Welkom!

Remco… welkom op het forum,

Wanneer je de rotonde af hebt zet je de hyperlink hier in een draadje neer en dan krijg je zeker advies. Ook zijn er nog wel wat verkeerd gemapte (pokemon?)-parken te vinden in Amstelveen waar de landuse-details nog ontbreken. Genoeg te doen dus…

Eggie

Hallo RF75,
De rotonde zal (op dit moment) vermoedelijk nog een “brug” te ver zijn. Waarom?..
Het is niet alleen het opknippen van de wegen, maar er zitten ook busroutes op deze wegen. Busroutes worden in relaties ondergebracht en dat is voor een beginnende mapper best lastig.

Het lijkt dat ze in 2016 nog bezig waren met deze rotonde. Op de Kadaster satellietbeelden van 2016 is de westzijde goed te zien, terwijl de oostzijde (vermoedelijk) nog de oude situatie toont.

https://www.amstelveen.nl/web/artikel/Rotonde-Mr.-G.-Groen-van-Prinstererlaan-Van-Heuven-Goedhartlaan-per-26-augustus-open.htm

Inmiddels heb ik de rotonde inclusief de aanpassing van bus relaties aangebracht in OSM.
Natuurlijk is lokale controle nog noodzakelijk, mochten er vragen zijn laat het me gerust weten.
Succes met je nieuwe hobby

Hallo iedereen,

Allereerst complimenten voor het opbouwen van een hele mooie uitgebreide kaart. En ook voor de behulpzaamheid bij edits. Ik ben Mark, woonachtig in Alkmaar en werkzaam in Schagen. Cartografie vind ik erg interessant. Zo kan ik bijvoorbeeld veel tijd doorbrengen op een website als topotijdreis.nl . Een erg leuke website maar dat is natuurlijk een statisch geheel. Het mooie aan OSM is dat je een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit. Zo zorgvuldig als ik ben in mijn werk en privé, zo zal ik ook met de kaart omgaan.

Groeten,
Mark

Welkom Fuipig, je bent vast iemand die er tegenaan wil gaan, overweeg dan om de JOSM editor te gaan gebruiken, naast veel lezen in de wiki of voorbeelden van andere bekijken kom je zelf al een heel eind. En veel foto’s nemen onderweg bij het bekijken.
Zet wel je gps aan, geofoto’s, daar heb je later veel plezier van.

Hallo iedereen,

Ik ben Joeri, en ik ben gelijk aan de slag gegaan in ‘hometown’ Bergen op Zoom. Ondanks dat er heel veel klopt op de kaart viel het mij op dat aanpassingen nodig waren. Gelukkig kreeg ik gelijk op- en aanmerkingen waar ik op moet letten. Dat was fijn. Ik ben van plan om verder bij te dragen aan dit project. Ik ga dus de wiki is doorspitten, zodat mijn bijdragen daadwerkelijk iets bijdragen :).

Mocht er iets dus niet helemaal juist zijn, laat het dan zeker weten. Ik sta open voor opbouwende kritiek.
Groet,

Joeri

Welkom Joeri!

En: mocht je vragen hebben om fouten te voorkomen: stel ze hier!

… en Joeri… schakel gelijk over naar een betere editor. JOSM. Daar werken wij op het forum zo’n beetje allemaal mee. JOSM heeft een validator en dat scheelt in de opmerkingen van ons. :slight_smile:
Vergeet je bv zo’n verbindingsnode tussen twee wegen dan krijg je een waarschuwing bij uploaden.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:JOSM/Guide

Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Jaap, woon in Amsterdam en in het dagelijks leven werk ik in Culemborg/Amsterdam als softwareontwikkelaar aan GIS (web-)applicaties die worden ingezet bij o.a. netwerk beheerders (water, energie, media) en overheden. In die hoedanigheid maak ik regelmatig gebruik van OSM data. Ben onder de indruk van wat er al bereikt is en wil graag mijn steentje bijdragen.

Meteen al een paar beginnersfoutjes gemaakt die gelukkig onderschept werden. Dank voor de hulp!

Groeten,
Jaap

Hallo allemaal,

Ik ben Sjoerd, 54 jaar oud en gebruik OSMAnd. Vandaar ben ik geïnteresseerd geraakt in OSM en probeer nu mijn steentje bij te dragen. Ik ben werkzaam in de geestelijke verzorging. Dit is weer even heel wat anders!

Na een beetje te driest van start te zijn gegaan ben ik gecorrigeerd (terecht) en heeft men me op dit forum gewezen. Vandaar dit berichtje.

Groetjes,

Sjoerd

Wat een prachtige kaart! Mijn complimenten voor de vele makers!
Ik ben voorlopig nog geen mapmaker, maar heb wat vragen als OSM gebruiker.
Mocht ik op het verkeerde forum zitten dan hoor ik dat graag.

Zowel, Jaap, De Jongh als DutchVince welkom op het forum.
Kennelijk heb je al een account en zit je op het juiste forum. De meesten zullen als gebruiker van OSM zijn begonnen,

Hoi allemaal,
Ik ben Anna, via een pokemon go blogger kwam ik achter het bestaan van OSM. Mijn eerste bedoelling was alleen kijken hoe de kaart eruit zag in mijn woonplaats. Maar al snel had ik een account en zat ik veranderingen te maken. Natuurlijk veel te veel in 1 keer, en vanalles door elkaar.
De volgende ochtend natuurlijk meteen op mijn vingers getikt. Het is echter niet mijn bedoelling om misbruik te maken voor pokemon doeleinden. Ik heb al gezien dat niantic de kaart niet al te vaak update dus het heeft sowieso niet zo heel veel zin op de korte termijn.
Wel ben ik vastberaden om mijn woonplaats meer gedetailleerd in kaart te brengen.

Beste Anna,

Allereerst welkom op OSM en mijn waardering dat je je al zo snel op dit forum meldt!

Er is niets op tegen om je woonplaats gedetailleerd in beeld te brengen, integendeel. Houd echter rekening met een aantal basisregels voor OSM:

  1. map alleen wat er echt is en fantaseer niets in OSM; OSM is een echte kaart van de echte wereld die door velen gebruikt wordt en meestal om andere redenen dan PoGo
  2. verander zeker niet het werk van anderen zo maar; als je twijfelt of je acties juist zijn, neem dan eerst contact op met die mapper (via de changeset op OSM) of via dit forum. Al te vaak hebben we gezien, helaas voornamelijk van PoGo-mappers, dat wijzigingen op de kaart niets met de realiteit te maken hadden en meer het karakter van vandalisme hadden.

Begin klein met het aanbrengen van wat nieuwe elementen en kijk vooral hoe andere ervaren mappers zaken mappen.

En gebruik een volwassen editor die je voor veel fouten kan behoeden: JOSM.

Succes!

Leuk om te horen en veel plezier met mappen in Asperen :slight_smile:

Hai iedereen.
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Chiem Mentink en ben 11 jaar oud Ik woon en Groenlo, Gelderland. Ik zit op de Basisschool Da Vinci Berkelland Dat is een school voor mensen die hoogbegaafd zijn.

Welkom Chiem,
Hopelijk krijg je nog meer plezier in het mappen dan je al had.
De leercurve komt vanzelf.
We zullen je blijven helpen als je vragen hebt.
Ook zullen we nog even meekijken met je edits, hier kun jij maar ook wij van leren.

Je zult één van de jongste mappers in de Nederlandse community zijn.

Nog een hartelijk welkom aan de nieuwe mappers die zich hier recent hebben voorgesteld. Prettig om deze introducties te lezen en dat jullie bereid zijn om stap voor stap te leren.

Hoi allemaal! Ik woon in de Ecowijk (ook wel Waterwijk genoemd) op het GWL-terrein in Amsterdam Westerpark. Ik maak al jaren gebruik van OpenStreetMap, zowel in de browser, op mijn telefoon met OsmAnd en op mijn GPSMAP. Gisteren besloot ik mijn eerste edits te gaan maken om wat terug te kunnen leveren aan de community. Eggie heeft mij goed op weg geholpen, dank daarvoor!

Groetjes,

Ecowijkbewoner

Ik stel me ook even voor: Arie uit Sittard, 43 jaar. Programmeur van beroep.
Ik gebruik openstreetmap (naast de google satelietbeelden) al vele jaren voor het maken van mooie fiets- en wandelroutes in binnen- en buitenland. Dat werkt uitstekend. Openstreetmap is een prachtige kaart, maar bevat helaas wel nog wat foutjes hier en daar. Ik dacht, ik ga de foutjes in mijn eigen omgeving herstellen. Zodat ie daar in elk geval perfect wordt.

Vandaag de eerste set verbeteringen gedaan, daarbij goed geholpen door Eggie.

Groetjes,
Arie.