360 Vlaanderen ook bruikbaar voor Openstreetmap?

Nu kwam ik voorbij:

https://overheid.vlaanderen.be/MM-Ontsluitingskanalen

Andere doelgroepen die gebruik wensen te maken van deze API nemen rechtstreeks contact op met de THV Image-V(externe link)

Als ze dan toch OSM kaarten gebruiken.
Wat kunnen ze dan voor ons betekenen?

Deze straatbeelden zijn enkel beschikbaar voor deelnemers aan GDI-Vlaanderen [1], 't is te zeggen, ambtenaren in brede zin. Maar ook voor “dienstverleners aan GDI-Vlaanderen”. Als er dus een overheid aan OSM zou vragen om iets te gaan mappen op basis van deze straatbeelden, dan zouden we misschien wel toegang kunnen krijgen. Maar voorlopig nog geen mensen tegengekomen die dat willen/kunnen organiseren.

Het ziet er ook niet naar uit dat de beelden rap open data zullen worden. Misschien moeten we eens een brief naar minister Homans sturen :slight_smile:

1: http://www.geopunt.be/voor-experts/gdi-vlaanderen,

ik las dit: "Andere doelgroepen die gebruik wensen te maken van deze API " het proberen waard.

Probeer gerust! (nee heb je, etc)
Ik begin ondertussen met mijn brief aan Homans :slight_smile:

Met die API zou je perfect een plugin voor JOSM kunnen maken ofzo. Maar probeer eens de plugin voor QGIS. Die werkt volgens hetzelfde principe. Alleen kan je daar alleen iets mee doen als je een account hebt op die beelden. En zo’n account kan je enkel krijgen in het kader van GDI. Dat zou te maken hebben met “privacy” (omdat ze er nog geen software op losgelaten hebben om gezichten en nummerplaten te blurren), en het is geloof ik ook zo met de private partner afgesproken (ik neel aan om raadpleegkosten onder controle te houden).

Allemaal geweldig zonde, want de jongens van Mapillary of OpenStreetCam zouden beide problemen zonder meer kunnen oplossen.

Op Facebook heb ik hen geantwoord : “Dan doe ik het zelf wel”.

Yep, in Belgie zijn ze ‘retard’ op dat vlak, daarentegen in Nederland zijn ze (weeral eens) veel verder met zulke zaken → https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=669116#p669116
:roll_eyes:

Ik heb toevallig zo’n account. Niet rechtstreeks als GDI-deelnemer, maar via Aquafin. Regelmatig werken wij in opdracht van Aquafin, en de kans bestaat er altijd in dat op een terreinmeting iets door de mazen van het net glipt, of dat die ene verduidelijkende foto waar je op gehoopt had niet gemaakt is door de landmeter op terrein.

Het is mogelijk voor specifieke opdrachten als ‘niet-rechtstreeks-GDI-deelnemer’ toegang te verkrijgen via partijen die wel GDI-deelnemer zijn. Dat gezegd zijnde, omdat ik strikt onze gebruikslicentie respecteer, maar ik er zeer zelden gebruik van, en dan nog enkel op de locaties waar we effectief projecten hebben voor Aquafin.
Waar Google Maps niet toereikend zou zijn, of in kader van OpenStreetMap, probeer ik zelf de nodige Mapillary-beelden te voorzien.

De vraag is inderdaad of er een context is waar dergelijke ‘tweede-orde’ gebruik afgedwongen kan worden, en zoals Joost aanhaalt: ik zie het helaas niet meteen gebeuren. Een account die je aan een zeker publiek beschikbaar stelt, heeft al snel het risico een eigen leven te gaan leiden… Het lijkt me weinig evident te integreren tenzij je aan een aantal zeer speficieke mappers een persoongebonden login geeft, om zo misbruik te vermijden. Da’s ook weer niet helemaal in de geest van OSM… Maar om pakweg de ‘top 20 editors in België’ toegang te geven is ook zo heel erg arbitrair…

En omdat het me even van het hart moet:
@henke54 : Er is een verschil tussen een ‘kritische ingesteldheid’ (wat ik aanmoedig) en een noodzaak om met alles de spot te drijven. Ik ben links en rechts wat aan het bijlezen via diverse kanalen over OSM en Mapillary, en kom je bijna overal tegen met bemerkingen op de rand van cynisme.
Je enthousiasme voor het gegeven zou aanstekelijk kunnen/moeten werken, maar probeer even op de positieve elementen te focussen, in plaats van bruut aan de kaak te stellen ‘waarom het nog niet overal zo is’.
Er zijn tal van andere namen die ook terugkeren, maar waar ik net wel een zeer positieve en verwelkomende vibe van krijg.
Dat krijgt me veel eerder aan de slag dan een verwijtende ondertoon ‘waarom is dat nog niet gebeurd…’

Tim, ik heb uw Mapillary beelden bekeken.
Maak gerust 2 beelden per seconde.
Dan zullen er meer photo’s met mekaar verbonden zijn.

@phillipec :
Ik heb ze nu staan op ‘om de 10 meter’ ipv de default ‘om de 5 meter’. Ik zal eens proberen wat ‘2 per seconde’ doet.
EDIT: via m’n telefoon kan ik hooguit om de 2 seconden, korter interval kan niet. 2 per seconde kan ik enkel voor externe camera instellen, maar da’s dus niet het geval. Om de vijf meter dan maar?

Voor wat betreft die foto’s (veelal uit de auto), wat geniet de voorkeur:

  • Horizon mikken naar horizon, maar veelal de neus van mijn auto mee in beeld
  • Horizon zo richten dat neus van mijn wagen er net niet op staat, maar dat de horizon dan iets hoger komt te liggen?

Vanuit waar ik zelf de foto’s voor zou gebruiken lijkt het me interessants dat de neus er niet op staat, maar mogelijks is dat vanuit mapping niet de interessantste keuze?

Hier ben ik onzorgvuldig geweest.
Dit is duidelijk onaangenaam te hoog.
https://www.mapillary.com/app/?lat=51.231054024178775&lng=4.469076387965288&z=16.842784520542526&pKey=ItTeC9k6DKzqLxHk7i7rkg&focus=photo&dateFrom=2018-02-11

Ach, we zijn nooit te oud om te leren. de volgende keer beter phillipec

met een 360 camera heb je zulke ‘fouten’ niet :wink: … je kan op dit filmpje, links , rechts, omhoog en omlaag kijken met je muiscursor terwijl het afspeelt → https://www.youtube.com/watch?v=IIO8p51E7gM

Het was eigenlijk een samenloop van omstandigheden.
Het rubbertje is uit het voetje van de houder gevallen. Daardoor zit de smartphone er niet te best in. Ik was ook elektriek aan het sparen door de GSM te dimmen. Soms leg ik wel een wit papiertje op de dashboard om het dashboard net niet in zicht te hebben. Ik had bovendien de houder niet hoog genoeg geplaatst.
Inderdaad, ik ben weer met de smartphone beginnen te fotograferen.
Ik zie het niet zitten om Deurne met fiets en action camera te doen.

Dan heb ik me nog eens schuldig gemaakt aan slechte foto’s tussen Turnhout en Malle omdat het al donker werd.
Ik had de dag voordien echter al gezien dat er enkel zomerbeelden waren en ik wilde door de takken van de bomen fotograferen.
https://www.mapillary.com/app/time-travel?pKey=moDnFSKldezQDCKxF0n9cw&lat=51.311689468718214&lng=4.865450218444494&z=17&focus=photo&cKey=ReRN15wbR0SumT7PW39AmQ

Ik had speciaal Turnhout gevraagd om die stad met de beschaafde wereld te verbinden.
De volgende keer vraag ik Hoogstraten aan.

Die truc (met wit papiertje) is nieuw, moet ik misschien eens overwegen. Reflectie in vooruit moet ik ook bewust op letten. Hier ( https://www.mapillary.com/app/?lat=50.92281798836859&lng=3.2178660202800984&z=17&focus=photo&username%5B%5D=timcouwelier&pKey=1fHw_dgDAiw6_GemCvrycw ) was ik 5 foto’s ver of zo voor het me te binnen schoot.
Ik krijg eerder de neiging van de neus van mijn wagen in beeld te krijgen. Maar om speciaal daarvoor een wagen met kortere neus te zoeken…

Wat bedoel je hiermee? Als je op de kaart van Mapillary kijkt waar er surveys zijn of zo, dat het daar een schaars gevuld gebied is?

Het centrum van Tuirnhout was nog niet met Mapillary verbonden.
Ik hoop de volgende keer de N14 of N115 in Hoogstraten te fotograferen.
De tijd dat we overal prijs hadden, is voorbij.

Qua Roeselare centrum moet ik beginnen plannen.
Daarbuiten heb ik nog bijna blanco canvas hoor…

Mapillary photographeren vraagt en geeft veel vaardigheden.
Zo is mijn rechtse ruitenwisser even lang als de linkse.

Daar heb ik nooit op gelet eigenlijk.
Ik probeer enkel bij niet-regenweer te fotograferen, en als het een paar verdwaalde druppels regent probeert ik de ruitewissers even te gebruiken als ik even stil sta aan een kruispunt of zo.

Het vergt wel eens een andere manier van denken, dat klopt.
Zoals ik fotografeer is het soms ook even het hoofd er bij houden hoe je volledige dekking van een woonwijk krijgt zonder veel gaten te laten.