Facebook en OSM

Facebook gaat data toevoegen aan OpenStreetMap. Dat bleek uit een posting die ze gisteren deden op de importlijst. Zie ook https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AI-Assisted_Road_Tracing

Hoewel FB als grote partij en met privacy-issues gezien kan worden als ‘de grote boze wolf’, ben ik toch meer van het type ‘het glas is halfvol’. De samenwerking met RWS is er bijvoorbeeld één die een wat langere adem nodig heeft, maar nu al tot resultaten heeft geleid. En hopelijk is dat nog maar het begin.

FB heeft Thailand uitgekozen om een start te maken met het invoeren van nieuwe straten. Nu hebben wij die hier in Nederland niet nodig (met 99% van de wegen die goed gemapt zijn). Maar FB heeft wel héél veel POI’s die wij in OSM niet hebben zitten. Dus ben ik eigenlijk van plan om eens een balletje op te werpen bij FB of ze over een jaar of zo een Nederlandse stad willen gebruiken als proef voor het importeren van POI’s, samen met de NL community. Nee heb je, ja kun je krijgen. Suggesties/ideeën/andersoortige reacties?

Gr., Johan

Ik ben wel benieuwd naar welke controle FB heeft om te zorgen dat een POI echt een P en I is? Wij hebben nu de controle doordat mensen op de grond en door middel van diverse bronnen controleren of informatie correct is, maar hoe ga je dat met importeren regelen?

Data geautomatiseerd toevoegen is denk ik best een interessante optie om de administratie te verminderen, maar dan moet naar mijn mening wel per datapunt controle zijn.

Facebook gebruikte de OSM kaart op sommige locaties al in Instagram.

De kwaliteit van de data vind ik nog niet eens het meest zorgelijke. Dat is namelijk het onderhoud ervan. Als er geen plan is om de data actueel te houden kunnen we er wel heel veel moeite insteken om de fout marge van 3% naar 0,5% terug te brengen maar dan is over 3 jaar gegarandeerd meer dan 50% van de data fout.

Goed punt!

Zeker, en aangezien het toch een open source project is, vraag ik me wel af of het een goed idee is om bedrijven als Facebook erbij te betrekken, prima dat ze meehelpen, maar waarom zou Facebook hieraan mee willen helpen? Is Facebook onafhankelijk, of doen ze het met een eigenbelang in hun achterhoofd?
Laten we de kaart vooral bij de community houden. Je moet als mapper in Thailand nog wel iets leuks te doen hebben, als Facebook daar alle wegen gaat invullen, tja, dan heb je straks het idee dat je voor niks bezig bent… Het moet niet zo zijn dat Facebook gaat ‘domineren’ op OSM, en alles gaat invullen. Ik wil maar zo zeggen: het moet niet té professioneel worden. Juist het idee dat je met je GPS gewoon een weg erop kan zetten is leuk, maar als je weet dat een groot bedrijf die weg er al op heeft gezet met allerlei algoritmes om wegen op satellietbeelden te herkennen, zou ik mij persoonlijk een beetje overbodig voelen.
Nu kan je je afvragen of de imports van 3dshapes en het kadaster hier ook onder vallen, maar 3dshapes heeft het vrijwillig (toch?) gegeven, en het kadaster is van de overheid, daar zitten volgens mij niet echt onderliggende belangen in… Maar goed, dat is mij mening, ik kan het mis hebben.

Goed punt: hoe hou je een database als OSM betrouwbaar Waar OSM op probeert te leunen is een actieve community. Idealiter is het zo dat er per, stel 10.000 inwoners één actieve mapper is. Doordat die mapper zijn omgeving kent én doordat die mapper OSM betrouwbaar wil houden, zal OSM beter zijn dan welke andere geodatabase ook. Dat betekent dat, zodra ergens een winkel of andere POI wordt geopend OSM wordt bijgewerkt. En zodra die winkel of andere POI wordt gesloten (gebeurt helaas nog steeds regelmatig in mijn dorpje) wordt de betreffende POI daarop aangepast.

In de praktijk bleken er best nog wel eens wat hobbels te zijn. Er zijn namelijk op diverse plekken in Nederland best weinig actieve mappers. De straten gaan eigenlijk best goed, mede ook door de import van AND, de luchtfoto’s, Mapillary en in het algemeen voldoende mensen die straten willen bijhouden. De adressen gingen niet goed. En dan ‘goed’ gedefinieerd in de zin van een betrouwbare database. Hetzelfde geldt voor POI’s. Daar is OSM toch niet echt heel sterk in. De adressen zijn opgelost doordat onze overheid een betrouwbare database heeft én doordat OSM een aantal mensen heeft die Nederland betrouwbaar willen houden qua adressen. Voor POI’s is er nog niet zoiets.

FB is een groot bedrijf met commerciële belangen. Best kans dus dat ze ‘nee’ zeggen als ik mijn verzoek ga doen. Idealiter zie ik FB een platform bieden zoals we dat nu met de BAG hebben: er is een betrouwbare database. En diverse mappers uit de community zorgen dat OSM gevoed wordt met die data. Als mapper kun je in dat model zeer actief zijn om mee te helpen het Nederlandse grondgebied in OSM het best gemapte gebied ter wereld te laten zijn.

Helemaal mee eens. Dat werkt beter (tenminste voor de community, niet voor FB :D) denk ik.

Maar even los van die algoritmes om wegen uit satellietbeelden te halen, wat moet FB dan nog meer in die database zetten? Ik bedoel het kadaster, bag, etc leveren voornamelijk adressen en gebouwen, dat zijn nuttige gegevens voor een kaart. Wat moet OSM, naast die satellietalgoritmes, in vredesnaam met FB gegevens? Misschien adressen van lokale winkels of iets dergelijks, daar houdt het volgens mij wel op. In het meest extreme geval weten we straks op welk adres SubieLibero woont… :sunglasses:

Ik snap niet helemaal waarom FB wegen op de kaart wil zetten. Zouden ze het doen omdat er nog niet veel wegen in Thailand gemapt zijn of vanwege een andere rede? Ze investeren vast niet zomaar in algoritmes die wegen herkennen op satellietfoto’s… Natuurlijk, je moet niet overal wat achter gaan zoeken, maar zo’n groot bedrijf als Facebook zal dit toch niet zomaar doen? Facebook vragen ‘waarom?’ is denk ik een goede vraag, als je een vaag/ontwijkend antwoord terug krijgt weet je genoeg denk ik.

Op de website die in post #1 staat, staat het volgende.

Dit gebeurt dus allemaal door iemand achter de computer die misschien de omgeving helemaal niet kent. In de OSM introduction wiki staat duidelijk ‘there’s no substitute for local knowledge’. Het is allemaal wel leuk en aardig die ‘special made iD editor’, JOSM plugins en het ‘Facebook mapping team’ die de opdrachten van de ‘Tasking manager’ uitvoert, maar als je er niet bekend bent, hoe kan je dan de puntjes op de I zetten bij het invoeren van wegen?
Juist door die ‘Tasking manager’ en ‘Facebook mapping teams’ wordt het veel te professioneel, en gaat er, naar mijn mening, de lol vanaf voor die Thailander die met z’n, in Taiwan gemaakte, CanMore G-Porter 102, de hoofdstraat van een klein dropje ergens in Thailand mapt.

Vloekt dit hele FB plan, om straten in te voeren, niet een beetje met de basisbeginselen van OSM?

Goed punt. En dit geldt voor alle imports. Bij de BAG waren uiteindelijk zo’n 40 mappers actief om in heel Nederland de adressen in te voeren. En eerlijk gezegd, zelfs in mijn eigen woonwijk ken ik niet alle straten, laat staan de adressen. De huidige updates van de BAG worden door zo’n 15 mensen gedaan. Liefst zie ik daar nog wat meer mensen bij om te zorgen dat iedere mapper een straal van hooguit plusminus 50 kilometer rondom zijn woonplaats kan bijhouden. Maar ook dan is er per definitie sprake van een zeker gebrek aan local knowledge.

Een bekende Duitse mapper heeft een jaar of twee geleden in Scheveningen een bakkerij toegevoegd. Bestaat die bakkerij in het echt nog? Geen idee, ik kom er te weinig. Ik kom ook best vaak verouderde POI’s tegen in OSM. Ooit eens ingevoerd, daarna nooit meer gecheckt of ze echt nog bestaan. Maar in Nederland lopen wel zo’n 13 miljoen mensen rond met een smartphone, die regelmatig bakkerijen en zo bezoeken. Als we data nu eens zouden kunnen inzetten voor de POI’s in OSM…

Precies, dat klopt, maar adressen zijn natuurlijk ook wel een stuk moeilijker te mappen dan wegen. Als je alle adressen erin wilt zetten moet je eerst alle huisnummers opschrijven, dan de postcode erbij zoeken, etc etc etc, lost van het feit dat het ontzettend saai is, en dat je er waarschijnlijk snel klaar mee bent, is het volgens mij te veel werk om als individu te doen, daarvoor is een BAG import prima. Maar wegen? Nee, volgens mij kan je die prima aan de community zelf over laten, vroeg of laat komt er wel een Thailander die wat meer wegen mapt in Thailand. Da’s een kwestie van tijd.

Hmm, zit wat in, maar dan wordt het, naar mijn mening, weer veel te ingewikkeld. Deze mensen kun je net zo goed overhalen om wat POI’s op de kaart te zetten, misschien gewoon door een OSM flyer voor de etalage van de bakker te plakken, dan krijg je ook meer mappers. Punt is alleen wel dat je dan weer meer dingen moet gaan reverten en dat er veel verprutst kan worden door anderen… Als dat zo is dan hebben we teveel flyers opgehangen ;).

Deze, maar dan even in het Nederlands met de nadruk op POI’s

Ik denk dat je net iets te huiverig bent voor bijdragen van grote bedrijven als FB. Zolang dit gebeurd binnen de door de osm community gestelde regels natuurlijk. Ik zeg niet dat je niet sceptisch en argwanend naar FB mag zijn, in tegendeel zelfs, maar ik denk dat hun handelen binnen osm kritisch genoeg gevolgd wordt en dat de community sterk genoeg is om in te grijpen als FB de regels overtreed.
Dat FB bijdraagt aan osm is ook niet echt verwonderlijk, aangezien ze afnemer van de data zijn en dus een direct belang hebben. Het is overigens niet ongewoon voor bedrijven als FB of google om aan open-source projecten bij te dragen.

de werkwijze in Thailand verschilt overigens niet veel van hoe veel missing maps projecten werken; de straten worden aan de hand van satelliet beelden op afstand ingetekend waarna locale mappers de boel verifiëren en de straatnamen toevoegen. Deze aanpak werkt goed en versterkt de locale community. Ik weet echter niet of er bij dit FB project ook een koppeling met locale mappers is.

Ik dacht dat FB een algoritme had ontwikkeld om automatisch op basis van luchtfoto’s wegen te herkennen. Ze hebben een half jaartje geleden al eens geprobeerd om die wegen in OSM te dumpen voor een land in Afrika dacht ik. Nu hebben ze hun methode aangepast en hebben een tussenstap van menselijke controle ingebouwd.

Ik vermoed dus dat ze geen POI data hebben.

En waarom ze het doen ? Vermoedelijk hebben ze die data nodig om op de een of andere manier advertenties te verkopen. Want dat is hun business model.

Ik zou in de winkels wat reklame maken voor
https://onosm.org/

Ja, oké dat klopt, ik ben waarschijnlijk iets te sceptisch. :wink:

Het ging in eerste instantie ook over wegen, de POI’s zijn er bij #9 ingekomen… Denk ook niet dat FB POI’s heeft.

Hé, da’s een goeie, die kende ik nog niet. Dat is inderdaad een handig tooltje voor POI’s.

Uhh, nou, de poi’s zijn er bij #1 ingekomen:

Oeps, ja je hebt gelijk ;). Over het hoofd gezien.