BGT BRT, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap.

Helemaal mee eens! Laten we in godesnaam niet lukraak gaan importeren en al helemaal geen bankjes :open_mouth:

Bankjes was even als willekeurig voorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat er bepaalde typen objecten in de BGT zitten waar we wel gebruik van zouden willen maken?

Voor mij is het eerst startende project:

Wegen recht leggen/rond leggen op basis van de BGT WMTS layer omtrekgericht bovenop de luchtfoto actueel.

Er ligt veel scheef, links rechts afwijkend.

Te samen met de layer maaiveld hillshade AHN van ESRI, liefst AHN3 (persoonlijke toestemming aanvragen.)

Dit is de basis combinatie , die iedereen zou moeten gebruiken om wegen te verbeteren.

De routelijn midden op de wegas leggen. Dit zou een topografische kwaliteit verbetering zijn.

Is het verstandig om bij wegen recht gelegd op basis van deze combinatie een sourcetag op de way te gebruiken? source=BGT:modified of distracted of anderzins.

Zodat we kunnen zien, wat er allemaal al gedaan is.

T spitsing met drie nodes om tussen de wegkanten midden weg te bepalen.
En dan de kruising te verschuiven zodat het haaks matched.
Mijn ervaring is dat je ingezoomd het beste een kruising goed kan leggen en dan naar de volgende kruising kan gaan.
Daarna de weg tussen de kruisingen aanpakt.

Haakse hoek ook haaks intekent en niet zoals je rijdt, de bocht afsnijdt.
Dezelfde methodiek.

Ik ben begonnen in mijn buurt BGT standaard layer te gebruiken, om met name paden te verbeteren die op de luchtfoto’s deels schuil gaan onder bomen. Lokale kennis blijft belangrijk, omdat de BGT inderdaad nogal eens wil achterlopen bij de actualiteit.
Dank dat we dit nu kunnen gebruiken.

Geheel met de woorden van Frank eens, import lijkt mij tot nader order niet gewenst. De wmts layer is voldoende om lokaal te kunnen corrigeren waar nodig.

Hebben we niet een tag ‘sidewalk’ om een aan de weg liggend trottoir aan te duiden. Alle stoepen apart mappen lijkt me moeizaam en routeringsfoutgevoelig.

Dit terzijde.

Ja, die tag sidewalk zit standaard in de template van JOSM voor de footway. Helaas staat die bovenaan, waar in andere templates de name staat.
Bij aan de weg liggende trottoirs is het - naar mijn idee - inderdaad niet nodig de voetpaden apart te mappen. Wel als ze gescheiden zijn door parkeerplaatsen, groenstroken, etc. Ik kom nog al eens in de problemen als ik een voetpad map, dat een zijweg vormt van een weg, waarvan de trottoirs gescheiden zijn van de weg en die niet ingetekend zijn. Je moet dan het zij-voetpad over de groenstrook of parkeerplaats heen verbinden aan de weg, wat niet klopt met de werkelijkheid.

Bovenstaand geldt niet voor ImGeo.

ImGeo database is veel groter, niet verzameld alleen bij de bronhouders beschikbaar.

BGT is een deel uit de database van de verschillende bronhouders. Centraal verzameld, deze verzameling heet BGT, daaraan wordt de licentie gehangen.

Het is beter om de omtrekgericht layer te gebruiken, deze is transparant, dan valt veel sneller BGT en luchtfoto verschillen op en kan je zien waar het pad het bos uit komt op BGT en luchtfoto op elkaar aansluiten.

Goede tip, Allroads. Alleen heb ik gemerkt dat diverse kleinere paadje ontbreken op de omtrekgerichte layer, en wel zichtbaar zijn op de standaard (als ‘uitsparing’) en de lijngerichte layer. Och, kwestie van een beetje afwisselen om ‘alles’ goed te zien.

Je kan ook spelen met opacity, dan knallen de kleuren van de BGT laag niet zo van het scherm af.
Bij omtrekgericht de kleur van o.a. gebouwen, rood, is best heftig.
Maar ook voor de standaard laag. Ergens 30-40% zetten.

Is het mogelijk om deze BGT laag toe te voegen aan PotLatch2?

Dit is top. Je kan nu goed zien dat de Amsterdamse grachten best grof/slecht zijn ingetekend.

Dan kan je de vraag stellen, ga je het overtekenen of neem je belijning over uit een bestand?

Ik denk dat ik begin met overtekenen als ik toch ergens bezig ben.

Goed gedaan Allroads. Het heeft je wat tijd en moeite gekost maar het is je nu toch gelukt toestemming te krijgen. Klasse. Dat was de eerste stap om uberhaupt iets met deze bronnen te doen. Dan is nu dus de vraag wat we er mee kunnen en willen doen.

Ik kan me ook helemaal vinden in de woorden van Frank. Ik zie een import en de bijbehorende actualisatie niet snel gebeuren. Dat neemt niet weg dat we er toch wel wat aan kunnen hebben. Om dat goed te kunnen beoordelen moeten we ons verdiepen in die bronnen. Wat is het, hoe is het vastgelegd, wat is het detailniveau etc. etc. Ik denk dat dat de eerst volgende stap is.

We zouden een lijstje kunnen maken met linkjes naar documentatie, layers etc. Voor de techneuten zou het kunnen helpen om postgresql/postgis database te installeren met een databasedump van NLextract daarin geladen. Dan kun je de data met Qgis visualiseren voor een beter inzicht.

Is het een idee om met een aantal geïnteresseerden eens bij elkaar te komen en te brainstormen hierover? Geen mapping party maar een BGT/BRT party?

Hoe krijgen jullie de BGT-laag in JOSM?

De link van deze pagina invoegen.

WMTS BGT pagina

http://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/2cb4769c-b56e-48fa-8685-c48f61b9a319

of

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts?SERVICE=WMTS&request=GetCapabilities

Hier heb je alle lagen. Je moet wel weten, welke je mag gebruiken.

Ik krijg het nog steeds niet werkend, welke gebruik je uit die tweede? De bgtlijngericht en bgtstandaard lagen geven bij mij een lege kaart.

Welke JOSM gebruik je, een tijd geleden kregen we het ook niet werkend, lag toen aan de certificaten.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58039
en kijk ook in de link van de luchtfoto.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=641331#p641331