BGT BRT, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap.

Het is beter om de omtrekgericht layer te gebruiken, deze is transparant, dan valt veel sneller BGT en luchtfoto verschillen op en kan je zien waar het pad het bos uit komt op BGT en luchtfoto op elkaar aansluiten.

Goede tip, Allroads. Alleen heb ik gemerkt dat diverse kleinere paadje ontbreken op de omtrekgerichte layer, en wel zichtbaar zijn op de standaard (als ‘uitsparing’) en de lijngerichte layer. Och, kwestie van een beetje afwisselen om ‘alles’ goed te zien.

Je kan ook spelen met opacity, dan knallen de kleuren van de BGT laag niet zo van het scherm af.
Bij omtrekgericht de kleur van o.a. gebouwen, rood, is best heftig.
Maar ook voor de standaard laag. Ergens 30-40% zetten.

Is het mogelijk om deze BGT laag toe te voegen aan PotLatch2?

Dit is top. Je kan nu goed zien dat de Amsterdamse grachten best grof/slecht zijn ingetekend.

Dan kan je de vraag stellen, ga je het overtekenen of neem je belijning over uit een bestand?

Ik denk dat ik begin met overtekenen als ik toch ergens bezig ben.

Goed gedaan Allroads. Het heeft je wat tijd en moeite gekost maar het is je nu toch gelukt toestemming te krijgen. Klasse. Dat was de eerste stap om uberhaupt iets met deze bronnen te doen. Dan is nu dus de vraag wat we er mee kunnen en willen doen.

Ik kan me ook helemaal vinden in de woorden van Frank. Ik zie een import en de bijbehorende actualisatie niet snel gebeuren. Dat neemt niet weg dat we er toch wel wat aan kunnen hebben. Om dat goed te kunnen beoordelen moeten we ons verdiepen in die bronnen. Wat is het, hoe is het vastgelegd, wat is het detailniveau etc. etc. Ik denk dat dat de eerst volgende stap is.

We zouden een lijstje kunnen maken met linkjes naar documentatie, layers etc. Voor de techneuten zou het kunnen helpen om postgresql/postgis database te installeren met een databasedump van NLextract daarin geladen. Dan kun je de data met Qgis visualiseren voor een beter inzicht.

Is het een idee om met een aantal geïnteresseerden eens bij elkaar te komen en te brainstormen hierover? Geen mapping party maar een BGT/BRT party?

Hoe krijgen jullie de BGT-laag in JOSM?

De link van deze pagina invoegen.

WMTS BGT pagina

http://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/2cb4769c-b56e-48fa-8685-c48f61b9a319

of

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts?SERVICE=WMTS&request=GetCapabilities

Hier heb je alle lagen. Je moet wel weten, welke je mag gebruiken.

Ik krijg het nog steeds niet werkend, welke gebruik je uit die tweede? De bgtlijngericht en bgtstandaard lagen geven bij mij een lege kaart.

Welke JOSM gebruik je, een tijd geleden kregen we het ook niet werkend, lag toen aan de certificaten.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58039
en kijk ook in de link van de luchtfoto.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=641331#p641331

Let er ook op dat je flink ingezoomd bent anders zie je ook niets.

Bedankt, ik was inderdaad niet ver genoeg ingezoomd.

Goed idee.

Zal ik even in de eerste post melden.

Wat me na een snelle analyse opvalt is dat er best grote verschillen zitten tussen TOP10 (waar 3dShapes op zijn gebaseerd) en BGT. Ik zou verwachten dat beide data op dezelfde manier ingewonnen wordt? De BGT-data lijkt nieuwer te zijn dan de TOP10-data (niet verrassend). Maar ook qua positionering zijn er afwijkingen, het is lastig voor mij om te bepalen maar ik vermoed dat BGT nauwkeuriger is.

De verschillen tussen BGT en onze data zijn uiteraard het grootst in gebieden die op de luchtfoto’s niet goed af te lezen zijn, zoals bosgebieden.

Ik zou iedereen aanraden om in zijn/haar gebied bossen en parken langs te gaan en te controleren of er afwijkingen zijn tussen de OSM-data (die over het algemeen sterk gebaseerd is op 3dshapes en dus op TOP10) en de BGT-data. Dat kan het best door zowel de BGT-laag als de osm-data-laag te openen in JOSM en de uitlijning van de wegen in beide lagen te vergelijken.

Naast de BGT laag ook de AHN Actuele Hoogtebestand Nederland openen (maaiveld hillshade van ESRI is de beste visualisatie), dan zie je dat BGT op vele plaatsen niet goed ligt in de bossen. En niet overal ingetekend is.

BRT TOP10NL

Wordt op basis van luchtfoto’s gebruik makend van 3d visualisatie. Stereoscopic 3D monitor.
Luchtfoto’s 10 cm bladloos. Ingetekend op een andere monitor, waarbij ze de plaats bepaling doen op basis van de gebruikte ondergrond, vergelijking, luchtfoto.


Waarbij ze ook de hoogte kunnen bepalen.
Tevens maakt men gebruik van panoramabeelden 360 van Cyclomedia.
Men heeft niet overal deze beelden, bijvoorbeeld, niet van ergens in een natuurgebied en kunnen niet zien of de grenspaal er nog staat.
Nodig om de kwaliteit nog te verbeteren.
Ze tekenen met een bepaalde systematiek, sloot als lijn etc.
Deze methodiek wijkt af van hoe je het ziet, (akkerland wordt tot in de sloot getekend.)
Systematisch, geagendeerd (planning) nemen ze een blok van Nederland, dit blok van is verdeeld in kleinere vierkantjes die ze systematisch afwerken en veranderingen met het oog moet constateren ten opzicht van de luchtfoto’s, zo komen ze na verloop van tijd weer bij hetzelfde vierkantje terug.

https://www.verbeterdekaart.nl/ kan je melding doen waar zaken verandert zijn, een goed hulpmiddel.

BGT
Wordt aangeleverd door bronhouders, deze zitten veel dichter op het werk, ze geven zelf de opdracht of verlenen de vergunning tot verandering. Meten de data in of laten dit doen, ook moeten aannemers bij beeindigen van het project de data aanleveren. Duurt soms wat te lang, daarnaast maken ze ook gebruik van luchtfoto’s, eigen aangekochte of via landelijk database.
BGT is een deel van de IMGEO data bronhouders. Bijvoorbeeld sloten worden als vlakken ingetekend, het akkerland houdt bij de insteek van de sloot op. Zelfs het talud van de sloot is ingetekend.

https://www.verbeterdekaart.nl/ kan je melding doen waar zaken verandert zijn, een goed hulpmiddel.

Naast de bovenstaande layers (BGT en Hillshade) gebruik ik de Strava layer, wel oppassen als paden zijn afgesloten. Vermoedelijk bewaard Strava alle gedeelde tracks. Ooit zal ik voorstellen om tracks ouder dan een jaar eruit te filteren.