Assistentie gevraagd bij begeleiden van nieuwe mappers

Micromappen heeft voor- en nadelen.
Persoonlijk vind ik er meer nadelen aan kleven, maar het kan gemapt worden.
Een paar nadelen:

  • Je zoekt met een navigatie (bv osmand) een parkeerplaats. Dan wil je ook een parkeerplaats en niet een parkeervak voor de deur waar bewoners de auto moeten neerzetten.

  • Beginnende mappers vinden het lastig om door de wirwar nog een verband te zien

  • Differentiatie van OSM, op de ene plek mapt men het wel, terwijl 95% van Nederland niet wordt gemapt

Mijn persoonlijke mening is niet van belang in het geheel van OSM. De mening is om enigszins overtuiging te brengen.
Maar het kan, en het is de werkelijkheid, waarom dan niet mappen, verder denkend zou er over gedacht kunnen worden om parkeervakken voor de deur een extra tag mee te geven dat het bedoeld is voor aanwonenden en bezoekers hiervan.

Losse parkeervakken map ik niet, maar als er een aantal langs elkaar liggen wel (vanaf een stuk of 5).
Het zijn parkeerplaatsen voor de bewoners en bezoekers.

Wat betref de snelle mapper in Groenlo… Ik kreeg net response van de DWG (Frederik Ramm) met een verzoek om nog eens uit te leggen wat het probleem is. Dat heb ik gedaan. Even afwachten maar hoe het zich ontwikkelt en of Chiem het begrijpt wat we willen… we zitten nu op edit 66.
Martin en Commodoortje heb ik het even cc gestuurd.

… uh… nee… niet al die parkeervakken voor de deur! Dat heeft niets te maken met mappen voor de renderer.

Wat de parkeervakken betreft: waar trek je de grens? bij 20? Of bij 5? Dat ligt voor iedereen anders. De navigatiesoftware kan aan de hand van de oppervlakte van de parkeerplaats schatten hoeveel plaatsen er zijn. En dan afwegen of’ie jouw die P aanbiedt of niet.
Ik gebruik bijna nooit navigatie. Ja laatst naar Schiphol iemand ophalen. Er waren snelwegen gesloten en de navigatiesoftware (oude Tomtom) liep in de soep. Gelukkig werkte de navi in mijn hoofd wel nog :stuck_out_tongue:

Via Andy Townsend (DWG) kreeg ik bericht dat wij nieuwe mappers ontmoedigen. Dit in het geval Groenlo. Ik heb in mijn antwoord dat proberen recht te zetten. Iedere nieuwe mapper krijgt immers een welkomstmail in de eerste changeset en nog eens een PB met verdere uitleg.
Wat betreft de jonge mapper in Groenlo heb ik met hem afgesproken dat hij voorzichtig kan beginnen. Ook van Commodoortje en Martin heeft hij een dergelijk bericht gekregen. Hij zal toch echt begeleid moeten worden.
Jammer is dat de DWG niet kan zien dat veel ook via PB gaat. Ook Chiem in Groenlo kijkt denk ik niet in zijn mail en leest niet de commentaren op de changesets.
Dat geldt ook voor andere mappers. They are not aware… Zien alleen de PB’s. Wanneer iemand is uitgelogd is het nog lastiger om in het antwoordvakje te komen. Hoe kunnen we dat verbeteren?

Maar als je mapt ben je on-line en ingelogd.
Als iemand een comment op je changeset maakt krijg je een notification.

Dus niet reageren is wat mij betreft ignorance, want als je wel op PB’s reageert lees je je mail, dus zie je je changeset-comment-notifications.

'k Denk dat het punt is dat ignorance in het Engels een bredere betekenis heeft. Het betekent ook “onkunde”. Wanneer ik zeg reverted due to ignorance slaat het dus op onwetendheid. In dit geval heeft het beide betekenissen. Zowel negeren als onkunde. Het laatste neem ik nooit iemand kwalijk… het eerste wel.

Edit… je hoeft niet je malbox te openen om je pb te lezen… dat zie je in je editor… Dan mis je dus die andere mails.

Ik ben het wel mat Andy eens dat de toon in deze thread nogal ontmoedigend is. Voorzover ik kan zien is de grootste “misdaad” van chiem dat hij allerlei adressen en winkels direct op de gebouw polygoon zet terwijl ze vaak al op een adres-node zitten. Het lijkt mij een goedwillende beginner die een paar beginnersfoutjes maakt om daar nu het DWG geschut voor in te zetten vindt ik wel erg overdreven.

Waarschijnlijk om aan te geven dat door zijn edit die winkels nu twee keer op de kaart staan wordt ergens in de commentaren naar de nederlandse vertaling van het one feature one element principe verwezen. Dit tamelijk filosofische stuk begint met een verhaal dat een school op het hele terrein getagged moet worden. ALs je dit voorbeeld uit zou breiden naar een bouwmarkt moet je dus een polygoon om het hele terrein moeten trekken (inclusief parkeerplaats). Het gebruik van nodes voor pois wordt hier alleen aangeraden in situaties waar meerdere voorzieningen in een gebouw zitten.

En ja ignorance is een behoorlijk zware term, er zit een zekere moedwilligheid in terwijl ik daar geen bewijs voor zie, eerder een ietwat naive beginner die probeert wat winkels/bedrijven toe te voegen.

Het ging er in dit geval om hoe stop je iemand die 65 changesets zet in korte tijd en niet wil reageren. …en na verzoek om contact op te nemen toch doorgaat… ignorance heeft niets te maken met opzet. Het begon echt niet met een paar winkels…

Edit… beginnersfouten nemen we natuurlijk niemand kwalijk…

Edit3… Kreeg net toch weer een heel ander bericht van de DWG dat wanneer problematische edits opduiken zij zelf contact zullen opzoeken met de betreffende mapper.

M’n mailbox loopt een beetje vol met laat maar zeggen minder leuke taal vanuit Groenlo. Reageren laat ik evt aan de DWG over. Die heb ik ingeseind. Krediet in Groenlo is wat mij betreft verspeeld.

Chiem is z’n krediet aan het terugverdienen door wat moois van het nieuwe grachtenpark te maken. bankjes, bomen.
De correspondentie loopt nog wel via de PB’s. Ook hier lastig om te ontdekken dat die berichten in je mail zitten.

https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.04225/6.62145

Deze mapper graag even in de gaten houden en kijken wat z’n volgende stap is.

https://www.openstreetmap.org/changeset/48289835#map=16/52.6329/4.8358

Helaas speelt de ‘ignorance’ en de ‘ignoring’ ook bij mappers die al langer aan de gang zijn en vele edits hebben gedaan. Zoals HourOfTheWulf, waarover meer in het andere topic.

Recent vielen me de edits van Argai op, die er al meer dan 2000 heeft gedaan. Deze mapper gebruikt nog steeds iD en dat is te merken aan de kwaliteit van de edits. Ik heb gereageerd op enkele wijzigingensets en netjes uitgelegd wat er niet goed was gegaan en hoe het beter kan (vooral overstappen naar JOSM). De mapper reageerde niet, heeft niets gecorrigeerd en ging door met edits die niet voldoen aan de richtlijnen van de OSM-community. Daarna heb ik een bericht gestuurd via OSM en nogmaals gereageerd op wijzigingensets en gevraagd om te reageren. Het blijft helaas stil.

Wat moeten we hiermee? Het zou prettig zijn als er een soort van standaardprocedure was om hier mee om te gaan.

Argai uitgenodigd op het forum… :slight_smile:

Bedankt Eggie en ook Commodoortje (met reacties op wijzigingensets). Dat vergroot wellicht de kans op een respons. Ik zie dat Argai in zijn profiel nu heeft gezet: “Voor bewerking moet ik gebruik maken van iD, want de andere technieken werken of niet, of te langzaam.”
Maar waarom niet reageren op berichten… dat snap ik dan niet.

Graag even in het vizier houden. Mapper reageert niet op vragen aan hem in de changesets, maar ook niet op PB. Hij is 3 maanden geleden al eens gewaarschuwd. Zijn commentaar is nu steeds “x” op de gedane edits.
Noagal wat fietspad en parkenschade op zijn naam.
https://www.openstreetmap.org/user/debarong/history#map=13/52.7115/5.7549

Deze mapper zet “w” of “v” bij zijn commentaar https://www.openstreetmap.org/user/kanfil/history#map=10/50.9929/5.4093&layers=N

De edits liggen in België. Benieuwd of je een reactie krijgt.

Hier een mapper die over verschillende landen zonder plan aan het editen is… https://www.openstreetmap.org/user/rondock/history#map=4/46.58/-31.77
Op de wadden natural=water omgezet in waterway=riverbank
https://www.openstreetmap.org/changeset/48391787

Dit onder het motto kleine veranderingen…

geen reactie op PB

Tagt overduidelijk voor de renderer: entire south terschelling are not exactly tag:farmland. agricultural meadows is better. managed grass is just as fine. need green rendering anyway. not brown rendering