Welkom!

Sjun, va hatse welkom en jruss oës Kirchroa… :slight_smile:
(Mooi, van harte welkom en groeten uit Kerkrade.)

Hierbij meldt MrKooken zich ook even op het forum. Ik ben al wat langer bezig, tot nu toe alleen Enschede. M’n naam is Robby en ik ben 47.

Welkom Robby, fijn dat het forum ook hebt weten te vinden. :slight_smile:

Dank voor het welkom EOSfoto. Uiteraard zijn medemappers (vooral Commodoortje) zo vriendelijk geweest mij bij uiteenlopende zaken te woord te staan. Ik heb regelmatig vragen “Mag ik een BAG update?”, meldingen “Help! Meren en rivieren dwars over de binnenstad!” en soms nog wat ideeën…

Dag Allemaal,

Ik heb inmiddels enkele wijzigingen aangebracht in OSM.

Ik ben vader van drie kinderen, partner. In het dagelijks leven heb ik het druk met mijn Mediation en coachingspraktijk.
Als ik in OSM informatie mis, het ergens kan plaatsen en ik heb er even tijd voor, vul ik het aan. Uitsluitend met feiten uit de eerste hand uiteraard. Ook polygon, punt en lijn wijzigingen pas ik aan naar de werkelijkheid. Het zal hoofdzakelijk gaan om mijn directe leef en woon omgeving in Hoogeveen.

Het idee van het samen werken aan kennis ben ik voorstander van. Ook Wikipedia ondersteun ik af en toe waar mogelijk.

Hebben jullie vragen of suggesties, hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,

Geert-Jan

Geert-Jan… welkom op het forum. Aan OSM kun je zoveel tijd besteden als je wilt. :slight_smile:

Eggie, dank voor de welkomst-PB.

Ik heb een tijdje bijdragen geleverd aan de Waze-kaart maar toen wist ik nog niet van OSM (tja…), nu dus hier.Veel edits zal ik niet doen, denk ik, maar aangezien ik met plezier OSMand~ (ea) gebruik, lever ik graag de kennis die ik heb terug. Eventueel kan ik in de regio Haaglanden issues ter plekke bekijken ofzo, weet nog niet hoe dat precies werkt in OSM.

Dag heycrip,… welkom op het forum. Genoeg leesvoer hier… en vragen staat vrij.

Hallo!

Ik ben sinds enige tijd bezig met het maken van edits in OSM en o.b.v. al mijn edits in Zwolle zou je op kunnen maken dat ik daar woon. :slight_smile:

Ik probeer mezelf het e.e.a. aan te leren door het lezen van de wiki’s en door de goed gemapte gebieden van andere editors als voorbeeld te gebruiken. Ik heb echter wat vragen over het mappen van pleinen en voetgangersgebieden i.c.m. de aansluitende/doorlopende wegen.

In het bijzonder over de Grote Markt, Zwolle. Het plein is in werkelijkheid ingericht als shared space, maar in OSM zijn alleen wat omliggende (pedestrian streets) ingetekend. Wat is de juiste werkwijze voor een dergelijk gebied? Ik zie dat aan de zuidkant van de Grote Kerk een andere editor een soortgelijke situatie al wel gemapped heeft (Grote Kerplein), maar als ik de wikis highway=pedestrian en place=square bekijk dan lees ik het alsof de kruisende wegen eigenlijk verwijderd kunnen worden als deze maar aansluiten op de rand van de area. Klopt dat? En als laatste, kan de area echt aansluiten (verbonden) worden met de omliggende gebouwen?
Ik heb een poging gedaan et gebied netjes in te tekenen met instandhouding van de bestaande wegen, maar bij het saven zag ik dat ik daarmee ook een wandelroute zou aanpassen, dus heb het niet doorgevoerd.

p.s. Leek me niet nodig hier een nieuw topic voor te starten, want dit zal voor de ervaren editors vast niet moeilijk zijn.

Welkom op het forum w1l,
Zelf ben ik geen voorstander van dat plakwerk al ziet het er wel gelikt uit. Kijk maar eens wat er gebeurt met de gebouwen als je iets verschuift.
De highway=pedestrian die in het vlak loopt kan beter op z’n plek blijven. Dan loopt de routering beter. Anders routeert het langs de gevels van de huizen en dat stoort mij enorm. Dat je de wandelroute intact hebt gelaten is natuurlijk helemaal prima.
Ook in Dordrecht had een mapper al m’n wegen weggehaald en vervangen door die wandelgebieden. De highways als lijn heb ik allemaal weer terug moeten zetten.
Probeer ook contact op te nemen met de voorgaande mapper bij grote veranderingen. Dat wordt enorm op prijs gesteld.
Met de editor josm kun je plakwerk losmaken door het vlak te selecteren en op de G-toets te drukken.
Maar er zullen vast nog wel andere meningen komen. :slight_smile:

Hallo

Mijn naam is Cor de Boer ik ben in aanraking met OSM gekomen via Geocaching
En kom zo nu en dan een fiets of voetpad tegen die niet op de kaart staat
Om die reden ben ik begonnen met mappen en heb reeds een paar wijzigingen (onder begeleiding van eggie) gedaan

Cor… van harte welkom op het forum.

Hoi allemaal!

Ik maak alweer een hele tijd gebruik van OSM en de app OsmAnd en ik vond het wel eens tijd (en leuk) om ook wat terug te doen.

Zo ben ik vandaag enthousiast aan het werk gegaan om o.a. een nieuw wandelpad te mappen en wat unresolved notes op te lossen, maar dit heeft ook de nodige vragen en twijfels opgeroepen.

  1. Hoe map je bijvoorbeeld een kruising tussen een wandelpad en een (onverharde) weg met fietspad? Moet je een (wandel)pad altijd koppelen aan de weg die het dichtbij is of zijn er regels dat je een wandelpad bij meerdere opties bijvoorbeeld altijd moet koppelen aan een onverhard pad in plaats van het fietspad (of vice versa).

Dit klinkt misschien een beetje vaag, dus hier is een voorbeeld. Kloppen de wegen hier of moet het wandelpad bijvoorbeeld altijd aan de onverharde weg gekoppeld worden?

  1. Hoe map je een winkel aan huis zoals in dit voorbeeld? Kun je dan gewoon de winkelgegevens toevoegen aan de bestaande adresnode of is het beter om een nieuwe node (‘winkel’) aan hetzelfde gebouw/huis toe te voegen?

  2. Is het gebruikelijk om UPS access points te mappen? Er zijn hier in de buurt namelijk enkele notes (voorbeeld) waarop iemand aangeeft dat er een winkel met UPS access point zit. Ik heb eens gezocht in de map features en op OSM help, maar er lijkt niet echt een optie voor te zijn. Zie ik iets over het hoofd?

  3. Voegt het maken en uploaden GPS traces van bestaande wegen iets toe?

Ik heb tijdens het mappen vandaag ongetwijfeld enkele (beginners)fouten gemaakt, dus mocht iemand tijd en zin hebben om daar eens naar te kijken, dan zou ik dat enorm waarderen!

Alvast bedankt!

Welkom GPSjors,

De betere mappers (dat ben ik niet lol ) kunnen het vast beter uitleggen:
Om te mappen kan je het beste ID, Potlatch 2 of JOSM (lastiger dan de 1e 2) gebruiken en ik zal proberen wat antwoorden te geven.
1.) Ik zie daar zowel een onverhard als fietspad. Maar het lijkt mij dat je dat wandelpad zowel kan vastknopen aan het onverharde pad als “doortrekken” naar het fietspad en daar ook aan vastknopen. Zoals het nu is zou je een heel eind moeten omlopen.
2.) Volgens mij is het beste om de gegevens aan de node toe te voegen, maar dat mogen anderen beoordelen
3.) Weet ik niet
4.) Het voegt niet echt toe, maar je kan het wel gebruiken als soort overtrekfunctie als er een hele nieuwe weg is/ of nog niet op de kaart staat.

Welkom GPSjors,

  1. Eens met johanmyst, je moet je zelf afvragen of er een verbinding is om de route te kunnen vervolgen, en in werkelijkheid zal hier ook een stukje pad/weg liggen. Ook op kruisende wegen is een verbindingsnode noodzakelijk.
    Probeer te voorkomen dat landuse aan de wegen wordt vastgeplakt. zoals hier en hier

  2. Winkel aan huis, kun je gewoon als shop=* zoals je ook met de dierenwinkel gedaan hebt in je eerste edit. Het liefst op de adresnode, dit heeft voordelen in navigatie apparatuur.
    Ook kun je overwegen om een website=* toe te voegen.

  3. Je zou een UPS accespoint als volgt kunnen mappen.
    amenity=post_office
    name=UPS Access Point
    operator=UPS

  4. Zeker voegt gps traces iets toe, zeker in gebieden waar nog geen gps track voorhanden is, er zijn in JOSM wel alternatieve mogelijkheiden voor het inlezen van tracks als verzameldata. Strava heeft haar data toegankelijk gemaakt voor OSM.
    Nog mooier zou zijn als jein de gelegenheid bent om de app “Mapillary” op je telefoon te installeren. Deze maakt foto’s en upload deze, welke dan weer in te zien zijn op de geo locaties. Als je de instelling elke 2sec aanhoudt heb je ook een kruimelspoor maar dan met foto’s

Toevallig een onderwerp wat mij interesseert. Ik wil graag wat looproutes onder bestaande pleinen hebben omdat ik heb gemerkt dat de routering op de .org (OSRM, Mapzen, GraphHopper) anders niet goed werkt. Het is dus niet de bedoeling dat er zichtbare paden bovenop de pleinen komen maar juist eronder en dus onzichtbaar. Kan dit alleen met een voetgangersstraat of zijn er nog andere mogelijkheden? (relatie o.i.d.)

Hierbij ben je volledig afhankelijk ban de kaartenmaker. OSM is een database waar kaartmakers gebruik van maken.
Bewust mappen omdat het mooi lijkt op de kaart is niet gewenst.
Het kan zijn dat er een tagging is die voldoet aan de eisen en wensen.

Hier begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

De bedoeling is de routering werkend te krijgen, niet te vervalsen c.q. te taggen voor de renderer.

Zoals?

Bedankt voor jullie reacties Johanmyst en Commodoortje!

  1. Ik heb hem nu zowel aan het fietspad als aan de onverharde weg gekoppeld. Vervolgens heb ik ze verbonden met een nieuw stukje pad (situatie/changeset). Is dit slordig en kan ik het pad beter koppelen aan één andere weg (fietspad óf onverharde weg) of is het juist handig omdat op deze manier alles met elkaar verbonden is?

  2. Moet ik hiervoor een nieuwe node op hetzelfde gebouw maken of moet ik deze tags toevoegen aan een bestaande (adres)node/winkel? Welke tags zal ik in het laatste geval moeten toevoegen? De tags name= en operator= zijn namelijk al ‘bezet’.

  3. Ik vrees dat ik me toch maar eens in JOSM moet gaan verdiepen. :roll_eyes:

De camera en batterijduur van mijn huidige telefoon zijn niet echt geschikt voor Mapillary, maar misschien is dit wel iets voor in de toekomst. Ik wandel (en fiets) graag en op deze manier kan ik mijn wandelingen ook nog eens nuttig maken.

Dit bedoelde ik http://www.openstreetmap.org/way/181461865#map=19/52.21756/6.89905&layers=N Hier is een looppad onder de voetgangersstraat aangegeven. Ik weet alleen niet hoe het gedaan is…