Welkom!

Hallo allemaal,

Ik ben Sjoerd, 54 jaar oud en gebruik OSMAnd. Vandaar ben ik geĂŻnteresseerd geraakt in OSM en probeer nu mijn steentje bij te dragen. Ik ben werkzaam in de geestelijke verzorging. Dit is weer even heel wat anders!

Na een beetje te driest van start te zijn gegaan ben ik gecorrigeerd (terecht) en heeft men me op dit forum gewezen. Vandaar dit berichtje.

Groetjes,

Sjoerd

Wat een prachtige kaart! Mijn complimenten voor de vele makers!
Ik ben voorlopig nog geen mapmaker, maar heb wat vragen als OSM gebruiker.
Mocht ik op het verkeerde forum zitten dan hoor ik dat graag.

Zowel, Jaap, De Jongh als DutchVince welkom op het forum.
Kennelijk heb je al een account en zit je op het juiste forum. De meesten zullen als gebruiker van OSM zijn begonnen,

Hoi allemaal,
Ik ben Anna, via een pokemon go blogger kwam ik achter het bestaan van OSM. Mijn eerste bedoelling was alleen kijken hoe de kaart eruit zag in mijn woonplaats. Maar al snel had ik een account en zat ik veranderingen te maken. Natuurlijk veel te veel in 1 keer, en vanalles door elkaar.
De volgende ochtend natuurlijk meteen op mijn vingers getikt. Het is echter niet mijn bedoelling om misbruik te maken voor pokemon doeleinden. Ik heb al gezien dat niantic de kaart niet al te vaak update dus het heeft sowieso niet zo heel veel zin op de korte termijn.
Wel ben ik vastberaden om mijn woonplaats meer gedetailleerd in kaart te brengen.

Beste Anna,

Allereerst welkom op OSM en mijn waardering dat je je al zo snel op dit forum meldt!

Er is niets op tegen om je woonplaats gedetailleerd in beeld te brengen, integendeel. Houd echter rekening met een aantal basisregels voor OSM:

  1. map alleen wat er echt is en fantaseer niets in OSM; OSM is een echte kaart van de echte wereld die door velen gebruikt wordt en meestal om andere redenen dan PoGo
  2. verander zeker niet het werk van anderen zo maar; als je twijfelt of je acties juist zijn, neem dan eerst contact op met die mapper (via de changeset op OSM) of via dit forum. Al te vaak hebben we gezien, helaas voornamelijk van PoGo-mappers, dat wijzigingen op de kaart niets met de realiteit te maken hadden en meer het karakter van vandalisme hadden.

Begin klein met het aanbrengen van wat nieuwe elementen en kijk vooral hoe andere ervaren mappers zaken mappen.

En gebruik een volwassen editor die je voor veel fouten kan behoeden: JOSM.

Succes!

Leuk om te horen en veel plezier met mappen in Asperen :slight_smile:

Hai iedereen.
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Chiem Mentink en ben 11 jaar oud Ik woon en Groenlo, Gelderland. Ik zit op de Basisschool Da Vinci Berkelland Dat is een school voor mensen die hoogbegaafd zijn.

Welkom Chiem,
Hopelijk krijg je nog meer plezier in het mappen dan je al had.
De leercurve komt vanzelf.
We zullen je blijven helpen als je vragen hebt.
Ook zullen we nog even meekijken met je edits, hier kun jij maar ook wij van leren.

Je zult Ă©Ă©n van de jongste mappers in de Nederlandse community zijn.

Nog een hartelijk welkom aan de nieuwe mappers die zich hier recent hebben voorgesteld. Prettig om deze introducties te lezen en dat jullie bereid zijn om stap voor stap te leren.

Hoi allemaal! Ik woon in de Ecowijk (ook wel Waterwijk genoemd) op het GWL-terrein in Amsterdam Westerpark. Ik maak al jaren gebruik van OpenStreetMap, zowel in de browser, op mijn telefoon met OsmAnd en op mijn GPSMAP. Gisteren besloot ik mijn eerste edits te gaan maken om wat terug te kunnen leveren aan de community. Eggie heeft mij goed op weg geholpen, dank daarvoor!

Groetjes,

Ecowijkbewoner

Ik stel me ook even voor: Arie uit Sittard, 43 jaar. Programmeur van beroep.
Ik gebruik openstreetmap (naast de google satelietbeelden) al vele jaren voor het maken van mooie fiets- en wandelroutes in binnen- en buitenland. Dat werkt uitstekend. Openstreetmap is een prachtige kaart, maar bevat helaas wel nog wat foutjes hier en daar. Ik dacht, ik ga de foutjes in mijn eigen omgeving herstellen. Zodat ie daar in elk geval perfect wordt.

Vandaag de eerste set verbeteringen gedaan, daarbij goed geholpen door Eggie.

Groetjes,
Arie.

Welkom Ecowijkbewoner en Arie, veel plezier met jullie nieuwe hobby.

Goeden dag alle,

Mijn naam is Dick,
Ik probeer met veel plezier en naar beste kunnen (corrigeer me waar nodig) te mappen wat ik kan zien en weet.
Tevens probeer ik situaties of wijzigingen zoveel mogelijk als commentaar te melden als ik denk dat deze nuttig zijn voor andere om op te pakken.
Mijn autisme veroorzaakt wel dat ik vaak te veel in detail wil werken.

Dit is echt een van die projecten waar ik ja tegen kan zeggen.

Met vriendelijke groet,
Dick alias: dvdb-84

verplaatst naar
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58285

Beste Dick,

Ik vraag je serieus te heroverwegen om alle parkeervakken en -stroken voor enkele auto’s van bewoners en hun bezoek te mappen.

Elders in dit forum is al eerder gewag gemaakt van deze vorm van ”-mappen. Het nut van het mappen van deze ‘P’s’ is er niet: de bewoners weten wel waar ze kunnen parkeren en ze zijn nooit het doel van onbekenden die naar een (grotere) parkeerplaats willen navigeren.

Het geeft imho een zeer onrustig en verstoord kaartbeeld.

Map niet omdat het kan, maar vraag je het nut af.

Persoonlijk vind ik ook het mappen van prullenbakken en brievenbussen niet zo zinvol. Ik denk niet dat iemand OSM gebruikt om deze te zoeken of met behulp daarvan zijn lokatie te bepalen.


maar ik kan het mishebben


Hallo Tom hier en ik stel me ook maar even voor.
Woonachtig in Amersfoort en werkzaam in o.a. sterkte analyse voor werktuigbouwkundige en chemie/process installaties.
OSM bracht een nieuwe collega bij mij onder de aandacht omdat ik graag met de hond wandel in bossen en weet waar ik ben.

Ik kom regelmatig met de hond bij Caitwickerzand en gezien dit deel van de kaart niet zo mooi was maar besloten om te proberen dit te gaan verbeteren. Begonnen met 2 wegen aldaar en probeer nu te kijken hoe ik de landuse kan verbeteren. (hier zoek ik/open ik zo wel even een nieuw onderwerp over).

Persoonlijk gebruik de overvieuw om de omgeving te kunnen verkennen of als landkaart++ als ik onderweg ben. (Hier komt ook mijn drive om vrijwilliger te worden vandaan). En waarschijngelijk denk ik te diep of wiki-achtig in de materie maar de gedachten is dat niet dat OSM hier juist ook voor bedoelt is en niet alleen als tomtom?
Wat ik persoonlijk niet nuttig vind kan voor een andere wel nuttig zijn. Ik wilde hier geen onderscheid in maken tijdens het mappen.

Ten aanzien van de parkeer plaatsen, De duidelijk neutrale of iets afgelegen parkeerhavens map ik omdat de onafhankelijk gedachten (en een discussie met parkeerbeheer) is dan dat een ieder met een wettelijk toelaatbaar motorvoertuig hier gebruik van mag maken.

Mvg,
Dick

Dick,

Ik begrijp je hier niet geheel.

Wat jij of iemand anders in OSM tekent heeft geen enkele wettige status.

Geen een parkeerwachter zal OSM als bron gebruiken om te beoordelen of je daar al dan niet wettig of betaald geparkeerd hebt.

Ik kan op de autosnelweg mappen dat er fietsen mogen rijden; denk je dat een agent die me aanhoudt zich daar iets van aantrekt?
Het mappen van mini-perkeerplaatsen heeft in die zin dus geen nut.

Hoi, mijn naam is Connie en ik gebruik OSM voor mijn hobby, Geocaching. OSM is erg goed dus alle mappers bedankt voor jullie bijdrage! Ik wil graag ook mijn steentje bijdragen want ik zag in mijn buurt nogal wat missende wandelpaden en veranderingen door nieuwbouw. Natuurlijk zoals elke beginner enthousiast en de nodige foutjes gemaakt. Dankzij een personal checker eggie op het juiste pad gezet. Nu met hulp van wiki en kijken naar hoe anderen iets hebben aangegeven proberen het foutloos te doen. Inmiddels ook aan JOSM. Ik geloof dat ik er een nieuwe hobby bij heb ;-).

Hij bedoelt dat de parkeerplaatsen openbare weg zijn en ze daarom ook gemapt kunnen worden. Daar ben ik het mee eens.