JOSM, relaties en downloads van overpass

Hoi,

Ik heb vandaag een paar aanpassingen gedaan (ongeveer 200 notities weggewerkt die ik nog had liggen).
Een aantal daarvan was het aanpassen van de snelheden bij kruisingen op de Sudergoawei en Sudersewei in Friesland (rondom Balk), zie changeset 48646231.

Om niet half Friesland te hoeven downloaden heb ik in JOSM het volgende gedaan:
-File→Download from Overpass API→highway=trunk→build query→download.
Je krijgt dan prachtig alleen de trunk roads te zien, die ik wou editen.
Alleen de relaties die over deze weg gaan, krijg je niet mee.

@AndriesWijma wees me in de changeset comments er op dat ik een aantal busrelaties (en wat hij niet gezien heeft: ook U-route-relaties) verbroken heb, en dat ik dit had moeten zien in de warnings. Dat had ik niet, en bij het nadenken kwam ik op dit probleem.
Normaal corrigeert JOSM routelrelaties altijd als je ze een onderliggende weg splitst (om bijv de maxspeed aan te passen halverwege een way), maar in dit geval had JOSM geen relaties binnengehaald, dus gebeurde dat niet.

Is er een mogelijkheid om de relaties op een via overpass API binnengehaalde dataset óók binnen te halen?

De mogelijkheid zal vast bestaan, maar had nog niet echt verder gekeken daarnaar. Meestal zoomde ik dan gewoon wat verder in en downloade dan dat gebiedje op de normale manier waardoor de relaties opgehaald worden.

Net even wat geexperimenteerd en de truuk gevonden.
Bijvoorbeeld onderstaande aangepaste query vanuit de JOSM build query voor “highway=*”:

[out:xml][timeout:25][bbox:{{bbox}}];
(
  node["highway"];
  way["highway"];
  relation["highway"];
);
(._;>;<);
out meta;

Het verschil met de gegenereerde versie is het kleiner dan teken in de een na laatste regel:
verander (.;>;); in (.;>;<);

Is het niet altijd verstandig om het omliggende gebied te downloaden? Zelfs als je niets verschuift en alleen tags toegevoegd. Bijvoorbeeld (hoewel weinig voorkomend): er kunnen nodes staan die verkeersborden aangegeven. En er zijn vast meer voorbeelden en redenen om voor de zekerheid altijd verder te kijken dan alleen het smalle stukje way dat je wilt aanpassen.

De U-route-relaties had ik bewust niet genoemd omdat die volgens mij nauwelijks actief worden onderhouden in OSM maar ik kan het mis hebben.

Ik zou ook inzoomen en dat gebiedje downloaden (via “Download in currrent view” of “Download from OSM”). Dan weet je zeker dat je niks mist.

Als je de weg die je gaat splitsen selecteert, kun je ook de ‘parent’ relaties downloaden via “Download parent ways/relations…” Dan haal je alleen de relaties waarin de weg voorkomt binnen, en niet hogere parents. Bijvoorbeeld wel een knooppuntroute, maar niet de relatie van het netwerk waar de route bij hoort. Dat zou ook genoeg moeten zijn, maar voor de zekerheid is een gebiedje downloaden aan te raden.

Waarschuwt JOSM eigenlijk wel als je een gedownloade route sloopt, ik heb nog nooit zo’n waarschuwing gehad?
Ik heb de indruk dat de nieuwe way wel aan de bijbehorende routes wordt toegevoegd, maar of dat altijd in de juiste volgorde gebeurt?

Heb je trouwens ook nog aan de trunk_links gedacht, of had je die niet nodig voor je beoogde bewerkingen?

Ik weet al wat ik verkeerd gedaan heb.

Ik heb alleen de ways gedownload:

[out:xml][timeout:25][bbox:{{bbox}}];
(
  way["highway"="motorway"];
);
(._;>;);
out meta;

IPV de ways en de relations

[out:xml][timeout:25][bbox:{{bbox}}];
(
  node["highway"="motorway"];
  way["highway"="motorway"];
  relation["highway"="motorway"];
);
(._;>;);
out meta;

In dat laatste geval worden de (bus)relaties wel gewoon gedownload.

Alphensebezorger:
JOSM waarschuwt op meerdere manieren als je een route sloopt.
Bijvoorbeeld als je iets verwijdert dat in een route zit, dan krijg je “Please confirm to remove 1 object, 3 relations are affected”

Ook zijn er nog diverse waarschuwingen in de validations. Die moet je dan wel zelf bekijken. En dat werkt natuurlijk niet als je niet eerst de relaties in JOSM hebt binnengehaald.

Alleen als de busroutes een tag “highway=motorway” hebben, en dat zal niet vaak (lees: nooit) voorkomen. Bij Dinteloord loopt bijvoorbeeld lijn 310 over de A29, maar als ik de tweede query daar draai, bevat de data daana geen enkele relatie: http://overpass-turbo.eu/s/p1Q.
Je zult toch echt de truuk van Sander moeten gebruiken als je per se de relaties al met overpass wilt binnenhalen. In JOSM een gebied downloaden blijft de veiligste oplossing.

Als ik in JOSM een gebied download waarin een busroute onderbroken is (bij dit punt bijvoorbeeld), vind ik geen validatie-melding die hiervoor waarschuwt. Zit die tussen de role validation waarschuwingen, of moet ik ergens anders zoeken. Of zijn er speciale validator-regels voor routes die kan activeren?