RD coördinaten op openstreetmap.nl kloppen niet

Als ik op openstreetmap.nl inzoom op de Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort, zie ik dat de aangegeven RD coördinaten niet kloppen. Per definitie zou dit (155000, 463000) moeten zijn.
Het is oud probleem, waarvan ik dacht dat het een paar jaar geleden al verholpen was.

Een nieuwere versie van proj4js zou volgens mij voldoende moeten zijn. Oudere versies can proj4js gingen niet goed om met de +towgs parameter uit de projectie definitie.

In https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=56158 wordt gesteld dat het 100 meter onnauwkeurig is, dan lijkt me goed totdat het gefikst is om die RD-coördinaten in minder decimalen te tonen om daar geen verkeerde info mee af te geven. Of is dit inmiddels al verholpen?

Hij wijkt nu ongeveer vier meter af.

Beter! En wat is de nauwkeurigheid van de laatste decimalen van de coördinaten op openstreetmap.nl ?

Eén honderdste milimeter?
Dat is voor de mensen die tegen de toren willen plassen. Anders plassen ze misschien er naast.

Ik heb het vroeger eens berekend.
Het is 1 cm, als ik mij goed herinner.
Hopelijk hebben we binnenkort allen een GPS ontvanger die zo nauwkeurig is.
Of toch de blinden.
Dan zitten we nog met het probleem of we het knopje of de waterkraan moeten mappen.

Misschien heeft de laatste aprilgrap voor enige verwarring gezorgd.

Misschien is een Nederlander voldoende geëvolueerd om de geodetische punten in België te mappen.

Ik weet niet waar jullie je RD-coordinaten vandaan halen maar ik zie net dat er verschillen zitten tussen twee sites.
Dit is www.tile.openstreetmap.nl en die wijkt 4 meter af:

En dit is www.openstreetmap.nl en die wijkt 113 meter af:

De twee printscreens zijn met muis, de muis (in de cirkel) heb ik zo goed mogelijk op (155km,463km) gezet.
Waar de verschillen vandaan komen weet ik niet. De eerste site wijkt in ieder geval veel minder af.

Waarschijnlijk wordt het RDNAP correctie grid niet gebruikt op openstreetmap.nl, de site is immers ouder dan de introductie van het correctiegrid.

Wat is de positionering van beide sites? M.a.w. welk doel en welke doelgroep hebben ze?

Meeste mensen gaan naar openstreetmap.org, sommige naar openstreetmap.nl en wie naar tile.openstreetmap.nl?

openstreetmap.nl wordt (volgens mij) niet veel meer geupdate.
openstreetmap.org is de standaard layout voor veel mensen.

Maar er zijn natuurlijk veel afgeleide kaarten die gebruik maken van openstreetmap data.
Een kleine greep uit de collectie:
Duitse stijl
OpenPoiMap
Waymarked Trials
Historical Map

Route planners:
Kurviger

Maar er zijn nog veeeel meer afgeleide kaarten.

Het is aan de maker van de kaart met welke frequentie de data wordt geupdate.
openstreetmap.org is (naar mijn weten) de snelste.

http://www.tile.openstreetmap.nl/ is ook wel snel maar bij o.a. maximaal inzoomen heeft de mouse scroll button een vreemd effect, een noordwestelijke pan.

Lijkt me verder wel zaak openstreetmap.nl de nauwkeurigheid van de RD te laten fiksen als blijkbaar mensen daar coördinaten opzoeken.

Hij pant richting de kant waar je je muis hebt ten opzichte van het midden van het scherm :wink:
Er was hier laatst een oproep van iemand; een beheerder voor osm.nl zou met koffie en slingers worden ontvangen.