Vervelende notes

Math, goed dat je van je laat horen. Door communicatie wordt het gemakkelijker om elkaars werkwijze en intenties te begrijpen. En uiteraard verschillen die per persoon.

Als je graag de laatste stap richting de 100% gemapte winkels wilt zetten dan kan dat inderdaad nuttig zijn. Ik doel op notes van jou zoals in Dokkum, Sneek en Bolsward. In Sneek is misschien nog niet de helft gemapt en in Dokkum en Bolsward nog veel minder.
Voor het mappen van al die winkels heb je fanatieke lokale mappers nodig. En die zijn er blijkbaar niet veel. Er is dan geen sprake van vergeten winkels maar simpelweg een gebrek aan animo of prioriteit.

Als het al lastig genoeg is om in een bekende stad als Amsterdam de winkels op orde te maken, dan geldt dat zeker voor allerlei kleinere plaatsen in Nederland en vooral… om het bij de tijd te houden.
Dat iets kan verouderen is op zichzelf niet een argument om iets helemaal niet te mappen. Toch vind ik de aanwezigheid van sterk verouderde informatie een minpunt aan een kaart / database. Ik heb de laatste maanden veel werk gemaakt van het bijwerken van de buslijnen in een groot deel van Fryslân. De gegevens, waaronder bushaltes, waren op de meeste plaatsen sinds 2011 niet bijgewerkt. Voor mij had de info niet in OSM hoeven te staan, behalve dan de bushatles, maar als het er is dan graag actueel.
In die zin legt het toevoegen van al die winkels een grote ‘werkdruk’ op de OSM-community terwijl er altijd nog genoeg werk is aan de echte basis, namelijk de infrastructuur van wegen e.d. Zo kom ik daarin nog regelmatig duidelijke fouten vanuit een import tegen die in al die jaren nooit zijn gecorrigeerd.

In mijn eigen dorp waren vorig jaar slechts een paar van de tientallen winkels gemapt en ik heb ze inmiddels allemaal toegevoegd. Ik kon het niet laten en zolang ik zelf actief blijf dan komt het wel goed. Zou ik afhaken dan vrees ik veroudering (niet van mij maar van de winkelgegevens alhier ;)).

Al bij al ben je als mapper grotendeels vrij om je werkgebieden en doelen te kiezen. Voor het beste resultaat en de meeste waardering voor je werk is het volgens mij raadzaam om door contact met en overleg binnen de OSM-gemeenschap, zoals hier op het forum, voeling te houden met de rondgaande wensen en ergernissen.

Is er voor het toevoegen van winkels niet een eenvoudigere interface (via een website) mogelijk dan via josm/id/potlatch/‘kaartapplicaties’?

In Nederland staan de meeste adressen in openstreetmap na de BAG import.
Is in principe een adres genoeg niet genoeg om een winkel toe te voegen?
Dit maakt het toegankelijker voor mensen die niet met gis applicaties bekend zijn.

Ja, volgens mij kun zou tegenwoordig met maps.me (mobiele app) moeten kunnen.

Dat vind ik geen goed advies, gelet op de enorme hoeveelheid aan slecht gemapte objecten dankzij maps.me!
We hebben hier toch heel wat problemen gesignaleerd met die app.
Het probleem is dat je met maps.me niets kunt toevoegen aan een bestaande adresnode, waardoor er overal dubbele adressen ontstaan. Nog even afgezien van onnauwkeurige locatiebepaling.

Matthijs, je hebt zelf een keer GoMap!! geadviseerd, en dat zou ik hierbij nogmaals willen aanraden als mobiele app voor het toevoegen/bewerken van data. Maar laten we maps.me als editor voorlopig nog even in de kast houden.

Maps.me was ook zeker niet als advies bedoeld, alleen als antwoord op de vraag of er geen simpelere editor is. Uiteraard betekent simpel ook minder mogelijkheden (en dus blijkbaar zelfs te weinig mogelijkheden om goed te kunnen editten). Ik wist overigens ook niet dat je geen informatie aan een adresnode kan toevoegen.

Ik blijf inderdaad bij Go Map!! als advies voor iOS, ik gebruik het zelf ook nog steeds.

In OSMand kun je wel interessepunten wijzigen lijkt het, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik heb het wel al gebruikt ook simpele interessepunten mee aan te maken. Het lijkt echter of OSMand nog niet echt heel veel voorstellen voor tags geeft, dus je moet wel het één en ander uit je hoofd weten om een goede en volledige tag te maken.

Ik ben voor een projectje wat aan het experimenteren met aansturing vanuit remote JOSM calls en dat werkt niet onaardig.
Denk dat het mogelijk is op basis van een csv met adresgegevens en tags via een script de bestaande nodes te updaten via deze manier.
Dat is eenvoudiger dan een osm bestand, aangezien daarin altijd ook alle bestaande tags genoemd moeten worden anders komen deze te vervallen bij uploaden waardoor het maken van het osm bestand complexer wordt dan me lief is.

Maar denk dat zoiets vooral geschikt is voor import van winkelketens of lijst van een winkelcentrum, al heb je daar dan weer de uitdaging hoe tags op pand of losse node te herkennen ter voorkoming van dubbele gegevens.


Beste Math1985, als je zo trots bent op het feit dat o.a. Zoetermeer nu zo gedetailleerd gemapt is, zou je misschien ook eens de moeite kunnen nemen om jouw talrijke onopgeloste notes van tot wel 1 jaar oud in Zoetermeer op te lossen of op te ruimen? Ik zie dat je daar nog steeds in dezelfde stijl nieuwe notes plaatst (o.a. 10 dagen geleden). Blijven die dan ook weer staan tot misschien iemand zich geroepen voelt om er wat aan te doen? Ik heb je al eens eerder aangesproken op de m.i. oneigenlijke manier waarop je bezig bent met die notes, maar dat heeft je niet tot ander inzicht of gedrag gebracht. Ik vind nog steeds dat het online plaatsen van OSM-notes als een soort van ‘to do’ lijst voor jezelf niet in overeenstemming is met de bedoeling van het OSM gereedschap ‘notes’ en derhalve ongewenst. We verschillen ook van mening over de details van hoever je moet gaan met micro-mapping, onder andere met betrekking tot de looppaadjes achter huizen en bergingen, etc. Ik acht die niet relevant voor het je weg kunnen vinden door een woonwijk en je krijgt dan ook nog dat erover gerouteeerd gaat worden…
Ik heb er geen behoefte aan om hier een welles-niets discussie te starten, maar nu ik zie dat je nog steeds volhardt in jouw stijl van notes plaatsen en dit onderwerp nu op het forum ter discussie komt, vind ik dat die tussen ons hier eigenlijk wel goed bij past.
Bovenstaande is niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar als illustratie van hoe je volgens mij en naar ik begrijp uit de discussie in dit draadje ook volgens anderen de OSM notes niet zou moeten gebruiken.

Ik kan BikePC grotendeels volgen: notes op OSM zijn geen privé-to-dolist. Je plaats een note om iets aan een ander te vragen of mede te delen. Voor je eigen gebruik neem je maar een notitieblokje of een camera mee dan weet je gelijk het antwoord.

En over µ-mappen, terwijl er nog zoveel anders te doen en te repareren is, heb ik me hier al eens eerder over uitgesproken en ondersteun ik BikePC

Martin

En het is ook opvallend dat in Nederland het aantal notes de afgelopen maanden schrikbarend is gestegen. Goed te zien op de grafieken van Pascal Neis.

Nederland
Frankrijk
Duitsland
Engeland
België

En als je snel alle notes van een bepaalde gebruiker wilt zien:

http://www.openstreetmap.org/user/Gebruikersnaam/notes

Daar ben ik hard mee bezig (de opgeloste notes zie je natuurlijk niet terug op de kaart). Op kleine stukjes Buytenwegh en Palenstein ben ik overigens ‘klaar’ met Zoetermeer, dus het ‘probleem’ zou zich vanzelf op moeten lossen. Ik ben van plan de komende maanden die laatste stukjes af te handelen.

Je lijkt trouwens twee tegengestelde problemen met de notes te hebben: je vindt dat ik de notes als persoonlijke to-do-lijst gebruik, en dat ik ze open laat staan tot iemand anders er wat mee doet. De waarheid ligt natuurlijk in het midden: ik probeer zoveel mogelijk notes zelf op te lossen, maar elke hulp van anderen is natuurlijk welkom. Onder andere ArAge en postbezorger hebben me geholpen hierbij. Maar deels ben ik het wel met je klachten eens, het is niet handig om te veel notes open te hebben staan. Ik zal er dus beter op letten dat ik eerst bestaande notes op los voor nieuwe aan te maken. Met je fundamentele punt ben ik het sowieso eens: notes zijn geen persoonlijke todo-lijst.

Heb je daar voorbeelden van (het liefst in Zoetermeer)?

Eerst wat humor :
http://www.openstreetmap.org/note/722839
Math heeft na sluitingsuur in het donker winkels gemapt in Brussel.
Na zes maand zijn deze notes steeds moeilijker goed gemotiveerd te beantwoorden. Het is gewoon tijdverlies die te beantwoorden i.p.v. de niet getagde winkels gewoon te taggen. Iemand wiens arm omgewrongen wordt, is niet geneigd de winkels nadien te onderhouden. Met niet onderhouden winkels komt OSM alleen maar in schande.
Math verdedigt zich dapper en blijft beleefd. Het is trouwens zijn werking niet die gesaboteerd wordt. Dan is het gemakkelijk beleefd te blijven. Niemand ontkent dat hij goed werk levert en dat er mensen op zijn notes antwoorden. Zitten er hier trouwens voorstanders van zijn werkwijze ?

Ik stel voor dat er gestemd wordt. De toekomst van het notessysteem hangt ervan af. En straks heb ik al mijn interesses gemapt en blijft mij niets anders over dan de notes.

Ik stel voor dat indien 3 gerenommeerde mappers vinden dat zij ernstig gehinderd worden in hun werkingsgebied, zij overeen kunnen komen de onnodige notes van Math te wissen. Misschien kunnen jullie een thread “Math” openen. Verder hou ik mij niet bezig met buitenlandse zaken.

Ik heb zondag de Nederlandse grens overgestoken om Bath te fotograferen. Toevallig ? heeft een politiepatrouille mij eens goed bekeken. Maar ik ben niet buitengevlogen. Er valt nog wel iets te mappen in Bath. Indien iemand niet meer weet wat te mappen, dan mag hij altijd mijn laatste Mapillary foto’s gebruiken. Dan is het meteen met bewijs gemapt. Er bestaat ook nog zoiets als Maproulette. Indien iemand als toerist een plaats bezoekt kan hij met een note ook vooraf vragen om notes om te weten wat er nog te mappen is.

Ik word niet ernstig gehinderd door Maths notes, behalve dat ik eigenlijk nooit meer willekeurig een note in OSM bekijk en kijk of ik daarmee wat kan; te veel zinloze anonieme notes en de notes van Math, daar kan ik niets mee.

Helaas ziet Math zelf nog niet in dat er met het grootste deel van zijn notes niets gedaan wordt.

Ik blijf er bij dat de stay-alivetijd van anonieme notes beperkt moet worden tot bijvoorbeeld een maand en die van niet-anonieme notes bijvoorbeeld drie maanden, waarbij je ze niet zelf mag reactiveren en de wekker terug kan draaien.

Zelf notes verwijderen is volgens mij, in ieder geval in JOSM, niet mogelijk. Alleen resolved notes verdwijnen na een tijdje vanzelf.

Ik denk dat het mappen heel persoonlijk is, iedereen heeft andere interesses en zal daarom een andere nadruk leggen op de informatie die ze toevoegen. Als ik bijvoorbeeld “Stoplichten” zie staan in een note, dan interesseert mij dat helemaal niets omdat ik vooral geïnteresseerd ben in wandel en fietsvoorzieningen. Stoplichten mappen zal vast handig zijn voor het berekenen van de tijd die de reis tussen A en B duurt, maar daar heb ik weinig interesse in. Ik vind die notes van Math over mogelijke paadjes dus best interessant, maar niet allemaal :D.

Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.

De Notes die je ziet zijn echter zeer divers, en een groot deel is buiten mijn interessegebied. Dat maakt ze echter niet minder nuttig. Waarschijnlijk is die note wel in iemand anders zijn interessegebied. Daarom zou ik wel een IGNORE knop willen bij een Note. Als een Note (geheel) buiten mijn interessegebied is, dan druk ik op IGNORE en wordt deze niet meer weergegeven op mijn kaart als ik ingelogd ben.

Dat scheelt een hoop discussie over ‘Vervelende Notes’ en zie je door de bomen het bos weer. En mochten er andere mappers zijn die de Note wel nuttig vinden, dan kunnen zij er iets mee doen. Daarbovenop zou je een een tijdmechanisme aan de Note kunnen hangen zoals eerder voorgesteld, als niemand geïnteresseerd is, dan wordt de note vanzelf verwijderd.

Het scheelt ook een hoop discussie in de Notes. Dan kunnen we die tijd weer besteden aan het toevoegen van data ;).

Wat denken jullie daarvan?

Ignore zou idd een mooie oplossing zijn om al die ongewenste notities te verbergen. Kaart het aan op https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website/issues/486, dan kan er iets aan gedaan worden. Of misschien kan een handige programmeur iets zelf in elkaar zetten mbv de api?

Maar als we zelf al die notes handmatig op ignore moeten zetten levert dat nog steeds veel werk op. Je weet pas dat je hem wilt ignoren als je hem gelezen hebt.

Ik blijf voor een maxium stay-aliveperiode voor notes die geen reactie uitlokken. Dan gaat het automatisch.

…maar ik kan het mis hebben…

Je wilt dus eigenlijk een persoonlijk notes profiel op user ingnore /anoniem of op waardes als, die de notes melder moet zetten, building highway poi company traffic.

De melder mag best wel wat meer moeite doen, ook een foto toevoegen zou helpen.

Dat klopt, maar je zult toch echt naar een Note moeten kijken om te weten of deze nuttig is, dus daar komen we niet onderuit. Je kunt wel een automatisch mechanisme hebben, zoals een filter, maar ik ben bang dat je dan snel het kind met het badwater weggooid.

Ik ben nog relatief nieuw bij OSM, en enkel bekend met de Notes bekijken op https://www.openstreetmap.org of via OSMand op mijn Android telefoon. Ik ken dus niet de gehele achtergrond. Als je iets nieuws in elkaar zet, dan werkt dat alleen als los programma schat ik. Integratie in de website is dan makkelijker vanuit een gebruikersperspectief, zodat dit ook kan doorwerken in andere applicaties die Notes ophalen.

Ik zal eens een voorstel opstellen voor de ontwikkeling.

Je kunt de notes ook bekijken via http://resultmaps.neis-one.org/osm-notes-country-feed?c=Netherlands&a=opened
Even op de verversknop druk et voila

Nadeeel is alleen dat je notes waarop al gereageerd is, niet (meer) ziet

Daar kijk ik een paar keer per dag op en brievenbussen, winkels, slachterijen en meer van dat geneuzel sla ik dan over

Ik zie zeker een zekere handigheid in de website van Pascal Neis, maar deze geeft geen overzicht van wat er in de directe omgeving te doen is. Zeker voor notes waarbij ter plaatse gekeken moet worden is een kaart onontbeerlijk. Dan kun je een route plannen om meerdere notes achter elkaar te bezoeken. Maar als op die kaart dan allemaal niet interessante notes staan, dan kun je daar alsnog niets echt iets mee.

Even off-topic. Die Pascal heeft leuk gereedschap ontwikkeld!