fietspaden in Groningen

Dat scheelt me het pad door het Middelstummer bos, die had ik op het lijstje staan. Was het terras in npz al open?
Een mooie aanvulling!

Voor als je nog eens door Thesinge fietst: vanuit Thesinge richting Garmerwolde, daar waar de weg sterk naar links buigt rechtsaf … je rijdt dan een lus, van asfalt naar steenslag naar een smal schelpenpad langs het water terug naar Thesinge. Het laatste stuk is erg mooi ( 's zomers … ) en typisch een ‘Greencaps-pad’, ken je het?

Ja dat was open. Het was er druk. Ook het terras was al weer in gebruik.

Wat betreft Thesinge: ik weet wat je bedoelt. Zal dat binnenkort eens rijden.

Thesinge vanaf Garmerwolde.

De gewraakte Lageweg.

Asfalt houdt al gauw op.

Hier houdt het op: de tocht over en dan naar rechts het fietspad op.

Wablef! Fietspad?

O ja hier dan.

Al die bomen in Noord Groningen. Waar is mijn vlakke land?

Zo zie ik het liever.

Met andere zaken bezig.

Huiskamercafé 't Jopje is gesloten.

Nog een gesloten café. Waar doe ik het voor?

Heb het fietspad toegevoegd: http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.2727330193017&mlon=6.6411280632019&zoom=16&layers=B000FTF En ook meteen maar de tocht ernaast en doorgetrokken door Thesinge. Aan de noordkant gaat die door een buis onder de Lageweg door en dan onder de snelweg. Geen bruggen dus. Hoe map je dat? Keepright gaat anders klagen.

Het was idd deze keer prachtig weer. Er is een tag voor duikers ‘culvert=yes’, maar die staat erg verstopt op de wiki en heeft geen eigen bladzijde. Heb het aangepast en voor de zekerheid layer=-1 toegevoegd, alhoewel dat volgens mij ook de standaard toekenning is. Zou het een idee zijn de lageweg nog te splitsen en op ‘service’ te zetten met surface=unpaved voor het laatste stuk? Het is immers in principe alleen voor de boerderij.

Heb vandaag een pad in de westerpolder toegevoegd: http://www.openstreetmap.org/?lat=53.20113&lon=6.73207&zoom=15&layers=B000FTF
Het kronkelstukje loopt langs een stroompje. Dat kun je niet mappen, tenzij je tot je heupen door het moerassige land gaat lopen. Zou iemand het bezwaarlijk vinden als je dat van google earth overneemt?

Prachtig werk Greencaps! Wat heeft Noord Groningen toch een boel mooi fietsgenot te bieden! Veel bomen ook, onverwacht… En lekker rustig (in de winter :p)

Die bruggetjes waar je absoluut niet fietsend overheen komt heb je in Friesland ook wel op de zogenaamde ‘kerkepaden’, altijd leuk.

Jouw ‘verslagen’ zijn ongetwijfeld een voorbeeld voor anderen en motiverend ook. Valt me wel op dat jouw fiets volgens mij een oude rammelbak is :smiley:

@noordfiets. Heb de weg gesplitst en surface=unpaved gemaakt voor het laatste stuk. Het fietspad heb ik nog surface=gravel gegeven. Het is een schelpenpad. Hoe moet je dat anders mappen? Wat betreft je water: G… zou bezwaar maken denk ik. Je weet dat G… het niet wil hebben. Maar als je maar veel naar G… kijkt en het de volgende dag “uit het hoofd” tekent is het voor mij wel goed.

@Lambertus. Een aan vervanging toezijnd stuurlint betekent nog niet dat het een rammelbak is!

Ik zie ook regelmatig ‘surface=shell’. Op tagwatch scoort dat al aardig. Fietsende mappers zijn erg inventie in het bedenken van omschrijvingen.

:stuck_out_tongue:

Je hebt dat toegepast bij een watertje gedefinieerd door een lijn. Hier http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.294798095731&mlon=6.64438962936401&zoom=16&layers=B000FTF gebruik ik twee lijnen. Hoe moet er nu getagd worden bij deze duiker (onder de op/afrit van de brug rechts)?

Goeie vraag … zou het niet 1-2-3 weten. Ik kan er wel wat over mijmeren:

Zelf denk ik dat ooit een beginfout is gemaakt bij het beschrijven van kanalen en rivieren met ‘natural=water’, wat op de hele NL kaart zo ongeveer het geval is. Ik denk dat die allemaal eigenlijk met ‘waterway=*’ hadden moeten worden getagd. Al was het maar om ook navigatie over het water mogelijk te maken. Zie ook: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Water_features .
Het beste compromis is wat dat betreft denk ik dubbel tekenen, een waterway om aan te geven om wat voor object dat het gaat, en een natural om de vorm in het landschap aan te geven als die afwijkt van een rechte lijn. Dat is buiten NL heel gebruikelijk, en soms binnen NL ook toegepast.
De waterway krijgt dan een culvert, wat immers voor waternavigatie van belang is. De polygoon met natural=water vormt enkel een tekenelement. Wegen liggen bovenop zo’n landschapselement, zodat in het het kaartbeeld geen misverstand ontstaat. Daarbij opgemerkt dat culvert ook in de tag bridge=culvert voorkomt. Er worden dan wel van die brugstreepjes getekend.

Ik zou zelf een kleine pijp ( tot nog net een kano ) als culvert=yes taggen, en bij een grote betonnen duiker ( roeiboten/sloepen en groter ) het wegstuk op bridge=culvert zetten.
Maar dat is een persoonlijke voorkeur, zoals altijd biedt het open karakter van OSM hier alle vrijheid!

Voor het fietsen maakt het gelukkig niet uit :wink:

Dubbel tekenen is niets voor mij. Goede info voor waterwegen is echter ook belangrijk. Maar wel iets anders dan een fietspaadje. Ik heb de beide stukjes onder we weg door culvert=yes gegeven. Maar eens zien of Keepricht over een paar weken er wat van zegt.

Maar lees nu wat ik beleefde: Het was me opgevallen dat het pad naar De Langelandstermolen nog niet gemapt was. http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.2595141920314&mlon=6.65250062942505&zoom=16&layers=B000FTF

Dat pad is ook meer een boerderijoprit.

Ruige bedoeling.

Het laatste stukje door het weiland.

Er is ook een duiker via welke je aan de overkant kunt komen.

De Langelandster staat er prachtig bij.

Omdat de tocht ook nog niet gemapt was dacht ik ‘laat mij eens aan de overkant langs de tocht naar Thesinge gaan’. Het eerste stuk kon ik prima fietsen over een boerenpad. Daarna -langs de noordroute- werd het wat modderig.

Een jonge ree had net geprobeerd het water over te steken maar was door het ijs gezakt. Ja er ligt hier overal nog ijs. Toen ik in de buurt kwam krabbelde het op het ijs en vluchtte naar de overkant. Daar zakte het weer door het ijs en kon daarna niet meer op de oever komen. Het was te verzwakt denk ik.

Denkende aan het aan zijn lot overgelaten wild bij de Oostvaardersplassen leek het me toch wel beter om het beestje een handje te helpen. Maar wat te doen? Het was aan de overkant. Dan moest ik eerst naar Thesinge en dan aan de andere kant terug. Maar ja als je dan aan de andere kant bent vlucht zo’n dier als het je aan ziet komen. Dus ja wat kon ik eigenlijk: ik had ook geen lasso bij me.

Ik liep door naar Thesinge. Daar suggereerden enkelen me de dierenambulance te bellen. Ik dacht meer aan de brandweer. Toen ben ik maar alleen gegaan. Het beestje was niet op de plaats waar ik hem het laatst gezien had. Ik liep verder langs de oever.

Een eindje verder stond het aan de kant. Bewegingsloos. Het kopje draaide en keek me aan. Ik ging op mijn hurken in de walkant zitten. Het vluchtte niet. Ik kon net bij jhet kopje. Ik pakte vlug zijn oor steving vast en trok het naar me toe. Het was licht als een veertje. Het laatste stuk pakte ik met de andere hand een voorpoot. O wat voelde het koud en stijf aan.

Daar lag het op de kant. Het bewoog niet veel.

Ik pakte het nog een keer op en het zette het op knieën neer. Gelukkig bleef het zo zitten. Ik trok me terug en wachtte vijftig meter verder in het riet af wat er zou gebeuren.

Het keek zo nu en dan rond. Gelukkig ging het er niet bij liggen want dat had het einde betekend denk ik. Omdat ik het na een tijdje koud kreeg ben ik maar weg gegaan.

Held! Deze lange winter is wel zwaar voor de beesten. Hopelijk haalt dit jong het…

Hoi Greencaps. mooi dat je dit zo post. Nu krijg ik ook weer zin om weer eens op de fiets te stappen.

Ben je eventueel bereid de foto’s die je hier gepost hebt, onder de creative commons Naamsvermelding-Gelijk delen licentie vrij te geven? Ik denk dat ik er wel een paar gebruiken kan voor het Handboek OpenStreetMap op wikibooks. Maar dat kan ik alleen als je toestemming geeft.

Het is ok als je ze (ze = degenen die ik tot nu toe gepost heb) voor het Handboek OpenStreetMap gaat gebruiken.

Er op uit!

Langs Lageland en Slochteren om een fietspad bij Noordbroek te mappen:

Het fietspad ligt lager dan de weg: beschutting.

Ahhh… wat reed dat lekker!

Lageland.

Soms rij je door de voortuin.

Alleen het eerste gedeelte van het fietspad was gemapt. Dit moest ik toevoegen.

Gas!

Weer en wind.

Het fietspad naar Froombosch staat ook nog niet op de kaart: een volgende keer dan maar.

Tjonge tjonge wat een route. Nieuw zeker?

En om dit fietspad ging het me. http://www.openstreetmap.org/?lat=53.20848&lon=6.84135&zoom=16&layers=B000FTF

Hmmm… Noordbroek staat er niet op.

Uitnodigend.

Noordbroek … Zuidbroek… en dan terug naar Groningen.

Plaatje.

En weer bij stad. Dit was de rit: http://tinyurl.com/ycme7tm

Hey Greencaps, leuk verslag weer!

Twee vraagjes:

  • Laat je wel wat over voor de overige Groningse mappers?
  • Kijk je wel uit!? 40km/h op die ouwe rammelbak van jouw is levensgevaarlijk! :open_mouth:

Eén opmerking: ik moest in FF3 het javascript script van de ACME site op automatisch doorgaan zetten voordat hij de kaart/route liet zien.

Ja, dat is tandenknarsend aan het werk als je weet dat er mensen zijn die lekker fietspaden mogen mappen …
Nog wel snel een klein rondje gemaakt aan het eind van de middag, maar ja: die paden staan er al in.

FF is altijd wat behoedzaam met javascripts die externe links willen laten zien.

Wat die fiets betreft: zo zijn we hier in Groningen. Als het werkt heb je geen nieuwe nodig toch? De economie heeft dan ook niks aan ons … en probeer nog maar eens van die prachtige stadsremmen te kopen! Of zo’n bel die het echt doet, zelfs met handschoenen. Zelf heb ik in een vlaag van modernisme mijn oude toer-racer ingeruild voor zo’n moderne aluminium racefiets , en daar heb ik nog steeds spijt van.

Wel bied ik als blijk van waardering aan om een nieuw stuurlintje te kopen, want zo’n glad stuur is toch wat riskant.

Yup, vandaag is het mooi weer maar moet ik werken en in het weekend regent het weer :frowning: Oh, was ik nog maar student…

Dat bedoel ik, met spelbedervers als greencaps is het helemaal niet leuk meer om er opuit te gaan…

In dit geval liep het script gewoon erg lang.

Ik MTB ook nog steeds in de Ardennen/Alpen op m’n goedkope Terrago hardtail en fiets er ook de elfsteden mee, tussen de racers… Ook aan mij heeft de economie niet veel.

Kniepert! Alleen een stuurlintje, tssk :stuck_out_tongue:

Hmmm. Ik ga dat binnenkort doen. Hoe zo spijt?

Tussen de 40(km/h)+ers? Nou dan zie ik je op Pinkstermaandag.

Kijk eens… welk een medeleven… daar doe je het toch voor … aan een half woord heb ik genoeg … en ik kan geen kommentaar op mijn fiets meer verdragen … dus … de stuurlinten zijn ververst … en voor ook de remblokjes … kortom … karren maar.

Die ACME is een geweldige site. Vooral omdat je daar 26 waypoints mee kunt geven in de url en zo dus aardig een route aan kunt geven.

Hey, racen mag niet tijdens de elfstedentoch he! Nee, harder dan 30-32 ga ik niet want dan begint de MTB te voelen alsof je continue een elastiek aan het oprekken bent. :confused:

Heb trouwens nog niet besloten of ik dit jaar mee doe. 11-steden is leuk maar niet elk jaar… Doe jij elk jaar mee?