Het verwelkomen van nieuwe mappers

Nieuwe mappers zijn een bron van vreugde, en helaas soms ook een bron van ergernis. Dat laatste doet zich met name voor wanneer ze in een snel tempo allerlei wijzigingen aanbrengen, en niet ingaan op reacties bij hun wijzigingensets.

In het verleden heeft Marc een tijd lang alle nieuwkomers middels een persoonlijk bericht welkom geheten en daarbij verwezen naar nuttige links voor de beginner.
Sinds het op grote schaal taggen van parken (Pokemon) wordt opnieuw veel aandacht besteed aan beginners, en terecht. We moeten bekijken wat de beste manier is om nieuwe mappers te verwelkomen.

Ik wil een benadering in drie stappen voorstellen.

  1. Bij de eerste wijzigingenset wordt standaard een korte reactie geplaatst met iets als ‘Welkom bij OSM. Je krijgt een uitgebreider welkom via een persoonlijk bericht’. Degene die deze reactie plaatst zorgt ook voor stap twee. Andere mappers weten nu dat ze niet ook nog eens stap een en twee hoeven te doen.

  2. Een persoonlijk bericht wijst nieuwe mappers op hun verantwoordelijkheid. Er wordt geadviseerd eerst niet meer dan enkele wijzigingen per dag aan te brengen. Ook wordt verteld dat meer ervaren mappers ze enige tijd volgen en mogelijk met commentaar/tips reageren op de wijzigingensets. Die reacties worden ook per mail gemeld, dus het is van belang het mailaccount te checken, waarmee je je hebt aangemeld bij OSM.
    Het bericht bevat enkele links die relevant zijn voor beginners, te weten:

Voor zowel stap een als twee lijkt het me raadzaam een uniforme tekst vast te stellen, die door iedereen gebruikt wordt.

  1. Marc heeft destijds een prima nieuwe welkomstpagina op de Wiki gemaakt. Ik zou echter op zo’n pagina volstrekt de nadruk willen leggen op waar beginnende mappers snel fouten maken. Het deel over iD kan weg, omdat de beginners dat inmiddels gedaan hebben. Het deel over JOSM kan hier weg, omdat dat juist niet voor beginners is.
    Zo’n pagina moet helder rubriceren wat de meest voorkomende beginnersfouten zijn en wat wel de juiste weg is.

Goed idee om op de welkomstpagina een rubriek veel gemaakte beginnersfouten op te nemen. Ik zou dat niet ten koste laten gaan van de algemene uitleg; daar heb ik zelf veel profijt van gehad.
Nadat ik 1 change met ID heb gedaan ben ik op advies van Martin Borsje overgestapt op JOSM. Heeft inderdaad een leercurve, maar geeft je veel meer mogelijkheden om onbedoelde fouten te voorkomen. Ik zou zeker een verwijzing naar JOSM (inclusief een snelstart handleiding) opnemen op de welkomstpagina en ook beginners stimuleren zo snel mogelijk over te stappen op JOSM. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Het welkomstbericht (nu iets aangepast met de kaarteigenschappen erbij) zet ik bijna altijd op de eerste changeset. Dan hoeft niemand te twijfelen dat het is gestuurd en scheelt zoekwerk.
Ook als de eerste changeset van jaren terug is. Iemand heeft ooit iets toegevoegd op OSM en start na jaren weer. Die krijgt alsnog een welkomstbericht met de belangrijke “links”.
Wanneer ik een PB stuur zet ik dat ook op de allereerste link. Daar wacht ik niet te lang mee.
Het voordeel is dat een overenthousiaste speedmapper op tijd even een spiegel wordt voorgehouden. De reguliere mail wordt niet altijd soms nooit geopend. Het PB zie je direct in de editor. In het PB staat altijd de link naar de changeset(s)

Wanneer je een nieuwe mapper aanraadt om over te stappen naar JOSM zul je het ook moeten begeleiden. Met een draadmodel kunnen mensen helemaal niets.

Ook nodig ik na verloop van tijd mensen persoonlijk uit om het forum te bezoeken en zich voor te stellen in het draadje welkom. De hyperlink van het forum zet ik er dan weer bij.

… en na voortschrijdend inzicht zijn we er wel achter gekomen dat we niet te snel alles direct moeten verbeteren, maar mappers de kans geven de zaken eerst zelf te verbeteren. Op grove fouten na dan. Een leeggelopen rivier repareer ik gewoon zelf. Alle wegen in de knoop of onderbrekingen ook.

Niet onbelangrijk… de toon zal ook vriendelijk moeten zijn om te voorkomen dat mensen afhaken. Vraag ook altijd om een reactie in een PB. Dan start pas de communicatie.

Mijn ervaring is dat de meeste starters eigenlijk helemaal niet starten… het zijn hit en run mappers.

Ik heb bewondering voor Marc gekregen dat hij het zo lang heeft volgehouden met zijn welkomstmails en begeleiding, want eerlijk gezegd kost het best wel tijd. Wanneer je iemand welkom heet vind ik dat je dan ook verantwoordelijk bent voor een stuk begeleiding. Daar kunnen we best serieuze hulp bij gebruiken.

Nieuwe mappers komen hier binnen:

http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710

Op de eerste changesets staat het welkomstbericht. Staat er niets dan is dat dus nog niet gebeurd.

Het PB dat wij nu sturen na controle ziet er als volgt uit.

Hallo ,

Zoals je misschien al gezien hebt is/zijn je eerste changeset(s) gecontroleerd. De beginselen van OpenStreetMap kunnen best lastig zijn, vandaar dat de edits van een beginnende mapper bekeken worden. We zijn bij OpenStreetMap zeer blij met nieuwe mappers, lokale kennis is namelijk zeer belangrijk om de omgeving op een juiste manier in kaart te kunnen brengen. Een beetje hulp is hierbij geen overbodige luxe. Je kunt je misschien wel voorstellen dat aangevulde data ook vervuiling kunnen betekenen welke gevolgen kunnen hebben voor bijvoorbeeld routering. In je eerste changeset staat een welkomst reactie. Hier staan een aantal links vermeld die je kunnen helpen bij het worden van een ervaren mapper.

https://www.openstreetmap.org/user/x

Mocht je vragen krijgen mag je natuurlijk altijd reageren.

Met vriendelijke groet,

Kleine opmerking: routering mag je wel uitleggen. Zelfs ik weet niet wat er precies mee bedoeld wordt.

Ik heb een aantal aanvullingen gedaan die de huidige situatie beschrijven en wat aanvullingen gedaan bij de rubriek beginnersfouten.
iD en JOSM laat ik nog maar staan.

Iedereen weet toch dat je ook zelf de wiki kunt aanpassen/aanvullen?
Als je het niet zelf wilt doen, laat hier dan weten wat je mist.

Wellicht is JOSM net voor ‘beginners’, maar juist andere editors zetten de deuer open voor fouten - door beginners.
Dus serieuze mappers, niet de hit-and-run-mappers zo snel mogelijk aan JOSM :slight_smile:

Er zijn kaartmakers die de OSM data gebruiken om te kunnen routeren. Routeren wil niks anders zeggen dan een verbinding berekenen van A naar B (eventueel natuurlijk A via B via C etc naar D)
Dit is één van de redenen waarom we extra tagging plaatsen op highway=*
Je kunt je voorstellen als een weg niet verbonden is met de andere weg, dat er op zo’n moment geen routering kan plaatsvinden.
De routering zal dan een omweg gaan maken, om het doel te bereiken.

En je kunt zelfs op de OSM-kaart zelf op de PC routeren, maar ook bijvoorbeeld GPSies gebruikt OSM

En inderdaad: als twee highways dan niet verbonden zijn, al is het maar vijf meter, dan verdomt ie te routeren - zo sprak hij uit eigen ervaring :wink:

Er zijn veel websites die kunnen routeren.
Een voorbeeld:
OSRM

Maar ook applicaties zoals Basecamp, OSMAND (android) en vele anderen.

Sinds gisteren stuur ik de volgende PM aan nieuwe mappers:

@HenkL
Dat is een prima initiatief van je. Een prachtig puntsgewijs introductiebericht!

Dit bericht stuur ik nu ook… ook al positieve reacties op gehad…

Ik ga het bericht ook gebruiken :slight_smile:

Goed plan HenkL! Ik wil best meehelpen, vroeg me alleen wel af waar je kan zien wie nieuw is of wie z’n eerste bewerking heeft gedaan. In dit topic kwam deze link naar voren: http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710 achter elke user de datum van zijn of haar eerste edit. Is dit de juiste website?

Als iedereen dit rijtje checkt kan het best zijn dat we per ongeluk meerdere dezelfde mailtjes naar die beginnende mapper sturen. En dat lijkt mij als beginnende mapper die net z’n eerste edit heeft gedaan een beetje ‘overwhelming’ aankomen.

Is het niet beter als je reageert op de changeset? Dan kan iedereen zien dat er al een bericht is gestuurd en voorkom je dat de mapper een hoop dezelfde emails krijgt.

We zetten nu bij de eerste changeset van een nieuwe mapper een korte reactie met iets als “Ter welkom PB gestuurd”. Dan weten anderen dat ze niet ook nog een welkomst-PB hoeven te sturen.
Website klopt.

De eerste changeset is de onderste even voor de duidelijkheid.
Er zijn ook mappers die hun eerste changeset soms net over de grens zetten. Die kom je dus niet tegen op deze site, maar wel hier… http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.155/6.172
Ook gaat iemand soms na jaren weer mappen, maar heeft ooit maar één changeset gezet. Die krijgt dan ook een welkomstmail.
Het is wel zaak om even te kijken wat de changeset inhoudt. We weten allemaal hoe we zelf aan het schutteren waren in het begin.
Ik plak de changeset dan in achavi om te kijken wat er is ge-edit. … http://overpass-api.de/achavi/?changeset=45570987.
Dit zijn de eerste tien mappingdays en daar kan dus jaren tussen zitten.
Op de changeset zet ik dan nog opmerkingen waar de starter op moet letten. Bij geen reactie repareer ik zelf. Bij vandalisme direct reverten.
Bij een welkomstmail komt dus iets meer kijken.
… maar serieuze hulp is meer dan welkom.

edit: … en vooral relativeren… dat heb ik van Commodoortje geleerd. :slight_smile:

En je vooral niet ergeren aan de acties…
Leg altijd uit waarom je kritiek hebt, daarnaast is één van de mogelijkheden is te verwijzen naar de desbetreffende OSM wiki pagina middels een link.
Als we serieus willen dat OSM betere mappers krijgt, zul je ze een beetje moeten begeleiden.
Doe dit vooral met een positieve insteek, dit om motivatie van beide kanten te behouden.

ennn…
Communiceren doe je minimaal met 2 personen.
Eenzijdige communicatie werkt (meestal) niet.

Standaard krijg je een mail op het mailadres dat bij OSM geregistreerd staat, wanneer iemand een commentaar op een changeset van jou toevoegt. Vaak wordt daarop helaas niet verder gereageerd.
Mogelijk omdat zo’n mailadres inmiddels niet meer bestaat. Er zijn inmiddels tig mogelijkheden om een mailadres te maken dat slechts een uur of zelfs maar 10 minuten functioneert. Genoeg tijd om je aanmelding bij OSM te bevestigen en daarna in de vergetelheid te verdwijnen.

Hier nog een keer de procedure om nieuwe mappers welkom te heten.
In post 10 staat hierboven het welkomstbericht zoals Henk dat heeft opgesteld.

Het welkomstbericht stuur je op de eerste changeset. Hier maak je de aantekening Welkom per PB verstuurd.

Met achavi kun je snel controleren wat de edits inhouden en kun je daarna aanwijzingen geven.
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=45570987

Nieuwe mappers vind je hier: http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710

en mappers die na jaren soms weer gaan mappen hier: http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.155/6.172

Ook zulke mappers stuur ik een welkomstbericht: Alsnog welkom bij osm

toevallig krijg ik beide sites niet aan de praat, maar dat zal hoop ik aan mij liggen… :roll_eyes: edit: yes… doet t weer!