Gebruik van databestand brievenbussen PostNL

Er zijn er een hoop die nu op de juiste plaats staan. Als je die verwijdert en opnieuw inleest staan er ineens weer een hoop in iemands huiskamer.

Wat betreft de afstand waarbinnen het nog klopt is lastig te bepalen. Hier in het dorp is iemand (ja, ik weet vrijwel zeker wie en in wiens opdracht) die volgens het “not in my frontyard”-principe de brievenbus uitgegraven en 120m verderop geplaatst heeft. De postbode kon het niet veel schelen. Na de eerste verbazing: hij is gestolen!!! vond ie 'm dus een stukje verderop en wist hij het voor de volgende keer. Vanzelfsprekend geeft de site van PostNL nog steeds de oude locatie aan.
Maar dit is hopelijk geen maatstaf voor de rest van Nederland. Het kan best zijn dat in andere gevallen de brievenbus daadwerkelijk officieel verplaatst is en OSM achterloopt.

Het lijkt me handiger om bij een eventuele import om brievenbussen die te ver van de door PostNL aangegeven locatie staan te markeren (notes :smiley: ) voor handmatige beoordeling.

De hierboven bedoelde brievenbus maar alvast taggen met ref:postnl tag om verwijdering te voorkomen?

Via https://www.postnl.nl/locatiewijzer/#/?locationid=ref:postnl kan Marc ze dan in OpenPOIMap.org koppelen. Alleen moeten centerLat en centerLng ook nog meegegeven worden anders verplaatst die kaart zich niet naar het juiste gebied merkte ik.

Toevallig net eens even bij mij in de buurt gekeken en kan alvast concluderen dat er hier een groot deel ontbreken of de locatiewijzer niet de juiste locatie laat zien… Niet dat ik zo begaan ben met brievenbussen (gebruik die dingen nooit), maar gelet op jouw verhaal en mijn bevinding, vraag ik mij ook af hoe nauwkeurig dat bestand is.

In wiens opdracht dan?

Zal dat niet hier publiekelijk openbaren. Stuur maar een PB als je het echt graag wilt weten…

Ik vraag mij ook af of het nuttig is om ze te gaan importeren als de nauwkeurigheid van het postbussenbestand niet nauwkeurig is ( :smiley: ).
Ze zullen dan nog steeds door mappers gecontroleerd moeten worden, en als je dan toch bezig bent met het controleren van de plekken kunnen mappers de brievenbussen er net zo goed zelf opzetten denk ik.
Als dat databestand heel nauwkeurig is zie ik het probleem niet, maar omdat de plekken allemaal weer gecontroleerd moeten worden, lijkt mij het zonde van de tijd, je moet ze én importeren én controleren, dan kan je denk ik beter mappers op pad sturen om de brievenbussen er zelf op te laten zetten, dan staan ze ook meteen op de juiste plek. Maar ik denk niet dat veel mappers daar nu zin in hebben.

Het nut van werken met een onnauwkeurig bestand kan tweedelig zijn:

  1. We kunnen mappers erop wijzen dat er brievenbussen zijn in hun omgeving. Mogelijk zou iemand niet de moeite nemen om die zelf toe te voegen, maar is men wel geneigd een bestaande positie te verbeteren.
  2. Als we de brievenbussen in OSM kunnen koppelen aan die in het bestand van PostNL, dan kunnen we ook detecteren wanneer een brievenbus is opgeheven en er een note bij plaatsen of, indien gewenst, geautomatiseerd verwijderen. Gezien de plannen van PostNL om een significant aantal bussen te opheffen, lijkt me dat een grote toegevoegde waarde. Niets erger dan in een onbekende stad even snel een POI opzoeken, om er daarna achter te komen dat die niet meer bestaat.

Ad 1: Bewust foute informatie toevoegen, met als doel dat anderen het gaan verbeteren??? Lijkt me geen goed idee. Bewust foute informatie toevoegen aan OSM is sowieso niet toegestaan. Dan kan je ook wel lukraak huizen en wegen toevoegen, in de hoop dat een andere gaat corrigeren. Een rommeltje zou het worden.

Ad 2: Als we kunnen koppelen… maar dat kunnen we niet, en met foute informatie willen we dat ook niet doen.

Niet importeren dus.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk de de lijsten (met adressen, zonder coordinaten) bewust fouten bevat.
Een postbedrijf heeft er geen enkel belang bij om de plaats van de brievenbussen niet zo ver mogelijk te verspreiden.

De lijsten zijn (in Limburg) via allerlei media verspreid na de grote wijzigingsaktie (halvering) begin dit jaar.
De brievenbussen staan alleen niet altijd precies voor een gebouw met een adres. Soms een stukje verder, soms aan de overkant van de straat. De omzetting van een adres naar een GPS coordinaat kan natuurlijk wel fout gaan.

Voor zo ver ik weet waar een brievenbus staat, komt dit ook terug op de lijst.

Hoewel het databestand dat men voor de locatiewijzer gebruikt wel degelijk coördinaten bevat, lijkt het inderdaad zo te zijn dat die coördinaten gebaseerd zijn op het adres van de bus en niet de daadwerkelijke fysieke locatie. Tot op heden was ik in de veronderstelling dat slechts in een deel van de gevallen de locatie niet correct zou zijn, maar ik durf inmiddels wel te zeggen dat de bussen uit de locatiewijzer per definitie op de verkeerde plek ‘staan’. Jammer.

Dat betekend inderdaad dat het importeren of plaatsen van notes niet wenselijk is. Zijn jullie bekend met andere manieren om mappers op de hoogte te brengen van mogelijke brievenbussen? Ik heb van de week nog een site gezien waar je bepaalde quests kon voltooien door gedetecteerde fouten na te lopen, onder andere één over AND amenities in Nederland. Ik kan niet meer op de naam komen. Iemand een idee?

Het matchen met de brievenbussen die nu wel in OSM staan tbv toekomstige opheffingen lijkt me nog niet geheel van de baan, maar het wordt wel lastiger. Als ik een maximale afstand van 30 meter neem, kan ik ongeveer de helft (3419 / 6827) van de brievenbussen uit OSM matchen. Ik ben nog aan het onderzoeken of ik die afstand kan optimaliseren door de kijken naar de minimale afstand tussen bussen.

Brievenbussen zijn geen onderdeel van BGT
http://imgeo.geostandaarden.nl/def/imgeo-object/straatmeubilair/brievenbus-niet-bgt
Veel van deze brievenbussen staan in de openbare ruimte, en er is dus vergunning nodig om ze te plaatsen.
Nu is er een lange historie van brievenbussen als er nu op nieuwe plaatsen bussen komen zal dat in overleg gaan, vergunning.

De gemeentes inventariseren de brievenbussen ook, als onderdeel van hun BOR, Beheer Openbare Ruimte, met de huidige technieken staan die echt op hun plaats, waar ze ook zijn. Beter kunnen wij het niet tekenen.

1 Gemeente heeft ze openbaar
https://data.overheid.nl/data/dataset?q=brievenbussen
Kan je eens vergelijken.

Algemeen:
Zelf heb ik al enkele goed op zijn plaats gezet.
Die mogen dan ook niet weggegooid worden bij een mechanical edit.

Bij Lelystad kun je misschien beter wachten tot na 1 juli.

Volgens het volgende bericht is de aktie om de brievenbussen te verplaatsen/verwijderen/plaatsen afgerond op 1 juli:
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/135466/flevoland-postnl-schrapt-127-brievenbussen

Bij dit artikel staat een adressenbestand voor de nieuwe situatie.

Stekkerjack, prima initiatief om een bestand of webkaartje o.i.d. met de lokatie en analyse van brievenbussen ergens neer te zetten. Je kan er een wiki pagina voor aanmaken en de link hier op het forum zetten en in de talk-nl mailinglijst. Maar liever niet de mutaties op de notes zetten. Daar is een anonieme prikker al handmatig (en vaak fout) mee bezig en dat levert heel wat ergernis op (zie een ander draadje). Bovendien zie je door de brievenbussen de andere notes niet meer.

Ik zie er hier toch een aantal staan onder straatmeubilair, zo op het oog ook op de goede plaats. Ik zou even moeten onderzoeken of het aantal ook klopt met wat in het PostNL-bestand staat. Dan zouden we daar eventueel wat mee kunnen zodra de licentie voor de BGT-import rond is. Wellicht dat die dan nog te verrijken is met informatie van PostNL, omdat daar ook aangegeven is wat de lichtingstijd is en of de brievenbus verlaagd is.

Ik zal binnenkort even kijken hoe dit het handigst aan te pakken.

Optioneel staan ze in de BGT. Maar dat zal niet iedere Gemeente doen.

Het bestand in Lelystad moet nog behoorlijk opgeschoond worden.
Niet alleen verwijderde brievenbussen.

Over wiki gesproken, ik had wat over Nederland toegevoegd op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dpost_box#Post_boxes_in_the_Netherlands

Geen idee of dit technisch kan, maar:

    1. Vroeg me af of een node ook voorzien kan worden van een tag die er voor zorgt dat de node niet direct wordt weergegeven op de kaart, maar wel zichtbaar is in de edit modus (van iD) of in JOSM? Bijvoorbeeld als een soort van unverified of proposed informatie. Alleen de node op de goed plek slepen en een tag verwijderen lijkt mij als beginnend mapper namelijk wel een hele handige manier om een bijdrage te leveren aan OSM. (Beetje een maproutlette achtige wijze)
      Op basis van die tag zou je wellicht ook alle nodes die na een bepaalde periode nog niet zijn aangepast weer automatisch kunnen verwijderen?
    1. Als het koppelen niet mogelijk is: kunnen twee data sets niet gematched worden op naam? Alle brievenbussen hebben immers een straat+nummer als naam. Zoiets zou je dan periodiek (bijv. jaarlijks) kunnen vergelijken om vast te stellen wat er is verwijderd/toegevoegd. Waarna die punten weer unverified toegevoegd kunnen worden.

Ik was ook brievenbus melder/prikker bij de BGT, in de laag stond de bus verkeerd.

Collega’s
Ik heb net de brievenbussen in Rijswijk ZH opgeschoond naar aanleiding van de recente reductie van post-nl.
Oproep om ook in de eigen omgeving te kijken naar verwijderde brievenbussen
https://www.openstreetmap.org/changeset/61794893#map=13/52.0406/4.3263

Ik heb begrepen dat we de data van post.nl niet mogen gebruiken, maar zij gebruiken wel de data van OSM.
Zou het mogelijk zijn om dit als uitwisselingsargument te kunnen gebruiken, en wie wil zich hier voor inzetten.
https://www.postnl.nl/locatiewijzer?q=7251%2520(Vorden%252C%2520Vorden)&f=0&c=0
PS. Er is (nog) geen vermelding in de trend van:
“© OpenStreetMap-auteurs”.

Hoi,

Ik heb zelf momenteel even niet de tijd om hier achteraan te gaan, maar ben eerder wel met vergelijkbare gevallen bezig geweest en zie hier inderdaad ook aanleiding om aan te nemen dat hier sprake moet zijn van *wederzijds * gebruik van data.

Als iemand hiermee aan de slag wil, stuur me even een PM, dan kunnen we ervaringen uitwisselen, wellicht heb ik nog iets in het archief dat van pas komt.