Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Naar aanleiding van het nalopen van bushaltes kwam ik langs de bushaltes op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn en deze blijken al jaren ontzettend verkeerd te liggen, ook in Centraal Haltebeheer kloppen deze niet. De haltes “Terlet”, “Groenendaal” en “Woeste Hoeve” heb ik inmiddels op de juiste plaats neergezet NAAST de snelweg op zo exact mogelijk de juiste locatie (a.d.h.v ArcMap en Streetview) en de oude bushaltes verwijderd. De wijzigingenset staat hier: https://www.openstreetmap.org/changeset/46924593#map=13/52.0818/5.9468&layers=N

Zou iemand de relatie van lijn 191 (https://www.openstreetmap.org/relation/5828659) aan kunnen passen? Deze rijdt aldus niet over de snelweg, maar via de parallelweg ernaast (de oude Arhemseweg en Apeldoornseweg).

Wat ik bij mij in de buurt vooral aan dat haltebestand zie is gebrek aan onderhoud. Een weg die verlegd is waardoor de haltes verplaatst zijn (onderhand ook al 2 jaar geleden): haltes staan nog op de oude plek. Arriva die een nieuwe routering heeft sinds 11 december: nieuwe haltes zijn zeer onnauwkeurig ingezet.
Terwijl veranderingen van haltenamen wel goed zijn doorgevoerd.

Ik heb begrepen dat je verbeteringen kunt doorsturen, ik heb de indruk dat dat voor een aantal plekken ook gebeurd is. Het aantal en de plaatsing van bushaltes bij station Venlo en Roermond vind ik te toevallig goed matchen met OSM dat dit vanuit de vervoerders of het NDOV loket komt. Op andere plekken (station Maastricht bijvoorbeeld) slaat de halteplaatsing weer nergens op.

Wat misschien een idee is om het quay nummer in de haltepaal op te gaan nemen en daarmee het NDOV loket gaan bestoken met correcties. Het opnemen van het quay nummer kan denk ik tot op hoge mate op correcte wijze automatisch doorgevoerd worden (zoek gelijknamige halte in de buurt), aanpassingen kunnen dan ook weer automatisch doorgestuurd worden.

Een automatische overname van busroutes is misschien nu nog niet mogelijk, maar met kleine stapjes vooruit kan het binnenkort zo maar eens wel mogelijk zijn.

Tijdens het bijwerken van buslijnen heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe zinvol het is. Er wordt waarschijnlijk weinig gebruikt van gemaakt en de gegevens kunnen snel verouderen.
Het is in de eerste plaats wél zinvol omdat ik en anderen het leuk vinden om met buslijnen bezig te zijn. En de beste manier om plaatsing en naamgeving van bushaltes bij te houden is door de buslijnen na te lopen.
Ook niet onbelangrijk: tijdens deze werkzaamheden kom ik regelmatig wegen en andere zaken tegen die gecorrigeerd of bijgewerkt moeten worden en daar zorg ik dan meestal voor.

Automatiseren heeft zo zijn eigen haken en ogen. Als bijvoorbeeld ergens het wegennet niet actueel is dan kan een buslijn niet eens de juiste weg vinden. En zoals Maarten terecht opmerkt zijn de gegevens van organisaties niet altijd nauwkeurig.
De kwaliteit van info over buslijnen en -haltes in OSM is de laatste maanden juist een stuk vooruit gegaan. De vergroot de kans dat deze info gebruikt gaan worden.

Net zoals Wikipedia voor- en nadelen heeft ten opzichte van een encyclopedie samengesteld door professionals geldt dat voor OSM ten opzichte van professionele kaarten/databases. Inclusief de info over het openbaar vervoer. Een gebrek of juist overvloed aan ijverige en secuur werkende mappers maakt een enorm verschil. In sommige regio’s zal OSM duidelijk achterlopen op bijv. de BAG en PDOK, terwijl in andere gebieden oplettende mappers ervoor zorgen dat OSM juist voorloopt en beter weergeeft wat de situatie is.

Onbeheersbaarheid… dat is een vaste dreiging voor heel OSM. Ik heb gezien dat in sommige delen van Fryslân weinig is toegevoegd, gecorrigeerd en geactualiseerd sinds de AND-import. Onbeheersbaar door gebrek aan lokale mappers.

Een positievere insteek is dan om meer systematisch samen te werken en zo te zorgen dat elke regio voldoende aandacht krijgt.

Wat betreft de unieke haltenummers volgens Centraal Halte Bestand (CHB), stel ik voor deze als volgt in OSM te gebruiken:

Als tag gebruiken we ref:IFOPT, waarmee we aansluiten bij wat vermeld staat in de Wiki.
Als waarde gebruiken we NL:Q:12345678, NL en Q in hoofdletters en een 8-cijferige unieke code. Hoewel dit dan weer niet aansluit bij bovengenoemde Wiki-pagina, komt dat overeen met de waarden zoals ze in het CHB voorkomen.

Ik had in het noordoosten van het land enkele tientallen haltes reeds van zo’n tag voorzien, hoewel overal met kleine letters in tag en waarde; dat moet ik dan dus nog corrigeren.

HenkL: Eens.
Al staan op de wiki nog een level :dd en quay :ee, die ik niet ken en niet kan plaatsen. Misschien goed om daar eens achteraan gaan voor we hier een lokale afgeleide van het schema verzinnen dat afwijkt van de rest van de wereld.

Waarvoor dank!

Ik heb uit jouw bestand alleen even de gegevens gehaald voor mijn woonplaats (herkenbaar aan Q:6211xxxx) en de controle uitgevoerd:

Van de 69 haltes staan er minder dan 10 op de juiste plaats! Sommige haltes staan gewoon in een woonhuis geprojecteerd, anderen in de verkeerde straat enz. Kortom, behoorlijk nutteloze data.
Ik onderschrijf jouw conclusie van harte!

===
Voor diegenen die uit het bestand van Henk ook alleen hun woonplaats willen halen, grep is your friend:

grep NL:Q:xxxx CHB.csv > haltebestand.csv

xxxx zijn de 4 cijfers van de haltecodes voor jouw woonplaats (ik weet niet of dat bij alle woonplaatsen zo is, voor Vught werkte het wel)
Daarna gebruik je haltebestand.csv als input voor JOSM. Wel even de headerregel “nl:q;name;x;y” bovenaan toevoegen.

Edit: Henk heeft het bestand iets aangepast. De grepcode wordt daardoor ook anders.

Voor JOSM maakt het niets uit, voor mensen is het wat inzichtelijker als de haltes gesorteerd in die lijst staan.
Die versie kun je hier vinden en downloaden.

De concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog is inmiddels vrijwel volledig bijgewerkt. Er zijn nog een paar details die ik probeer op te lossen.
Als laatste heb ik de stadsbuslijnen van Leeuwarden gedaan. Deze staan nu nog in een aparte netwerk-relatie en ik had die willen overhevelen naar de netwerk-relatie voor de gehele concessie. Die netwerk-relaties verschenen voorheen bij het in JOSM downloaden van data die buslijnen bevatte maar nu alle lijnen volgens het nieuwe schema zijn getagd is dat niet meer zo. Wie kan me vertellen hoe ik hier alsnog bij kan?

Alle lijnen binnen de concessie die staan vermeld op de lijnennetkaart van Fryslân op de website van Arriva heb ik meegenomen. Dat zijn:

  • 37x streekbus op het vasteland
  • 5x bus op Schiermonnikoog
  • 12x stadsbus in Leeuwarden
  • 5x schoolbus
  • 2x buurtbus
  • 6x Qliner
  • 6x belbus

De meeste bushaltes heb ik goed gecontroleerd op positionering en afwijkingen van de werkelijkheid zullen daarom minimaal zijn.
Bijzonderheden aangaande bushaltes:

  • In enkele gevallen staat er een paal aan één kant van de weg terwijl de bus aan beide zijden stopt, o.a. op Schiermonnikoog. Ik heb dan de virtuele tweede paal wel aangegeven met soms daarbij een opmerking over de fysieke afwezigheid.
  • Enkele buslijnen bevatten haltes die fysiek helemaal afwezig zijn. Ik heb dan wel een ‘paal’ aangegeven op de ingeschatte locatie maar daarbij een opmerking. Dit geldt voornamelijk voor buurtbuslijnen 102 en 103.
  • Op sommige plaatsen staan haltes voor vraagafhankelijk vervoer volgens de formule Opstapper. Deze lijnen zijn niet opgenomen in OSM en daarom deze haltes ook niet.

Hele consessie zien: een route_hoofd xx kiezen en bewerken, tabblad ‘ouder-relaties’ bovenaan, knop ‘Herladen’ linksonder.

Ik heb niet zo’n kijk en interesse in OV routes.
Deze OSM gebaseerde site kwam ik tegen, het viel me op dat in Zweden een Openbaar Vervoersbedrijf gebruik maakt van OSM data.
Ook de aankomst- en vertrektijden staan op deze site. Nu weet ik niet of deze tijden van een interne server van het OV bedrijf komen of dat deze in OSM staat?
Ik vond het best interessant om dit in deze topic te plaatsen.
http://sl.se/en/#/Realtime/Stockholms%20C/9001

Dat is de implementatie in Duitsland. Ik heb eens gekeken hoe onze buren dat in de praktijk gedaan hebben. De :dd staat kan dan slaan op soort vervoer (bus, S-bahn, U-bahn etc), maar ook op zaken als trap, roltrap, lift, parkeerplaats. De :ee is dan weer het volgnummer daarbij; bij twee tegenoverliggende bushaltes kan het dan zijn 1/2, maar ook ein/aus.

Voor zover ik weet zijn in ons land trappen, liften etc. nog niet voorzien van IFOPT nummers, maar wel:

a) “Een Haltecluster (= StopPlace) is een plaats opgebouwd uit één of meerdere
locaties waar voertuigen mogen stoppen en reizigers kunnen in en/of
uitstappen. Een StopPlace heeft één of meer bij de reiziger bekende namen.
De haltes behorend tot een StopPlace liggen in eenzelfde straat, op
eenzelfde level (= niveau qua hoogteverschil, bijv. -2, -1, 0, 1, 2 etc.) Vanaf
een halte zijn de andere haltes behorend tot de StopPlace zichtbaar.”

b) “Halte (= Quay): een plaats, zoals een perron, berm, kade, steiger, etc., waar
reizigers toegang hebben tot het OV-netwerk. Iedere plaats waar een
voertuig halteert is een Quay, een Quay is altijd een plaats waaraan een
voertuig halteert of kan halteren. Op landelijke wegen komt het voor dat aan
één zijde van de straat een haltepaal staat, die ook wordt gebruikt om de
vertrekken aan de overzijde van de straat aan te duiden. In deze situatie is er
sprake van 2 afzonderlijke instapplaatsen, derhalve 2 Quays.”

De nummering in het Centraal Halte Bestand is NL:S:12345678 voor a) en NL:Q:12345678 voor b).

Een en ander volgens dit bestand.

b) komt overeen met public_transport=platform en a) komt overeen met public_transport=stop_area in OSM (niet/nauwelijks gebruikt)

Voor welke businesscase zou er een werkbaar alternatief moeten zijn?

De visualisaties intern vinden plaats op OpenStreetMap, Here of TomTom. Google levert immers geen vector data. Overigens neemt men haar eigen data (geojson etc.) om over de kaart heen te leggen. Niet de data van de leverancier.

Alle haltes zijn en worden geschouwd en ingemeten in het CHB. Er is tussen het CHB en het vervoerhalte nummer een relatiegemaakt.

Dit is openbaar vervoer data, geen kaartmateriaal.

Geef maar een go, dan gaan we lekker mechanical editen :wink:

Die lijnen hebben wel een lijnnummer en op vrijwel elke locatie staat ook een haltepaal. Dus daar ben ik het niet helemaal mee eens en deze haltes zou ik derhalve juist wel opnemen.

Bedoel je daar ook de normale halte’s mee?
Mijn ervaring is dat die informatie uiterst onbetrouwbaar is. Dat heb ik al meerdere malen in deze draad aangetoond, en met de door HenkL aangedragen data uit het CHB (afkomstig van het NDOV loket, waar ik zelf ook altijd mijn data vandaan haal) kan iedereen ook snel in eigen omgeving uitzoeken hoe betrouwbaar die gegevens zijn.

Eerder werd al gesuggereerd/vastgesteld dat Arriva er wat onbetrouwbaarheid van de haltelocaties uitspringt. Van de 69 haltes in mijn woonplaats, staan er meer dan 50 verkeerd in het CHB!
Maar wie spreekt Arriva daar op aan?
Ik heb er ooit een mail aan gewijd, maar antwoord moet nog komen…
En wat heeft het bijhouden van routes voor zin als die haltes niet kloppen?

Er zijn binnen deze concessie zo’n 200 Opstapper-lijnen (zonder vaste route), waarvan bijna de helft een beginhalte heeft zonder regulier busvervoer en dus een eigen bushalte. Deze bushaltes zouden inderdaad wel opgenomen kunnen worden in OSM.
Ik weet nog niet of ik daar aan ga beginnen. Volgens mij staan die palen er nog maar kort, sinds vorig jaar. Dit maakt het lastiger voor mij om de exacte locatie te weten of goed te controleren.

Hoeveel terugmeldingen heb je al gedaan Marc?

Niemand spreekt Arriva er op aan, want het is de taak van haltebeheer at crow-ndov punt nl

Nul, omdat ik nergens zie waar ik een terugmelding kan doen.
Of bedoel je dit:

Want ik ging ervan uit dat Arriva verantwoordelijk is voor het doorgeven/beheren van haltedata.
En daarom heb ik hen een keer of 4 gemaild en na het ontvangen van nul reacties besloten dat ik geen tijd ga besteden aan het verbeteren van de haltelocaties in bestanden die niet onder mijn verantwoording vallen.
OSM wil ik graag verbeteren door zelf haltes te plaatsen waar ze ook echt staan, maar als Arriva blijft volharden in het plaatsen van bushaltes in achtertuinen en vijvers of in straten waar al jaren geen bus meer stopt (of zelfs nooit heeft gestopt), dan moeten ze dat vooral doen.

Zie ook mijn reactie #64.

Dat aantal klopt ongeveer wel. De Opstapper wordt sinds 2012 gebruikt in Noord- en Zuidwest-Friesland en sinds afgelopen december ook in Zuidoost-Friesland, volgens hetzelfde principe. Afgaande op Streetview en de open bronnen die beschikbaar zijn kan ik ze wel in OSM plaatsen.

Oké, dat is goed. Wellicht handig om er dan bij te vermelden dat de halte alleen voor de Opstapper is door een standaardtekst toe te voegen (of toch het bijbehorende lijnnummer vermelden). De tagging kan dan als volgt zijn:
highway=bus_stop
public_transport=platform
name=Aalsum
note=Dit is een Opstapperhalte.

NEEEE! Laten we alsjeblieft de highway=bus_stop uitroeien door géén nieuwe meer toe te voegen!!!

En voor wat betreft Opstappers, haltetaxi’s e.d. (lijnen die niet op gezette tijden een vaste route rijden maar die van punt naar punt kunnen rijden) zou ik voorstellen om een “normale” routerelatie aan te maken, alleen dan zonder ways erin, maar alleen alle haltes (stop positions en platforms) zodat ook duidelijk is qua relatie welke lijnen daar stoppen. In bijv. OSMand kan je namelijk een halte aanklikken en zien welke lijnen daar stoppen.