(drie/vier/vijf)dubbele plaatsnamen

Het valt me op dat plaatsnamen veelal drie, vier of zelfs vijf maal zijn opgenomen in de OSM database: eentje op de gemeentegrens, eentje als node behorende bij de gemeentegrens en eentje op de bebouwde kom en vaak nog andere.

Voorbeeld voor Losser:

Dit lijkt me indruisen tegen de One Feature, One OSM element (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/One_feature,_one_OSM_element) principe. Er is immers slechts één Losser en niet 5!

Wat is de beste manier om een plaatsnaam op te nemen? En als het inderdaad niet de bedoeling is om de naam op meerdere plaatsen neer te zetten, moet er dan een grote schoonmaak komen in Nederland om alle dubbele namen weg te halen?

Je hebt het hier over verschillende features die toevallig allemaal dezelfde naam hebben. Alleen de naam Losser op de vierde die je noemt (residential) mag weg.

Alhoewel de wiki het ook niet uitsluit.
In landen waar (nog) niet zo’n uitgebreid systeem van grenzen-administratie bestaat, zie je vaak dat een dorp of gehucht simpel wordt aangegeven met de naam op de residential en verder niets.

Als de naam op al die 5 features moet staat, geldt dit dan ook voor alle vertalingen van zo’n naam, inwonertallen, wikipedia links, wikidata links, provincynaam, landnaam, etc., etc.? Zo ja, dan lijkt me dit nogal overbodig en zeer moeilijk met elkaar in sync te houden; zo nee, dan vind ik het vreemd dat de “name feature” anders behandeld wordt dan de andere features.

Volgens mij zijn de gemeentegrenzen, wijkgrenzen, plaats middelpunt e.d. inderdaad allemaal verschillende features en horen ze ook allemaal in de OSM database. Waar ik over struikel is dat ze allemaal dezelfde tag(s) meekrijgen. Zou het niet netter zijn om de naam bijvoorbeeld alleen op de gemeentegrens de zetten. De rest is dan afleidbaar. De admincentre is bijvoorbeeld onderdeel van de gemeentegrens-relatie en hoeft dus niet nogmaals dezelfde naam te dragen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor nodes in een gebouw. Ofwel de adresinformatie gaat op de node ofwel op het gebouw waar binnen het valt, maar niet op beide. Wat maakt een adres node in een gebouw contour anders dan een admincentre node in een gemeentegrens-relatie?
Van de bebouwde kom die binnen een gemeentegrens-relatie valt, is ook door zijn liggen reeds bepaald wat de naam is.

Ik begrijp jouw standpunt, voor een deel gebeurt dit ook, je zet immers niet de plaatsnaam op de straat tag. Echter op een BAG adres staat dan weer wel addr:city=plaatsnaam. De renderer kan idd bepalen binnen welke plaats dit adres of die straat ligt. Een admin centre node hoeft echter niet dezelfde naam te hebben als de gemeente. Neem bijvoorbeeld de gemeente Utrechtse Heuvelrug, en de plaats Doorn waar het gemeentehuis staat. Moet daar dan alleen een name tag staan, maar de node van de plaats Utrecht en de gemeente Utrecht niet, omdat die in de gelijknamige Provincie Utrecht liggen?