Veel winkel/makelaarprikkers?

In de korte tijd dat ik nu actief ben met OSM heb ik ook redelijk wat van deze notes gezien, inclusief de snelle replies nadat er vragen gesteld worden of opmerkingen gemaakt.

Als ik naar de inhoud kijk, dan krijg ik het vermoeden dat anoniempje weet hoe OSM werkt, maar dat deze persoon (of personen) teleurgesteld is over de gang van zaken en de manier waarop hij of zij benaderd wordt binnen OSM. Ik heb het ook zelf meegemaakt dat het commentaar op changesets of notes niet mals en zeker niet constructief kan zijn. Als je dan overgaat naar anonieme notes, dan hoef je dat commentaar ook niet meer persoonlijk op te vatten (en kun je in zekere zin wel nog bijdragen aan OSM).

Wat?

Daar is volgens mij ook niks mis mee, hartstikke goed juist. Volgens mij zijn de anoniempjes die alle brievenbusprikkers, winkels etc plaatsen ook op één hand te tellen, helaas prikken ze de hele kaart vol waardoor juist de mensen die door hun prikker willen mappen een beetje aan de kant worden gedrukt. Juist omdat de brievenbus- en winkelprikker anoniem is kan niemand ze terugroepen of een pm sturen, daarbij is de toon in deze prikkers ook niet altijd even vriendelijk. Als alle prikkers van mensen waren die actief mee willen doen, de toon gewoon vriendelijks is en ze ook geïnteresseerd zijn om zelf een keer te mappen, dan zou er niks aan de hand zijn.

Ik weet niet precies welke mensen van openstreetmap.org gebruik maken. Zeg het vooral als ik het verkeerd heb, maar ik denk dat de meesten die de OSM kaart gebruiken wel een beetje weten hoe het werkt. Als je niks van google maps af weet weet je ook niet dat je foto’s op de kaart kan plaatsen, reviews bij winkels kan plaatsen, of een onbekende plaats kan toevoegen. Ik bedoel, als je weet dat je anoniem prikkers kan plaatsen, dan weet je ook dat die prikkers door mensen die wel een account hebben worden gelezen en misschien worden opgelost, anders zou je die prikkers niet plaatsen. Of is dat een vreemde gedachtegang?

Stel dat iemand net heeft ontdekt dat je prikkers kan plaatsen om iets aan te kaarten, dan wordt je (ik tenminste) vanzelf nieuwsgierig naar hoe je de kaart nu zelf verbetert. Waarschijnlijk ga je wat googlen en kom je te weten dat het een kaart is die je met z’n allen maakt. Hierdoor raak je geïnteresseerd en maak je een account aan, leest wat mee op het forum, en begint met een paaltje in de buurt.

Dit idee krijg ik af en toe ook.

Op zich werkt het notessysteem prima volgens mij, maar er zijn in mijn beleving een aantal anoniempjes die het allemaal niet zo nauw neemt en er gewoon misbruik van maakt. Een wiki-pagina over notes vind ik een goed idee.

De notes worden hier beschreven: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Notes
Ook de do’s en dont’s staan erin.

Ik probeer ook vaak een link van mapillary in mijn notes commentaren te zetten.
Wellicht spoort dat aan voor de prikkers om foto’s te maken mbv de mapillary app. Zijn ze ook meteen minder anoniem als dat werkt. :wink:
Wat wel opviel is nadat ik amper een winkel op de kaart had gezet er al een (nuttige) opmerking bij werd geplaatst:
http://www.openstreetmap.org/note/979305#map=19/52.25322/5.37797&layers=N
Dus “men” kijkt actief mee, plaatst soms een directe link van een osm element, af en toe zelfs met een complimentje, dus dat lijkt nog maar een kleine stap naar het zelf bewerken. :slight_smile:

Goeie, ga ik ook maar eens een paar keer proberen.

Deze carnivoor begint ongeduldig te worden dat zijn note niet is opgelost:

http://www.openstreetmap.org/note/791395 :rage:

Niet op reageren.

Inderdaad, het beste is niet reageren. Ik ben ook al een paar keer aangespoord door een anonymus om iets te doen. Ik beschouw het als trollen.

Het negeren van dit soort berichten komt de volledigheid van OSM ook niet echt ten goede. Ik probeer het positief te benaderen: mensen (misschien soms eigenaren) die een bedrijf graag op de kaart willen hebben, maar dat zelf niet kunnen (of willen leren). Ik zie wel een duidelijke stijging van dergelijke aanvragen en opmerkingen.

De laatste tijd is er’ook een explosie van notes in de omgeving Venlo-Venray.
Veel zijn zinvol, maar niet alle notes kloppen.
Het is lastig te zien of ze allemaal van dezelfde persoon komen, al lijkt het van niet.
Daarbij ziet het er naar uit dat iemand een lijst (of kaart?) met brievenbussen in notes aan het vertalen is.

De brievenbusprikker is vast de bekende trol die landelijk bezig is met brievenbussen, DHL en andere pickup points.

De winkelprikkers stijgen met de dag in aantal heb ik het idee. Winschoten is niet normaal meer: https://www.openstreetmap.org/#map=13/53.1605/7.0101&layers=N

Zo worden de goede prikkers compleet verdrongen, ik bedoel, wie gaat die prikkers nu nog één voor één langs om te kijken of er nog een prikker tussen zit die nuttige info geeft?

Dat is precies wat Martin een tijdje terug in dit topic zei:

In A’dam zie je hier en daar ook door de bomen het bos niet meer.
Ik wil niet zeggen dat al die POI-notes niet belangrijk zijn, maar het zou prettig zijn als je de pure POI-prikkers er uit kon filteren.
Dat zou al heel wat schelen.
Dan blijven de notes over die het meer basale mapperswerk betreffen.

Precies, aan zo’n soort systeem zat ik ook al te denken. Een soort filter waarmee je bijvoorbeeld prikkers met maar 3 woorden eruit kan filteren.

Ik zou al geholpen zijn met een filter voor alleen de niet anonieme prikker. Daar kun je nl. mee communiceren. Bij mij in de buurt zijn in er inmiddels al zoveel dat ik niet eens meer kijk naar de notes. Meestal van anoniem en vaak over iets dat mij niet interesseert. Als er een enigszins bekende user-id bij staat heb ik vaak wel een idee over hoe belangrijk het is. Bij anoniem is dat helaas niet het geval.
[edit typo]

Dat zou inderdaad al voldoende zijn. Denk dat dat ook een stuk makkelijker om te maken is, gewoon een extra optie onder ‘opmerkingen bij kaarten’ in het kaartlagenmenu, die alleen prikkers gemaakt door mensen met een account laat zien.

Zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58227

Bedankt ligfietser :slight_smile:

Hier zie ik eerlijk gezegd het probleem niet. Het gaat hier duidelijk om iemand die informatie heeft toegevoegd op basis van survey of persoonlijke kennis (maar nog niet de stap naar het zelf mappen heeft gezet). De kwaliteit van de informatie lijkt me hier prima (in elk geval niet slechter dan als deze gebruiker de informatie zelf toe zou voegen). In dit geval kunnen de POI wat mij betreft een-op-een worden overgenomen in de OSM-database.

(Bij sommige andere anoniemen, zoals de brievenbusprikker, is het natuurlijk een andere verhaal omdat het daarbij lijkt te gaan om informatie uit een externe bron van lage kwaliteit).