Assistentie gevraagd bij begeleiden van nieuwe mappers

Ik ga nog even kijken en dan reverten… 31 keer.
Eerst al die kerken in Maartendijk. Eerst waren het parken… nu kerken.

Ik ga nu Groenlo en Lievelde terugdraaien. Inmiddels 2x contact gehad met Chiem.

37 edits teruggedraaid. Het kon even niet anders.

edit2: De edits gaan weer door zonder overleg… Graag even vinger aan de pols.

Ik heb Chiem een PM gestuurd:

<<
Beste Chiem,

welkom als nieuwe mapper op osm.

Ik zie dat je zeer voortgvarend te werk gaat voor een nieuwe mapper, wellicht te snel.

Je laat je helaas totaal niet remmen door goed advies van andere ervaren mappers.

Ik geef je nu een paar adviezen:

Luister naar de adviezen van anderen en probeer die te begrijpen
Verander niet zo maar het werk van andere mappers
Lees je eens in in de materie, via het forum of OSM wiki pagina’s
Snelheid is niet gelijk aan kwaliteit.

Als je zo door blijft gaan als nu wordt je toegang tot OSM heel snel geblokkeerd, en dat wil je toch niet?

We zijn nu aan changeset 61 en ik krijg nog geen antwoorden op mijn vragen. We via PB met een vraag Kunt u mij helpen? … maar zo wordt helpen heel moeilijk als Groenlo in een half uur wordt verbouwd.

Herstel changeset 64

'k heb een officiële waarschuwing gestuurd.

Wees even voorzichtig met het aanbrengen van nieuwe edits.
Mocht je op deze manier doorgaan zal er overwogen worden een (tijdelijke) stop op je account te plaatsen.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Data_working_group

http://www.wetrecht.nl/vernieling/

Martin … kun jij regelen dat zijn account wordt geblokkeerd dan ga ik weer reverten… ??
Sportpark is nu gebouw geworden … adresnodes worden gewist… advies wordt niet gevraagd. Dit moet snel stoppen.

'k heb je een pb gestuurd.

Ik heb inmiddels het toch even bij de DWG neergelegd. De reverts laat ik nog even achterwege. Ik laat even nog iemand anders kijken.
Lastig als je ergens geen vat op kunt krijgen. :confused:
Het is geen vandalisme, maar wel een hoop onkunde in hoog tempo.

Ook van Chiem kreeg ik weer een lullig antwoord op mijn PM.

Zie hieronder en lees mijn antwoord.

Als hij binnen 48 uur weer een edit maakt rapporteren we hem.

Martin

===================
On 2017-04-24 15:49:04 UTC Chiem wrote:

Kan je mij helpen?

Beste Chiem,

Dezelfde vraag heb je ook al aan eggie gesteld.

Ik weet niet of je het serieus neemt of een trol bent.

Je gaat als een olifant door een porseleinkast, maakt veel kapot, waar je op gewezen wordt en vraagt dan: “Kan je me helpen”

Mijn antwoord is nu: Ja. Stop ogenblikkelijk met mappen.
Lees je in (nederlands OSM forum, OSM wiki)
Neem een serieuze editor JOSM, waar je veel beter kunt zien hoe anderen dingen gemapt hebben.

Nadat je je ingelezen hebt (en dat duurt een paar dagen) kun je VOORZICHTIG wat nieuwe dingen gaan mappen.
Heb je vragen: stel ze in het forum en na antwoord kun je verder. Niet eerst proberen.

Mocht je het nog niet weten: OSM is een echte kaart waar anderen op vertrouwen o.a. om te wandelen, te navigeren en meer. Het is geen speelgoed ook al is het een vrijwilligersproject.

Structureel verkeerde edits worden als vandalisme beschouwd; ga je hiermee door dan word je geblokt.

Ik verwacht de komende 48 uur geen enkele edit van jou. Doe je het toch, dan word je geblokt. Misschien tijdelijk, misschien langer.

Misschien vind je de toon van dit bericht wat direct, maar helaas worden we de laatste tijd te vaak geconfronteerd met vandalisme.

Ook ik heb op de achtergrond mail contact gezocht met de nieuwe mapper.

Hij antwoorde steeds zeer kort (3 a 4 woorden per mail)
In zijn mails geeft hij aan dat hij 11 jaar is.

In dat geval krijgt die strafwerk en vanavond extra vroeg naar bed…

Interessant perspectief. Zou kunnen. Hoe komen we daarachter?

Commodoortje… jij woont het dichtste bij… dus je kunt even langsfietsen. :smiley:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

… er is ondertussen wel weer een edit bijgekomen… https://www.openstreetmap.org/changeset/48097005

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

even verwijderd…

Hier lag een playground en een park die ik samengevoegd heb naar een park:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.53264/5.99928

De playground klopte zeker niet en is ergens in het verleden ontstaan.
Maar klopt park wel of wat is een betere tag?

In mijn ogen lijkt het meer op een oude zand of kleigroeve. En zeker geen park.
Er zijn meer van dergelijke verlaten kleigroeven rond Venray en Tegelen. Ik heb het omgetagd naar scrub met een stukje zand erin.

Heb ook de name tag ‘fietswandelpad’ van een nabijgelegen fietspad gehaald. Kan me niet voorstellen dat dat echt de naam is (zonder hoofdletter) zoals op een bordje vermeld.

Mocht dit onjuist zijn, dan maar even terugzetten.

[edit]: @Jan: ik zie dat je ter plekke ook veel ‘micro-parkeerplaatsen’ voor maar een paar auto’s mapt.

Persoonlijk geeft dit een onrustig kaartbeeld en heeft met imho ook geen publieke functie want deze plaatsen zijn meestentijds voor de bewoners en die weten wel waar ze kunnen parkeren.

Wat is jouw mening?

Ik vind dat die parkeerplaatsen gemapt kunnen worden. Doe je dat niet omdat er veel P’s op de kaart komen tag je voor de renderaar.

Micromappen heeft voor- en nadelen.
Persoonlijk vind ik er meer nadelen aan kleven, maar het kan gemapt worden.
Een paar nadelen:

  • Je zoekt met een navigatie (bv osmand) een parkeerplaats. Dan wil je ook een parkeerplaats en niet een parkeervak voor de deur waar bewoners de auto moeten neerzetten.

  • Beginnende mappers vinden het lastig om door de wirwar nog een verband te zien

  • Differentiatie van OSM, op de ene plek mapt men het wel, terwijl 95% van Nederland niet wordt gemapt

Mijn persoonlijke mening is niet van belang in het geheel van OSM. De mening is om enigszins overtuiging te brengen.
Maar het kan, en het is de werkelijkheid, waarom dan niet mappen, verder denkend zou er over gedacht kunnen worden om parkeervakken voor de deur een extra tag mee te geven dat het bedoeld is voor aanwonenden en bezoekers hiervan.

Losse parkeervakken map ik niet, maar als er een aantal langs elkaar liggen wel (vanaf een stuk of 5).
Het zijn parkeerplaatsen voor de bewoners en bezoekers.

Wat betref de snelle mapper in Groenlo… Ik kreeg net response van de DWG (Frederik Ramm) met een verzoek om nog eens uit te leggen wat het probleem is. Dat heb ik gedaan. Even afwachten maar hoe het zich ontwikkelt en of Chiem het begrijpt wat we willen… we zitten nu op edit 66.
Martin en Commodoortje heb ik het even cc gestuurd.

… uh… nee… niet al die parkeervakken voor de deur! Dat heeft niets te maken met mappen voor de renderer.