Straatnamenproblematiek

Ik denk dat René Dings niet weet hoe de vork in de steel zit. Oyevaarstraat is niet Ooievaarstraat, dat snap zelfs ik.
Maar het is niet zo dat ik mijn zoon peter kan noemen en dat hij dan voor altijd peter heet. Hoe wou je dat doen aan het begin van een zin? peter loopt naar school? Ik dacht het niet.
Namen schrijven we met een hoofdletter, zo simpel is het.

edit: Maar goed, ik trek hierin mijn eigen plan. Iedereen moet maar doen wat hij/zij het beste vindt. :sunglasses:

Ik denk dat jij niet goed weet waar René het over heeft!
Het gaat over straatnamen, niet over persoonsnamen. Persoonsnamen zijn altijd met een hoofdletter, ook bij René.
En het gaat vooral over de voorvoegsels bij die namen: van of Van.

Misschien moet je ook even lezen wat er op zijn straatnamensite staat.

Als ik jouw link moet doorlezen ben ik vierentwintig uur bezig. Welk stuk bedoel je?
Er is geen verschil tussen straat- en persoonsnamen. Een naam is een naam.
Als je je hond ↔ppo noemt wordt het wel moeilijk. Voor die ↔ kan ik niet een-twee-drie een hoofdletter verzinnen.

In principe is de BAG naam juist. In OSM worden straatnamen echter voluit geschreven. Volg in die gevallen de OSM notatie en verander dan de adresnodes.

Bovenstaande is besproken en vastgelegd in de handleiding van de initiële BAG import onder STAP 4B
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:BAGimport_via_ODS_plugin#STAP_4_Nabewerking

Dat verschil is er nu juist wél, want René (die zelf ook in een straatnamencommissie zit) schrijft:

En hoewel jij en ik en iedereen die hier meeleest van mening is dat de correcte schrijfwijze “Van Boelenstraat” is, staat het de gemeente Den Bosch dus vrij om toch “van Boelenstraat” te kiezen (en in de BAG en op de bordjes te zetten).
Als er een plan achter die keuze zit is dat prima, maar dan wil ik dat plan ook wel weten. Als er geen plan achter zit en ze hebben zitten slapen bij het vastleggen van die namen, dan is het zaak om daar wat over te zeggen bij die straatnamencommissie (en daar ben ik dus mee bezig…).

Overigens:
In Nederland worden nu (op OSM) 2332 straatnamen met “Van” geschreven, en 922 met “van”
(stand 20/2/2017)

Interessant is ook dit:

http://www.openstreetmap.org/way/324281351

In het Nederlands: het Meer (1 hoofdletter)
In het Fries: It Mar (2 hoofdletters)

Gisteren keek ik naar deze wet. http://wetten.overheid.nl/BWBR0018784/2010-10-10
En ik begreep het niet. Waarom het voor straatnaam borden niet meer geldt.

Nu staat er:
Artikel 2

1 De schrijfwijze van de Nederlandse taal waartoe het Comité van Ministers beslist, wordt gevolgd bij de overheidsorganen, bij de uit de openbare kas bekostigde onderwijsinstellingen, alsook bij de examens waarvoor wettelijke voorschriften zijn vastgesteld.
2 Onder een overheidsorgaan als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
b. een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed.

Ik vat het zo op, dat voor alles wat de Gemeenten schrijven (dus ook op straatnaambord) dit geldt.

Dat het vroeger expliciet voor straatnaam werd vermeld en er nu niet meer zo in staat, dan kan je nu niet de conclusie trekken dat het voor straatnaamborden niet meer geldt.

In mijn beleving valt het nog/nu onder het algemene artikel waaraan de Gemeente als “gevolgd bij de overheidsorganen” moet voldoen. En zo dan ook verplicht!

Ik zie ook geen uitsluitsel voor straatnaamborden. Wat dan op zich logisch zou zijn.

tenzij
“waartoe het Comité van Ministers beslist” het anders beslist voor namen van straten.

Ondertussen heb ik geleerd, dat er ook nog zo iets is als een toelichting bij een Wet en dat rechters hier ook zaken uit halen, als ze tot een beslissing komen.

Maar daar zie ik ook niet waarom het niet geldt voor alleen namen van straten.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0018784/2010-10-10/0/informatie

Nota van toelichting

Memorie van toelichting

https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorie_van_toelichting
https://www.overheid.nl/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-over-wet-en-regelgeving/#c2202

Ik heb je reactie aan René doorgegeven, maar ondertussen is dit verhaal van hem ook nog leerzaam:

http://www.overstraatnamen.nl/2014/12/regels-voor-straatnamen.html

Nee.
Wat bedoeld wordt is dat de spelling van ooievaar vast staat en de spelling van Ooievaarstraat dus ook vaststaat (-stond?), behalve als het een historische naam is zoals Oyevaarstraat.
Hoofdlettergebruik valt hier niet onder dus van Boelenstraat is fout.

Een uitzondering die ik kan bedenken is iPhonestraat.

In Wijngaarden https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.84534/4.76077
maken ze het helemaal bont. De straatnaam is in de BAG van Tongerenstraat. Dit heb ik zo gelaten in de naam-tag. Op de straatnaamborden staat echter v.Tongerenstraat.
Bedenk opeens dat niemand er daar over Wijngaarden heeft, maar altijd over Wingerden. (alt_name?)

Daar zijn we het allebei over eens, maar wie gaat die gemeenten informeren?

En dat valt dus typisch onder het donorprincipe.

Al gebeurd:

Met dank aan Allroads voor de link.

Kijk je bij Gemeenten
Zoek hier selecteer 1 Gemeente en voeg bij In de tekst straatnaamgeving.

Elk Gemeente noemt het net weer anders, soms een ander zoekwoord nodig.

Ik vraag me dan af gaat de Wet voor of de Gemeentelijke verordening, betreffende namen.
**
Steenwijkerland
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Steenwijkerland/4966/4966_1.html

Verordening op het benoemen van openbare ruimte en het nummeren van bouwwerken, gebouwen, complexen, afgebakende terreinen, lig- en standplaatsen (Verordening straatnaamgeving en huisnummering)

Artikel 11
Het principe van het benoemen van de openbare ruimte en het nummeren van bouwwerken, gebouwen, complexen, onbebouwde terreinen, ligplaatsen en standplaatsen dateert al uit de vorige eeuw. In de loop der tijd hebben vele voorschriften gegolden. Het is niet zinvol bij de invoering van de verordening te eisen dat alle huisnummers in de gemeente dienen te worden aangepast aan de nieuwe uitvoeringsvoorschriften. Nummers die onder het oude regime tot stand zijn gekomen blijven gehandhaafd. Het college van burgemeester en wethouders heeft wel de mogelijkheid aanpassing van de nummers te eisen.
**
Zwolle
Verordening naamgeving en nummering
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Zwolle/135276/135276_1.html
Artikel 11
Reglement naamgeving en nummering.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Zwolle/133423/133423_1.html
g.
een schrijfwijze, waarvan de eerste letter van de naam met een hoofdletter begint.

en dan ben je benieuwd hoe Zwolle het doet. even schuiven,uitvoeren
**
Venlo
Verordening adressen Venlo 2011
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Venlo/120245/120245_1.html

Fout klein letter gebruik valt dat onder artikel 11?

Volgens mij wel, want Zwolle geeft aan: “Elke naam dient met een hoofdletter te beginnen, ook als de naam met een voorvoegsel begint.”
Dat staat onderaan bij de “Artikelsewijze Toelichting, Toelichting op artikel 3”.

Bij Venlo zie ik daar niks over staan.

Ik wacht even af of ik een serieus antwoord krijg op mijn terugmelding bij de BAG. Mijn melding is trouwens onvolledig want ik heb vergeten specifiek te schrijven dat “Van” van van Schelbergenstraat met hoofdletter moet.
Maar goed, ik wacht even af.

Zwolle doet het goed maar in Hattem is het een puinhoop :wink:

Dank @Allroads voor de verwijzingen!
Interessante ontwikkelingen allemaal.

In Den Bosch en in Eindhoven wordt met geen woord gesproken over de schrijfwijze van de straatnamen.

Of dan daarmee automatisch wordt teruggevallen op de algemene voorschriften zoals vastgelegd in de eerdergenoemde spellingwet, kan ik niet beoordelen.

Ik vroeg mij hier dus af, of met dit artikel ze “niet verplicht” zijn om fouten te herstellen, omdat het er al zo lang in staat, zoals klein letter gebruik.
Of ze “de Fjord” mogen laten staan of in de BAG “De Fjord” moeten vermelden.
Nu in het tijdperk van opendata, fouten bij de bronhouder ijlen door bij gebruikers van open data wereld wijd.
Maatschappelijk verantwoord horen dan al deze fouten opgelost te worden.

Uit artikel 11
“Het is niet zinvol bij de invoering van de verordening te eisen”
Hier wordt verordening genoemd niet het veranderen van de Wet, zoals Spellingwet

Bij Zwolle zie je dan ook twee documenten:
Reglement en een verordening.

In reglement staat juist die zin van hoofdlettergebruik.
Ook deze toelichtingszin.

Artikel 11 in de verodening

Ook makkelijk om binnen zo’n verordening (pagina) met ctrl-f op hoofd(letter) namen of iets dergelijks te zoeken.
i.p.v hele document te lezen.

Den Bosch Verordening:
"Uitvoeringsvoorschriften: nadere bepalingen van technische en administratieve aard.
Dus er zijn ook nog uitvoeringsvoorschriften, wat in Zwolle beschreven staat, is dit het Reglement (uitvoeringsvoorschrift)?
In de verordening Zwolle ook zo vermeld.
18.
Uitvoeringsvoorschriften:
nadere bepalingen van technische en administratieve aard.

In de toelichting in de verordening Den Bosch;
Toelichting op de administratieve uitvoeringsvoorschriften
Algemeen
Het rapport ‘Adres onbekend’ van het Overlegorgaan RAVI, bijlage D, en het handboek Basisregistratie Adressen en Gebouwen is in nauwe samenwerking met de VNG opgesteld. Hiermee is de administratieve organisatie op hoofdlijnen vastgesteld. Een gemeente kan dit desgewenst aanvullen in aansluiting op de in haar organisatie geldende omstandigheden. Daarnaast kunnen onderdelen uit het VNG-handboek ‘Benoemen, nummeren en begrenzen’ worden gebruikt. Daarbij moet worden gedacht aan bepalingen die verband houden met bijvoorbeeld binnengemeentelijk gebruik, levering aan externe instanties, meervoudig gegevensgebruik en dergelijke.

Uitvoeringsvoorschriften en andere documentatie worden ook aangehaald.

Hier is een interessant hoekje:

De Ir. Mr. Dr. Van Waterschoot van der Grachtstraat (tevens de langste straatnaam in Nederland) wordt dus niet geschreven als:

Ingenieur Meester Doctor Van Waterschoot van der Grachtstraat

wat op grond van die afspraak die Commodoortje noemt wel zou moeten!

Waarschijnlijk is ervoor gekozen dat niet te doen omdat de naam anders niet eens op de straat zou passen, maar inconsequent is het wel.

Overigens zat er in deze straat een heel klein stukje (1 meter) van de de oude AND import, en dat had de naam:
Ingenieur Meester Doctor Van Waterschoot

Onvolledig dus, want het laatste deel van de naam was afgevallen. Ik heb dat stukje verwijderd.

Ik was benieuwd hoeveel straatnamen met Ir. Dr. of Mr. (of combinaties daarvan) nog meer zijn te vinden, waarbij die afkorting niet voluit werd geschreven.

Met deze overpass kun je ze vinden.

Let op! Je moet eerst het zoekgebied invullen (wijk, stad, provincie of land).

Er zijn in Nederland 857 straten (met 260 unieke namen) die nog niet aan die regel voldoen.

Nog een tip voor overpass:
De “.” fungeert als een wildcard in de overpass regex, dus zoeken naar “Ir.” levert ook Ira en Iro op.
Je moet in dat geval de “.” tussen blokhaken zetten.

[out:xml];
{{geocodeArea:Nederland}}->.zoek;
(
  way["highway"]["name"~"^Mr[.]|^Dr[.]|^Ir[.]"](area.zoek);
);
out meta;
>;
out meta qt;

Voordat mensen massaal straatnamen gaan aanpassen wil ik toch nog een keer mijn mening melden dat de BAG-naam leidend zou moeten zijn, en niet een door de OSM community verzonnen naam.
Niet alleen past het verzinnen van gegevens, die niet ‘on the ground’ of in een gezaghebbende bron kunnen worden gecheckt niet bij OSM (wij registreren alleen wat er is), ook gaat hiermee de BAG-spellingwijze verloren in de OSM-database.

Het niet aanwezig zijn van de BAG-straatnaam in OSM maakt OSM-gebruik onaantrekkelijk voor gebruik door overheden. Die zijn bij wet verplicht de BAG-naam te gebruiken. Bedrijven zijn dat niet verplicht, maar sluiten zich wel graag bij deze conventie aan.

Als dan toch de BAG niet leidend moet zijn in het name-veld, misschien kunnen we dan nog wel de BAG-versie opslaan onder 'name:bag=*'?
Zo blijft de BAG-naam wel vindbaar voor argeloze gebruikers die de OSM-conventie van het voluit schrijven niet kennen. Ook blijft het zo mogelijk voor renderers hun eigen keuze te maken in welke benamings-conventie van belang is. Als de BAG-versie van de straatnaam in de database aanwezig is, zouden ook overheden kaarten kunnen maken op basis van OSM.

Verder zou ik nog willen pleiten tegen het aanpassen van de BAG-naam in de adres-importgegevens, dus de gegevens bij het pand. Nu blijft vaak staan dat de ‘source=bag’. Dat is natuurlijk niet meer juist als je de naam aanpast. Je zou ofwel de naam niet moeten aanpassen, ofwel zorgvuldig documenteren dat de bron van de straatnaam een andere is geworden, namelijk OSM zelf. Misschien iets van ‘source:street=osm_rules’, en een andere source:date.

Straatnamen op de kaart zijn niet een onbelangrijk detail, integendeel zou ik zeggen. Dit vraagt om grote zorgvuldigheid.