de individuele mappers met de BGT database kunnen omgaan.

Welke de beste methode is?
Van .gml bestanden naar…

Zie BGT forum, waar zaken al eens te sprake zijn gekomen.

Zou mooi zijn als we een tot een gebruiksvriendelijke, makkelijk uit te leggen procedure kunnen komen.

Bespreking welke data tags behouden, overtollig verwijden (liefst systematisch/automatisch) en welke osmtags bij welke onderdelen horen.

Voor mij is het wel handwerk, waarbij kennis van omgeving noodzakelijk is. Vandaar opmerking, copy/paste.
Ook bedoelt om de BGT discussie onder de aandacht te brengen, want veel beter kunnen wij het niet tekenen. Eerder slechter. Dus waarom geen BGT gebruiken.
Met de BAG hebben we enige ervaring, vooral de update methode, behoud geschiedenisdata en mergen vlakken.

Aansluitend werken, dat houd voor mij in, als je dan toch bezig bent zal de rijbaan en parkeerplekken ook ingevoerd worden.
area:highway is laatst te sprake gekomen en andere onderdelen zal een eigen tagcombinatie moeten krijgen.
Gemeentelijk groen discussie loopt ook al.

Wie zijn dorp er netje in wil leggen, heeft aan BGT een mooie database.

Via Qgis heb ik zaken omgezet.
Maar vindt het niet een methode voor ons allemaal, daarnaast is discussie nodig of dit wel een goede methode is.

Zoals Peewee als eens aan gaf, een bijeenkomst organiseren betreffende het BGT gebruik.

Ik heb nu in dat topic een reactie bijgedragen. Landbouwgrond (farmland) loopt formeel tot aan het talud maar meestal gaat het om weiland of een berm aangegeven met landuse=grass.
Als er een weiland is, dan een afscheiding (geen sloot), dan een grasberm, dan de weg… dan trek ik het weiland als landuse=grass gerust door tot aan de wegkant. Of een smalle sloot teken ik in als lijn binnen het grote landuse=grass.

Het lijkt me inderdaad, wat jij ook lijkt te suggereren, een onderwerp om in de toekomst verder te bespreken als OSM in een verdere fase is. En dan meteen een werkwijze voor meerdere vormen van ‘area detail mapping’ afspreken.
Of eerst eens een lokaal proefproject.
Voorlopig is er ook in Nederland nog genoeg te doen op meer basisniveau mapping.

Ik wil mijn dorp goed gedetailleerd ‘afmappen’ (en daarna bijhouden) en dat moet ook niet al te lang meer duren want ergens schreeuwt de regio om mijn aandacht om meer basale zaken te controleren en toe te voegen. :roll_eyes:

+1

Er valt nog zo veel basaals te mappen wat voor gebruikers van OSM waarde toevoegt (want daar doen we het toch met ons allen grotendeels voor) dat µ-mapping toch zeker niet de grootste prioriteit heeft.

Met name het (meer en meer mogelijk) massa-importeren van publieke data in OSM brengt het risico met zich mee dat iemand dat eens doet voor een deel van NEderland en vervolgens de discipline ontbreekt om het ook (jarenlang) te onderhouden.

Alleen al het bijhouden van de BAG-panden houdt een aantal mappers bezig.

Zoals ik in een ander topic al stelde: kijk naar een topografische kaart 1:10.000 kwa vlakvulling, dan vind ik dat we als we dat bereiken in OSM en daarbovenop nog alle aanvullende data (winkels, bushaltes, stationsnamen etc. etc.) dan hebben we toch met OSM al iets heel moois bereikt?