Fietspad of niet?

:smiley: hoe doe je het dan bij een motorfiets met zijspan? :smiley:

maxwidth=XX

Stel dat het past, er staat nog motorcar=no op de bollard. :smiley:

Die motorfietsen met zijspan rijden er gewoon langs hoor… In het gras zijn de sporen duidelijk te zien :confused: :roll_eyes:

Maar dan moet je weer wat regelen voor hgv, agricultural, psv, hov, carriage, trailer, caravan, tourist_bus, goods. En de algemene omschrijving zou moeten veranderen.

Ik heb er nu de door jou genoemde vier stuks aangehangen, wat denk ik redelijk compleet is. Hooguit ontbreekt atv nog. En van ski hebben we in Nederland niet zoveel last :slight_smile:

Ik ben alleen benieuwd hoeveel duizenden paaltjes in Nederland niet goed zijn gemapt…

Ik zie dat het stukje weg bij het tuincentrum nu service is.
Maar waarom? Dat is toch normale openbare weg? Dat er een paaltje staat doet daar niks aan af.
Beter is unclassified.

Duidelijk een randgevalletje. Voor auto’s is het niet meer dan een toegangsweg tot het (overigens inmiddels gesloten) tuincentrum. Dus service. Voor bv een fiets is het inderdaad een doorgaande route, dus unclassified. Maakt me eerlijk gezegd ook niet heel veel uit. In beide gevallen zal een goed geprogrammeerde router voor een goede routering zorgen.

Dit is dus taggen voor de router. Zowel oost als west van het paaltje is het exact dezelfde weg dus zou dat op OSM ook zo moeten zijn.

Lijkt mij niet, het is net waar iemand de grens legt. Het stukje weg vanaf de Zijdeweg naar het paaltje is een serviceweg voor het bedrijf op nr. 10. Vermoedelijk is daarom ook het paaltje niet aan het begin van de Reesloot geplaatst, maar na nr. 10

Geen randgeval, openbare gemeentelijke weg. Zoals, al eerder gesteld.
Een doodlopend bord maakt een weg geen service weg.

Waarom het alleen vanuit auto kant bekijken.
Er zijn ook andere vervoersvormen!

Unclassified.

Om even een oude koe uit de sloot te halen: ik heb hier in de Karel Appelstraat ook zo’n soort situatie: pollers op een gewone highway=residential zonder bordjes o.i.d. Er staan nu een hoop tags op die allemaal effectief niks doen.

Ik neig ernaar om de pollers te taggen met:
access=yes
motorcar=no

Dat is veel compacter, en dekt volgens mij ook de lading. Zie ik iets over het hoofd? Wat vinden jullie?

Bij elke bollard twijfel ik ook steeds. Bij het taggen dan :slight_smile:
Mag er bv wel of niet een motorfiets langs?
Is een moped wel een motorvoertuig… ben er nog niet uit…? Voor de wet niet…
Met jouw voorstel zou het zo goed moeten gaan.

Echt een gewone residential zou ik hem niet willen noemen. Is aanzienlijk smaller dan de wegen in de omgeving: https://goo.gl/maps/RH6T9jHMHb82

En dan vergeet je de Karel Appelstraat zelf:
oneway=no :roll_eyes: Zucht, over onnodige tags gesproken.

Klopt, maar je kunt er volgens mij wel langs met paard, motor of sneeuwscooter.

Dat is een leftover van toen ik hem als cycleway had getagged. Dat heeft ijsb gewijzigd in residential maar toen heeft hij niet de oneway tag weggehaald.

Cycleway met oneway=no? Wat is de toegevoegde waarde van dei tag?

Dat je duidelijk aangeeft dat het een tweerichting fietspad is en dat je ook hebt vast gesteld dat 2-richting is.
In NL kennen veel fietspaden een soort default eenrichting. Bij 2 parallele fietspaden langs een weg zijn de fietspaden per definitie eenrichting. Alleen als er bijzondere aanwijzing dmv borden is, kan dat anders zijn.
Verder komt het nogal eens voor dat op wat meer ingewikkelde kruispunten en rotondes stukken fietspad wel eenrichting en andere stukken tweerichting zijn. Oneway=no is dan een hulpmiddel om duidelijkheid te geven.

Normaal gesproken zie je dat aan belijning, pijlen en/of plakfietsjes op het wegdek.

Maar er is een duidelijke volksdemokratische trend om alle fietspaden als tweerichting te beschouwen. Vaak is dat ook stukken veiliger: een stukkie links rijden op een fietspad is veiliger dan twee keer een voorrangsweg oversteken.

Eigenlijk zetten we dat oneway=no voor de mapper die kost wat kost alles in oneway=yes wil veranderen. Het is een waarschuwing.
Soms ben ik de werkelijkheid voor. Een kleinstukje fietspad in “niemandsland” langs een drukke weg tussen Alblasserdam en Papendrecht bleef maar eenrichtingverkeer met borden. Niemand kwam op het idee om het te veranderen. Alleen OSM gebruikers zouden 2x oversteken over een loeidrukke uitvalsweg. Iedereen rijdt gewoon rechtdoor. Eindelijk wordt het nu veranderd en verdwijnt het fietspad aan de oostzijde . Ik zal het van de week van de kaart halen na survey.
Uiteraard staat het op oneway= no. Weee degene die… :slight_smile:
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.84790/4.67929

Sorry, ik had moeten zeggen “wat is de toegevoegde waarde van die tag in deze situatie”. Je overige betoog is duidelijk.

OB505 bedoel je?

Bijvoorbeeld, OB502 kan ook
Maar men werkt ook met een G bord zonder onderbord. Aan de “blinde” kant van het fietspad staat dan ook een G11, G12a of G13