Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Ik denk dan eerder aan Mapsource 6.13.7…

Ik zal tzt eens mijn kaart op een oude pc bekijken, want Mapsource 6.15.x ziet er grafisch nl anders uit dan de oudere versies.

Misschien helpt het als je de lijnen dikker maakt, of een andere donkerder kleur?

Ik heb het nog eens op een oude pc met Mapsource 6.13.7 bekeken, inderdaad zijn de hoogtelijnen op de lichtgroene achtergrond nauwelijks te zien.
Op http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/customize vind je onderaan de pagina een attachment met de alternatieve TYP file voor Mapsource 6.13.7

Daarin zit een gewijzigde versie van de 10010.TYP met lichtbruine hoogtelijnen, die nu wel in de weilanden zijn te zien maar wel minder zichtbaar in het bos.
Je kan de orginele 10010.TYP in principe gewoon overschrijven. Als het goed is moet die er dan zo uit komen te zien:

Oke, perfect, dat werkt.

Is er ook een manier om het maken van hoogteprofielen in dezelfde kaart te zetten als de “gewone” kaart? Dat zou erg handig zijn.

En het is misschien een idee om het .exe-bestand te zippen; het downloaden duurt nu wel erg lang.

Willem,
Misschien komt het doordat ik zojuist een nieuwere versie heb geupload (osm data van afgelopen nacht)?
Of zijn er veel downloads tegelijkertijd?
Het exe bestand is overigens al gezipt 365 MB-> 225MB

De hoogtelijnen heb ik ook het liefst in één en dezelfde kaart maar hoe de twee samen te voegen (mbv osmosis) is me (nog) niet duidelijk.

Laatste wijzigingen:
-tertiaire wegen waren slecht zichtbaar op de GPS, zijn nu wat feller geel met donkerder rand
-fietsknooppuntroutes waren geblokt groen wat niet zichtbaar was op de groene achtergrond, is nu rood geblokt
-contourlijnen wat donkerder
-uninstall.exe verbeterd (volledige uninstall kon op sommige pc’s/mapsource versies niet goed werken)

Zit het dan gezipt in de installer? Ik krijg namelijk gewoon een exe-bestand.

Inderdaad: als ik het nogmaals probeer te zippen, verandert de grootte niet.

Het downloaden duurde overigens ongeveer 20-25 minuten, maar misschien ben ik wel wat te ongeduldig. Ik dacht gewoon: als je het zipt, dan gaat het misschien sneller :wink:

De fietsroutes zijn nu trouwens ook in MapSource veel beter te zien.

Yep, het bestand is een gezipte exe, sterker nog, je kan het ook uitpakken met bijv 7zip
Misschien was het gewoon te druk op de servers van google.

Of misschien was mijn internetverbinding wat te traag…

Mijn complimenten en een paar kritiekpuntjes.

N-wegen die verboden voor fietsers zijn én zonder vrijliggend fietspad worden soms/vaak toch gekozen voor een fietsroute.

Fietspaden (rode lijntjes) worden heel erg dun getoond. Dat zijn onze ‘snelwegen’ en mogen daarom veel nadrukkelijker getoond worden. Geldt met name voor de fietspaden langs een Primary of Secondairy road. Onderweg op de GPS zie ik niet dat er langs die wegen óók een fietspad loopt.

Knooppunten ontbreken soms.

Veerpontjes ontbreken soms. Op www.voetveren.nl is deze informatie beschikbaar, maar gebruik van gegevens op deze website is alleen toegestaan voor particulier gebruik. (zie: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=26108))

Als POI-symbool voor Veerpont is een ‘Waterbus’ gekozen. Ik weet dat er geen echt goed symbool hiervoor bestaat, maar ‘boothelling’ lijkt me dan nog net iets minder onlogisch.

In het algemeen vind ik (persoonlijke mening blijkbaar) dat je alleen de noodzakelijke informatie op de kaart moet tonen, gelet op het feit dat je de kaart uiteindelijk óók op de GPS bekijkt. Alle overdaad aan informatie schaadt dan.
Voorbeelden: provinciegrenzen, hoogspanningsleidingen.
Vele POI’s zijn onderweg niet relevant en overschaduwen vanaf zoom = 3 - 1,5 km het uitzicht op de kaart: ziekenhuis, winkel, NS-station, metro-station, hotel, geldautomaat, eetgelegenheid, bar, benzinestation, kerk, parkeergarage enz.
(Garmin: weergave van POI’s is niet per categorie instelbaar zoals bij TomTom).
Zodra ik onderweg de behoefte heb aan één van deze POI’s ga ik zoeken, maar ik hoef onderweg niet continue te worden geïnformeerd over het feit dat ik nu langs winkels fiets. Vooral niet omdat de kaart soms grotendeels schuil gaat achter deze POI’s.
Met minimale nadruk tonen: snelwegen, spoorlijnen.
Ik kan bovenstaande natuurlijk zelf aanpassen in de TypFile, maar het lijkt mij een algemene verbetering voor deze kaart.

Noordhollandsch Kanaal (van Amsterdam, via Purmerend en Alkmaar naar Den Helder) wordt niet als water getoond. Die gedeelten zijn gemapt als waterway=river, maar moeten waterway=riverbank zijn.

Hoi Ank&Eric

-N-wegen die verboden voor fietsers zijn én zonder vrijliggend fietspad worden soms/vaak toch gekozen voor een fietsroute.

Dat zal toch eerst op osm verbeterd moeten worden, want als ik standaard alle primaire N wegen verboden stel voor fietsers sluit ik ook alle N-wegen uit waarlangs wèl een vrijliggend fietspad langs ligt (en die nog niet is ingetekend op osm).

-Fietspaden (rode lijntjes) worden heel erg dun getoond. Dat zijn onze ‘snelwegen’ en mogen daarom veel nadrukkelijker getoond worden. Geldt met name voor de fietspaden langs een Primary of Secondairy road. Onderweg op de GPS zie ik niet dat er langs die wegen óók een fietspad loopt.

Ja dat heb ik ook geconstateerd, dat is een lastige afweging. Een dikkere 2pixel brede lijn ipv de nu 1pixel is weliswaar veel beter zichtbaar op de GPS, echter in Mapsource ziet dat er minder fraai uit, zeker wanneer het een vrijliggend fietspad is aan weerszijden van een hoofdweg. Als je uit gaat zoomen, wordt het één enorm grote dikke rode lijn (ook op de GPS). Het blijft altijd een lastige afweging tussen Mapsource en de GPS. Ik kan denk ik ook wat meer gaan experimenteren met de nachtmodus op de GPS: de weergave in Mapsource is de dagmodus, maar op de GPS kan je switchen tussen dag en nachtstand (dmv in de TYP file een beetje met de kleuren te switchen tussen dag en nacht).

-Knooppunten ontbreken soms.

Die moeten dan maar ingevoerd worden :wink:
Zijn ze trouwens niet geimporteerd voor een groot gedeelte?

-Veerpontjes ontbreken soms

Zolang ik er niet langs gefietst ben kan ik er helaas weinig aan veranderen

-Als POI-symbool voor Veerpont is een ‘Waterbus’ gekozen

Hier kan ik wel naar kijken, eigenlijk vind ik een POI symbool hier totaal overbodig. De meeste POI’s zijn de standaard Garmins en die zijn niet altijd even fraai.

-In het algemeen vind ik (persoonlijke mening blijkbaar) dat je alleen de noodzakelijke informatie op de kaart moet tonen, gelet op het feit dat je de kaart uiteindelijk óók op de GPS bekijkt. Alle overdaad aan informatie schaadt dan.
Voorbeelden: provinciegrenzen, hoogspanningsleidingen.

Je hebt wel gelijk als je puur en alleen naar de GPS kijkt. Maar ik wil óók een mooie kaart zien op mijn pc, dus het blijft een compromis. Tot nu toe is de kaart vnl mooi voor op het scherm, maar gedurende het fietsseizoen kan het het kaartbeeld veranderen :slight_smile:

Hoogspanningsleidingen kunnen idd wel weg. Hebben we als fietser niets aan, misschien wandelaars ter oriëntering maar in NL niet nodig. Zo heb ik ook alle gsm masten eruit gegooid :wink:

Gemeente- en Provinciegrenzen zijn mi ook niet echt relevant voor op de fiets en al vrij onzichtbaar, maar wel voor het gehele kaartbeeld op de computer handig.
Misschien is het handig om twee TYP files te hebben, één voor thuis en één voor op de GPS. Jammergenoeg kan Mapsource niet met meerdere TYP files overweg, en moet je telkens het register aanpassen om te switchen.

-Vele POI’s zijn onderweg niet relevant en overschaduwen

Heel simpel: Je kan ze makkelijk aan en uitschakelen op je GPS en op Mapsource. Voorlopig blijven ze zo, maar ik ben het met je eens dat die standaard Garmin symbolen en te groot en te lelijk zijn.

-Met minimale nadruk tonen: snelwegen, spoorlijnen.

Spoorlijnen en snelwegen zijn erg bepalend voor de oriëntatie, die moeten niet te ver naar de achtergrond verdrongen worden.

-Noordhollandsch Kanaal (van Amsterdam, via Purmerend en Alkmaar naar Den Helder) wordt niet als water getoond. Die gedeelten zijn gemapt als waterway=river, maar moeten waterway=riverbank zijn.

Hier is iets mis met de rendering ja, ik denk dat de tag op OSM ook onjuist is?
natural=water en waterway=canal gaat op mijn kaart fout want die toont dus alleen waterway=canal (de buitenzijde). Ik geloof dat bij mijn kaart het renderen van lijnelementen de voorkeur krijgen boven polygonen, dus gaat het hier fout. Zal eens kijken wat ik hiermee kan doen (alleen de rivieren en kanalen zonder de tag natural=water renderen bijv).
Ik zag onlangs ook in Zeeland een stuk binnenzee met natural=water en waterway=river en die stond ook droog op mijn kaart :wink:

In elk geval bedankt voor jouw vele tips!

POI symbool bij een veerpont is niet overbodig! Immers als dit ontbreekt lijkt het alsof het een normale weg is, maar dit is een weg met hele specifieke openingstijden. Bij een pontje moet je dus altijd vooraf controleren of het pontje vaart op het moment dat je het wilt gebruiken. Het POI symbool is dus een waarschuwing.

Je hebt helemaal gelijk. (Ik heb weinig ervaring met de GPS, ik doe meestal het PC werk en Anke, als stoker achterop de tandem, doet GPS).
Maar is vraag me nu wel af waarom ik dit punt noemde. Vanavond even controleren, maar het enige verschil is de kaart (OFM of OFK), de instellingen binnen MapSource en GPS zijn in beide gevallen gelijk. Zijn de POI’s op OFM meer prominent én groter aanwezig dan op andere kaarten? Dat is mijn vraag voor vanavond.

Dit heb ik nooit begrepen; -) Vroeger, papieren ToPo kaart, ja toen oriënteerde je op hoogspanningsleidingen, kerktorens, spoorlijnen enz. Maar nu ben ik nooit meer verdwaald, GPS weet altijd waar ik ben. En als dat betekent dat ik nu bovenop een spoorlijn sta dan moet ik gewoon even om me heen kijken.

Even voor de duidelijkheid: mijn oordeel/conclusie was niets meer dan copy en paste van wat ik elders op dit forum las. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dus vraag aan mij niet of ‘de tag op OSM’ ook onjuist is -))
Volgens mij wordt dit kanaal op OSM wel correct getoond, als dat je vraag is.
En ik zie dat je de ‘Merwede’ op het forum zelf ook gevonden hebt.

Hoi Eric,
Ik heb de Poi’s voor veerponten eens bekeken, het blijkt om de tag amenity=ferry_terminal te gaan. Bijv bij Wijk bij Duurstede ligt die “bus” gewoon in het water, dus daar klopt osm niet.
Er staat al een blauw stippelijntje voor de veerverbinding dus zo’n poi is niet echt nodig daar. Maar bij NS station in Amsterdam is die wel nuttig, want daar gaat het om een pier met amenity=ferry_terminal met een veerverbinding Velsen-Amsterdam. Die pier wordt nog niet op mijn kaart gerenderd dus daar moet ik nog wat aan sleutelen.

De symboolgrootte van de POI’s kan je overigens in Mapsource instellen.

Wat betreft het kanaal daar moet ik nog experimenteren met mijn kaart of ik de weergave kan verbeteren.
Een van de basisregels op osm is nl niet de tagging op osm aanpassen voor de renderer. :wink:

PS inmiddels is het gelukt met een simpele aanpassing in mijn script weer water in het kanaal te krijgen :smiley:

Op het moment dat je een Route laat berekenen over een veerpontje heen, zie je die stippellijn niet meer. Daarom blijft een POI m.i. juist waardevol als extra waarschuwing: pas op, deze ‘weg’ is niet altijd geopend (alleen 's zomers, of alleen in het weekend, of juist niet op zondag enz.)

Ik heb vanavond even gekeken. Dit is mijn resultaat.

Ik heb getest met de volgende instelling binnen MapSource:
Diensten = Automatisch, Symboolgrootte = Groot

Vervolgens heb ik OnRoute Fiets Kaart (OFK) en Open Fiets Map (OFM) vergeleken bij verschillende Zoomniveaus.

OFK toont bij Zoom >= 1 km. vrijwel uitsluitend [info] (toeristische informatie)

OFM toont bij bij Zoom <= 3 km.: de NS- en metrostations.
OFM toont bij bij Zoom <= 1,5 km.: Knooppunten en Musea
OFM toont bij bij Zoom <= 700 m.: Alles.

Dus bij Zoom <= 700 m. zijn er geen verschillen tussen OFK en OFM. Bij verder uitzoomen laat OFK aanmerkelijk minder POI’s zien en is daarmee overzichtelijker.

En tweede verschil zit in de grootte van de symbolen.
Nogmaals: ingestelde Symboolgrootte = groot (maar ook bij ‘klein’ zijn dezelfde verschillen zichtbaar).
Hier is ook zichtbaar dat OFM meer straatnamen toont. Op OFK heb ik deze met een TypFile verwijderd. Ik hoef tijdens het fietsen niet te zien in welke straat ik rij, of ik kijk op de straatnaamborden, of ik ga met de GPS pijlaanwijzer boven de straat hangen.

Zie de afbeeldingen bij Zoom = 700 m.


OFM, 700m, Grote symbolen.


OFK, 700m, Grote symbolen.


OFM, 700m, Kleine symbolen.


OFK, 700m, Kleine symbolen.

Ok, maar wat betreft de POI’s zit er ook gewoon een aan en uitknop op zowel op de GPS als op Mapsource. Bovendien kan je het zoomniveau instellen waarop je de POIs wilt zien verschijnen.
Wat straatnamen en namen van area’s betreft heb je wel een punt, op de GPS blijven die hardnekkig in beeld ook al zet ik ze uit. Daar ga ik wel wat aan doen want erg overzichtelijk wordt het er niet op. Misschien gewoon met de muisknop aanwijzen is denk ik beter.

Verder ga ik de kleur van water, spoorlijnen en autosnelwegen wat minder fel maken. Fietspaden zijn soms wel goed te zien (in bos) maar binnen de bebouwde kom niet goed. Ook hier moet ik nog wat aan doen.

Jammer dat we het nu steeds over POI’s hebben. Zo belangrijk zijn die nu ook weer niet en nu lijkt het alsof ik kritiek zou hebben op je kaart. Niets is minder waar. Hoe meer ik kijk hoe meer ik mij verbaas over én de kwaliteit van de kaart én de lay-out.

Dat gezegd hebbende: het zoom niveau waarop POI’s verschijnen kan ik wel instellen op de GPS (Garmin Etrex Vista HCx) maar niet binnen MapSource.
Ook valt op dat het bij Garmin kaarten (City Navigator, OFK) mogelijk is om alle POI’s binnen MapSource te verbergen (Diensten = uit), maar dat op OFM veel POI’s dan wel verdwijnen, maar een aantal categorieën blijven altijd zichtbaar (knooppunten, parkeergarages, parkeerplaatsen, stations, WC’s, scholen).

Goed bezig! Eindelijk iemand die ‘overzichtelijkheid’ als criterium hanteert. Tot nu toe lees ik (als het over andere kaarten gaat) vooral ‘gezeur’: de weilanden zijn niet diep groen. Moet dat dan denk ik: als ik maar snap dat het weilanden zijn. Het allerbelangrijkste is dat er nog een Route en/of Track overheen moet kunnen worden gelegd en dat dat die dan goed zichtbaar is! Als alles fel gekleurd is wordt het steeds moeilijker om hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Dat zijn de pois die ik heb veranderd (gekopieerd van oa openfietskaart.nl) en in een aparte nog niet gebruikte lege groep moeten doen, anders knalt Garmin zijn eigen poi er gewoon overheen :rage: De std poi voor school is een schoolbus bijv, niet echt fraai, de stations ook een bus, knooppunten heeft garmin niet, parkeerplaatsen waren een rode P etc. Vandaar dat die zichtbaar blijven. Nu is een fietsenstalling een blauwe P en autoparkeerplaatsen een grijze.

Er is weer een nieuwe update op http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads
Het heeft even geduurd, omdat de osm servers tijdelijk down waren, en ik heb de kaart wat verder bewerkt n.a.v. de commentaren.

Zo zijn nu de fietspaden wat dikker, lichtere kleuren voor de hoofdwegen, de hellinkjes van heuvelsfietsen.nl zijn nu te zien, het NH-kanaal en de Amstel weer blauw.
Ook heb ik heel wat gesleuteld aan de detail-levels, bij lagere zoomlevels zijn de wegen dunner en worden alleen de belangrijkste pois getoond (fietsknopen, heuvels).
Straatnamen ed worden alleen bij de hogere inzoom levels getoond.

Je kan eea nog instellen in Mapsource, in het menu Bewerken->Voorkeuren:
Scherm-> diensten uit (Minder pois)
Routebepaling → routestijl automatisch, voertuig fiets, berekening snellere tijd, evt onverharde wegen vermijden

Ik hoop dat de download snelheid wel een beetje ok is, uploaden naar google werkte vandaag niet, dus voorlopig staan de files op Adrive.com geparkeerd.

Super dit :slight_smile:
Is het mogelijk om de planets van http://planet.openstreetmap.nl/ te nemen? Dan kan je gewoon de hele benelux pakken!

Verder zouden we ze denk ik ook wel op de NL-tile server kunnen hosten (bij de planets dus) of op een eigen subdomeintje dat maakt natuurlijk niet echt uit!

Verder de vraag hoe lang het proces (dus het maken van de images) ongeveer duurt en of je meer gebruikt dan enkel mkgmaps?

De uitsnedes van http://planet.openstreetmap.nl/ heb ik pas later gevonden, zou mooi zijn voor de hele Benelux. Ik moet nu alleen nog de hoogtelijnen kaart opnieuw aanmaken maar in principe moet dat lukken. Het zou super zijn om mijn kaarten op de nl tile server te kunnen opslaan want het uploaden naar google docs werkt soms niet of gaat zeeer traag. Nu heb ik ze tijdelijk op een andere server (adrive.com).

Voor de hoogtelijnen maak ik gebruik van srtm2osm, maar hoeft eigenlijk slechts één keer. De rest van de kaarten worden mbv mkgmaps aangemaakt. Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn de updates automatisch op afstand te laten verwerken, zodat de kaarten (dagelijks?) worden ververst, maar weet niet hoe dit moet. Op dit moment probeer ik het wekelijks te doen, maar er zitten in het proces nog enkele bugs waardoor de kaarten niet altijd goed eruit komen. Verder sleutel ik nog aan de layout en probeer tzt de hele Benelux mee te pakken.
Voor het hele proces ben ik wel een halve dag bezig met downloaden van de planet-nl.osm, splitten, omzetten mbv mkgmap, controleren, en weer uploaden maar als een groot deel geautomatiseerd kan gebeuren zou dit natuurlijk veel mooier zijn.

Mijn ervaringen met de (voorloper hiervan) topo fietskaarten, was dat het geautomatiseerd genereren op basis van de benelux extract ongeveer een kwartier tot half uur duurt. Dagelijkse updates zijn zeker mogelijk met wat scripts en een cronjob op een server.

Ik bied aan om daaraan mee te werken als dat gewenst is. Dan kunnen meteen ook topografische kaarten gemaakt worden (evt ook met hoogtelijnen) omdat ik daar nog steeds vragen naar krijg.