Maximumsnelheden

De snelheid wordt deze week op een aantal plekken verhoogd naar 130: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2016/12/maximumsnelheid-omhoog-op-delen-van-a2-a7-a12-a15-en-a28.aspx. Ik heb het stuk Gouda → Reeuwijk al getagd, want daarvan had ik het nieuwe beginbord gezien dus weet ik precies waar ik het moest mappen (ik weet niet hoe nauwkeurig de genoemde km waardes zijn en of die makkelijk terug zijn te vinden op OSM).

In OSM heb ik de kilometrering zelf nog niet gezien, maar op de opentopokaart (CC-BY-licentie) zijn -zo te zien- de hectopunten uit het NWB-Wegen op een mooie manier gevisualiseerd, inclusief de codering van de rijbaan.

Zie bijvoorbeeld onderstaande links
http://pdokviewer.pdok.nl/?map_visibility_BRT%20achtergrondkaart%20%5Btms%5D=false&map_visibility_OpenTopo%20%5Bwmts%5D=true&map_x=167600&map_y=450000&map_zoom=12

http://opentopo.nl/

Samen met het besluit heb je een een goede basis, maar verificatie in het veld blijft denk ik toch nodig omdat de wettelijk geldende snelheid voor weggebruikers uiteindelijk niet door het besluit wordt bepaald, maar door de bebording zoals die feitelijk is geplaatst (of bij het ontbreken daarvan op een wegvak: door de snelheid zoals bepaald in het RVV voor het type weg)

Zie hieronder een link naar de relevante verkeersbesluiten
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/resultaat/?zkt=Uitgebreid&pst=Staatscourant&vrt=maximumsnelheid&zkd=AlleenInDeTitel&dpr=Alle&spd=20161225&epd=20161225&sdt=DatumPublicatie&org=Ministerie+van+Infrastructuur+en+Milieu+(MINIM)&orgt=ministerie&planId=&pnr=1&rpp=10

edit: url en formulering gecorrigeerd

Kennelijk linkt hij de actieve lagen niet mee. De “hectometerbordjes” zitten in de opentopo [wms]-laag, de hecotmeterpunten in de laag NWB Wegen - Hectopunten [wms] en worden als een puntje met de hectometerstand erbij gerenderd.

Ik wel, door de [ en ] te vervangen in %5B resp %5D. :slight_smile:

Dank voor de tip! :-]

Ik heb ik bijna heel Amsterdam Zuidoost boven de A9 de maximumsnelheden aangepast. Alleen Geerdinkhof/Karspelhof niet, omdat ik daar eens met de fiets door moet om te kijken wat nou “weg” en wat nou “voetpad” is.

Overigens doe ik de luie aanname dat als ergens aan de rand van een woonblok “zone 30” staat alles daarin 30 km/h is. Meestal zal dat kloppen, maar ik kwam nog ergens een mooie constructie tegen: een weg die als je er aan de ene kant in gaat woonerf is, en vanaf de andere kant geen snelheidsbeperking (dus 50 km/h binnen bebouwde kom), gescheiden door een “bollard”.

Of een weg die 50 km/h is, van daar af een weg naar een parkeerplaats, van daaraf serviceweg voor een flat met alleen een bord verboden inrijden uitgezonderd ontheffingshouders, en dan wat onduidelijke oversteek een fietspad over, en dan tussen allerlei huizen door. Duidelijk niet bedoeld om normaal te rijden maar wel incidenteel voor laden/lossen, verhuizen etc. En dan ineens een bordje “einde voetgangersgebied” waarna je weer op de weg staat en dan een bord einde zone 30. Maar je bent er nooit in gereden. :slight_smile:

Maar ja, in de Amsterdam (in De Pijp dan) heeft de gemeente op heleboel plaatsen een bord C6 (verboden in te rijden voor gemotoriseerd verkeer op >2 wielen) geplaatst waar aan de andere kant van de weg een C3 (eenrichtingsweg) staat, dus daar zou volgens mij C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) met onderbord “uitgezonderd (brom)fietsers” erbij. Juridisch ook duidelijker voor de botorrijder, die door de agent die C6 ziet niet en de agent die C3 ziet wél bekeurd mag worden.

Tijmen

Voor wat betreft de snelheidslimieten:

CIV van Rijkswaterstaat levert van alle wegvakken in Nederland de geldende maximumsnelheden in de vorm van een Open Databestand.

Het bestand bevat de maximumsnelheid van alle wegvakken in Nederland zoals bekend in het NWB-wegenbestand. Dat bestand heeft een landelijke dekking van gemeentelijke wegen tot aan het hoofdwegennet.

Eind 2015 is een eerste stap gezet om deze informatie volledig bij te werken door iedere wegbeheerder van het onderliggend wegennet een check te laten doen op zijn eigen wegen. Via die check kunnen snelheden geaccordeerd worden en indien nodig zijn ook mutaties mogelijk.
De data wordt geleverd in de vorm van (database) shapefiles i.c.m. CSV bestanden. Op dit moment zijn de gegevens voor niet rijkswegen te vinden via de URL:
http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/geodata/dmc/WKD/Snelheden/00%20Nederland/
De gegevens voor rijkswegen zijn hier te vinden:
http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/geodata/dmc/weggeg/geogegevens/shapefile/

In het bestand “Gebruikersinformatie WEGGEG v2.0.pdf” is de documentatie mbt rijkswegen terug te vinden.
http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/geodata/dmc/weggeg/productinfo/beschrijvende_documentatie/

Op dit moment zijn dus nog niet alle maximumsnelheden in 1 dataset terug te vinden. Daarvoor moeten de bestanden nog gecombineerd worden.

Ik ben op dit moment ook met dit bestand bezig en zal eens kijken of we het als een wfs beschikbaar kunnen maken voor in JOSM of als online viewer. Zou dat iets zijn waar we als mappers behoefte aan hebben?

Dit lijkt mij zeer handig om te hebben.

PeeWee/Math, hoe staat het met de maximumsnelheden? Zitten we al over de 50%?

Ik heb de data in mijn regio eens bekeken en ik moet er een grote waarschuwing bij zetten. In een aantal gevallen klopt de aangegeven snelheid gewoon niet. Procentueel is het natuurlijk maar een klein gedeelte, maar het valt wel op als er bijvoorbeeld een rotonde als 60 km/h wordt aangegeven terwijl alle aansluitende wegen 80 km/h zijn en ik zie genoeg wegen waar 30 of 50 km/h gezet wordt die buiten de bebouwde kom in een 60km zone liggen. Ook zijn er spookwegen en zijn de namen van de wegen niet correct.

Zoals gezegd: het gros is wel correct, maar het is erg lullig als dit als waarheid gezien gaat worden. Wat er zeker niet gedaan moet worden is bestaande data aan de hand van deze data corrigeren, je moet er toch maar vanuit gaan dat degene die het gemapt heeft het op de grond gezien heeft en het daarom juist heeft. En als dit als basis gebruikt gaat worden moet je je bij alle vreemde snelheden afvragen of dit wel juist zal zijn en in geval van twijfel gewoon niet mappen.

Voorbeelden bij mij:
Roomweg id 6712397 en Struiken worden als 50 km/h aangegeven terwijl het 60km zone is, Roomweg wordt de naam Struiken gegeven, de Meeuwenweg net ten zuiden daarvan zou volgens RWS doorlopen tot de Venweg.
Baarloseweg id 6711922 zou 30 zijn, is 50 en 60.
Molenheg id 6711881 zou 30 zijn, is 60.
Roggelseweg id 6712874 zou 30 zijn, is 60.
Rotondes bij A73 afslag 18 worden als 60 aangegeven, is 80.
In Beringe vind ik een paar 50km wegen in een 30 zone.

Genoeg om te zeggen: pas op met deze data.

Als het een klein deel onnauwkeurig blijkt te zijn zou ik het persoonlijk niet opnemen in JOSM. Ik denk niet dat OSM te afhankelijk moet worden van externe data, is het niet beter om het grootste deel eerst maar eens met Mapillary (herkent nu ook verkeersborden) en het blote oog te mappen?

Ik nog even gekeken naar wat autosnelwegen aan de hand van andere data van RWS en dat klopt ook niet echt. Volgens de open data gegevens is de hele A67 van Eindhoven tot Venlo nog 120 km/h terwijl het in het echt vanaf Someren tot Zaarderheiken 130 is. Sterker nog: bijna niets is 130 km/h, maar wel alle opritten zijn met 130 km/h aangegeven.
Ik vond zelfs weg wat in OSM een fietspad is getagd met 130 km/h.

Dus: niet echt betrouwbaar.

Is er een mogelijkheid om terugmeldingen te doen? Lijkt me ook nuttig voor de overheden.

Wat heeft het bestand in dit wijkje? Ik heb het vermoeden dat er een paar bordjes gejat zijn, OSM klopt in elk geval.

De weggeg maximum snelheden op snelwegen is goed bruikbaar maar deze set zit vol met fouten. Mijn wijk lijkt 5 jaar achter te lopen.
Maar om goed af te sluiten: mooi dat er moeite wordt gedaan om dit in 1 dataset te ontsluiten.

Op de site van NDW staat dat daar terugkoppeling gegeven kan worden over NWB data.
http://www.ndw.nu/nieuws/bekijk/309/ndw_en_nwb_slaan_de_handen_ineen_voor_verwerking_van_meldingen/

Even een zijsprongetje, ik zie telkens dat jij de ITO map gebruikt. Ik heb het al vaker aangegeven, deze kaart heeft - wat Nederland betreft - een groot gebrek, nl alles onder de 40 km/h wordt op 1 hoop geveegd. En juist voor Nederland is het essentieel onderscheid te maken tussen 30 km/h en 15/km/h (woonerven). Iets wat met deze ITO map niet kan. De maxspeed overpass van Peewee32 http://mijndev.openstreetmap.nl/~peewee32/maxspeed/Maxspeed.htm kan dat wel.

Je hebt helemaal gelijk, ik had even de goede URL niet bij de hand!

Obv van de NLExtract OSM afslag van juni jl kom ik tot de volgende cijfers en zijn we dus zowel qua lengte als aantal de 50% gepasseerd.

Als ik het lijstje zo bekijk, zit er nog wat vertekening in het verhaal.
OSM vindt dat tracks en living_streets geen snelheid hebben, ze komen ook niet in het lijstje voor.
In NL krijgen tracks en living_streets wel een snelheid, dus waarschijnlijk liggen we nog een paar procentpunten hoger.
En in het lijstje ontbreken ook de serviceroads, die vaak ook een snelheid krijgen.

Ja het hangt er inderdaad helemaal vanaf welke wegen je meeneemt. Ik had me beperkt tot het oorspronkelijke lijstje maar we kunnen natuurlijk alle “highways” meenemen. Ik geef tracks heel zelden een maxspeed mee en zo te zien ben ik niet de enige want de percentages dalen.