Eens kijken naar de concurrent...

Dit geeft Google als je een route van Amstelveen naar Haarlem plant.

Ze hebben tenminste door dat de oude A9 afgesloten is.
Maar dat de nieuwe A9 richting Haarlem al ruim 4 weken open is is toch wel jammer. Gelukkig stond het bij OSM in grote lijnen al dezelfde avond goed.
:slight_smile:

En niet alleen daar. Google stuurt je vanaf Amsterdam richting Almere gewoon rechtsaf op knooppunt Muiderberg:
“At the interchange Knooppunt Muiderberg, Use the right 2 lanes to follow signs for A6 toward Almere/Lelystad”. Ook dat stond al enkele uren vóór de openstelling goed op OSM.

Wanneer zou het bij Google goed staan?

Ze hebben (op basis van mobiele telefonie-data en waze-meldingen) vrij snel door dat wegen permanent of voor onderhoud gesloten zijn; vaak al na een paar uur.

Je zou zeggen dat ze ook vrij snel door kunnen hebben als men massaal “over een weiland” gaat rijden.

Knooppunt Muiderberg ziet er raar uit. O.a. met enkele zeer hoekige wegen

Een belangrijke reden waarom ik ben begonnen bijdrages te leveren aan OSM, is dat de concurrentie in mijn buurt een fietspad projecteert waar slechts een sloot is. Was twee jaar geleden al zo, en nu nog steeds.

Heeft OSM concurrentie dan? :laughing:
Google en Bing hebben hele andere toepassingen en mogelijkheden, net zoals bijvoorbeeld de maps van Garmin. Het sterke punt van OSM is dat het gratis is (vinden wij Nederlanders altijd fijn) en offline te gebruiken is in heel veel verschillende navigatie apps en toestellen. Om het dichtstbijzijnde Kruidvat te vinden is GM handiger, maar voor een wandel of fietsroute is OSM de standaard.
OSM zou ik ook niet gebruiken om een route van hier naar Spanje te gebruiken, daarvoor is TomTom of Here nog steeds de standaard.

Oh, ik gebruik OSM (OSMAND) ook voor de route naar Zuid-Frankrijk. Ik heb, behalve de papieren kaart, geen alternatieven bij me.

Werkt prima, alleen is de routeberekening van routes boven de 500km wat langzaam en moet je dus wat tussenpunten toevoegen.
En voor onlineroutes hoeft zelfs dat niet (maar dat gebruik ik nog niet - nooit uitgezocht hoe dat nou werkt)