OV-fiets stations

Het viel me op dat er maar een handjevol OV-fiets stations in de OSM database staan (van de bijna 300).

http://overpass-turbo.eu/s/nOL

Is het de moeite waard om bij NS te informeren of de coordinaten onder een geschikte licentie kunnen worden vrijgeven? Het lijkt me dat ze wel open moeten staan om meer klandizie, en ik meende dat NS meestal vriendelijk omgaat met het vrij verstrekken van data. Ik wil best een mail schrijven, maar het is mij niet duidelijk welke licentie nou precies geschikt is voor OSM (ja public domain, maar verder…?).

Uiteraard ook een oproep aan iedereen om indien bekend, de plaatselijke OV-fiets stations zelf toe te voegen.

Daarnaast zag ik tenminste een locatie die niet was aangegeven als bicycle rental, maar als bicycle parking, omdat de locatie tevens als bewaakte stalling dient. Het lijkt me dat dit gewoon twee aparte objecten moeten worden?

De OV-fiets-locaties kan je m.i. gewoon overnemen van NS. Zie ook mijn eerdere post over het gebruik van databankrecht. De corebusiness van NS (op dit deelgebied) is fietsen verhuren, niet het aanbieden van fietsverhuurlocatiegegevens.
En in hun voorwaarden kan ik zo 123 niets vinden dat het gebruik van gegevens (zelfs automatisch verwerkt) van hun website beperkt.

http://fiets.openov.nl/

De data van NS zelf lijkt nauwkeuriger, maar dat kan natuurlijk ook pseudo nauwkeurig zijn.

Beide moeten praktisch gezien makkelijk te importeren zijn (als de locaties kloppen). Omdat er nog maar weinig OV-fiets stations aanwezig zijn hoef je maar weinig samen te voegen (uiteraard wel controleren of er niks over het hoofd gezien wordt met een afwijkende naam of tag).

Ik ga binnenkort maar eens proberen om deze data tot een geschikt OSM bestand om te zetten, dan kan ik het hier voorleggen.

Ik denk dat je ook nog moet nadenken over de diverse types van locaties en of je dat wilt taggen en hoe
Zo uit mijn hoofd:

  • bediend
  • mengvorm bediend en zelf bediening (bijv. weekenden geheel zelf, door de weeks bediend)
  • volledige zelfbediening
  • kluizen ( zijn ook zelfbediening maar niet ietsje anders)

En ook of je nog onderscheid wilt maken tussen de vormen van de locaties, zoals

  • stalling
  • aquarium
  • carrousel

OV fietsen worden op meer locaties dan alleen stations aangeboden.
Er zijn er op P+R locaties, metrostations, busstations en soms ergens onlogisch, zoals de Herman Boerhavelaan in Deventer https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.26843/6.17576

Even serieus, bij wie denk je dat deze data vandaan komt?

Beetje flauw, er staat geen bron vermeld en het aantal stations is ook minder dan wat de NS website aangeeft.

Bediend of onbediend kan deels in opening_hours worden toegepast, en er is self_service. Er zal vast iemand blij zijn met het onderscheiden van de locaties, maar dat lijkt me wel lastig. Het is ook meer een attribuut voor de bicycle_parking. Dan zou je de OV-fiets node bij de automaat moeten zetten, en de bicycle_parking de gangbare tags voor het type moeten geven.

Hier de data zoals op de NS website beschikbaar. Verdere attributen zijn moeilijk in bulk uit de data de halen, en de data die Stefan linkte bevat ook maar van een beperkt aantal station de openingstijden. De locaties lijken steekproefsgewijst perfect te kloppen.

OSM
ODS (Excel) [te openen in JOSM met de Opendata plugin]

Bron: www.ov-fiets.nl/huurlocaties (verkregen zoals in het plaatje hierboven, dus de Google kaart is niet gebruikt)

Wat voor tagstructuur zou er bij een eventuele import moeten worden gebruikt? Naam: OV-fiets/OV-fiets Amsterdam Centraal Westzijde/???

En bijvoorbeeld deze tags:

amenity=bicycle_rental
network=OV-fiets
name=OV-fiets
opening-hours=
website=
ref=

Ik heb zelf voor een aantal locaties simpel OV-fiets aangehouden als naam. Ik zag dat ik een andere een tijdje terug als OV-fiets automaat had getagged.
Een simpele naam lijkt mij het handigst.