Hoe tag je zo'n stuk gras/dijk/talud-achtig stuk grond?

Ik was in Zoutkamp bezig, en zag dit gras hier links:

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit gras moet taggen. Man_made=reinforced_slope is niet echt van toepassing, omdat het niet voor zeewering gebruikt wordt. ‘Talud’ kan ik niet vinden in de wiki… Er staat verder ook niet veel in de ‘NL:How to map OSM’…
Volgens Google translate is ‘talud’ in het engels ‘slope’ of ‘talus’. ‘Slope’ hoort volgens de wiki niet bij gras. Op de wiki staat dat ‘talus’ bij een soort van stenenlawing wordt gebruikt, natural=scree, maar dat is het (ook) niet.

Dus de vraag is: hoe tag ik dit?

  • SubieLibero

man_made = embankment
Maar dan als lijnelement; niet sluiten als vlak [sst: anders rendert ie niet]
Dus voor een dijk moet je twee lijnen naast elkaar leggen.

Zie: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:man_made%3Dembankment

Tandjes komen rechts gezien de tekenrichting.
Hier is een voorbeeld hoe het eruit ziet op de kaart http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.43703/6.09529&layers=N

Een dijk kun je ook taggen met embankment=yes op de highway. Op de standaard OSM kaart wordt dat niet gerenderd, OFM doet het wel.

Embankment dacht ik ook aan. Die heb ik vorig jaar gebruikt voor een aarden geluidswal tussen Hurdegaryp en de nieuwe rondweg aldaar.

Ik kwam vanmiddag door Zoutkamp tijdens mijn zoveelste fietsrondje rondom het Lauwersmeer (vanuit Kollum is dat ca. 50 km). De t-kruising Panserweg-Strandweg ten noorden van Zoutkamp is aangepast en heb ik zojuist bijgewerkt in OSM. Dat leverde een conflictje op in een wandelroute omdat jij, SubieLibero, eveneens in Zoutkamp bezig was. :wink:
Die wandelroute (‘Groningen Loopt’) was overigens al niet in orde, meld ik maar even, zodat iemand dat eventueel kan oppakken.

Top. Maar je kan die dijk toch wel in een stuk landuse=grass leggen, zoals de link van dvdhoven, daar ligt man_made=embankment ook in een stuk gras.

Bedankt!

Klopt, die kruising is wat veranderd. Aha, ik kreeg ook al een waarschuwing met die route inderdaad ;). Ik heb die waarschuwing maar even gelaten voor wat het was, het was gelukkig geen fout.

[EDIT] Heb er nu dit van gemaakt: http://www.openstreetmap.org/#map=19/53.33748/6.29871&layers=N

Lijn moet wel op hoogste lijn liggen, niet midden het grasveld

Het betreft hier historische restanten van de aloude zeedijk rond de Lauwerszee.
Zie verder hier.

Als de dwarsdoorsnede van die dijk er ongeveer zo uitziet:
/------
/

   ^

Dan ligt het hoogste punt toch hier boven het pijltje? Als je hem dan op de bovenste lijn van het multipolygoon legt klopt het toch niet, of zie ik dat verkeerd? En in de link van dvdhoven liggen ze ook niet op een lijn…

:smiley:

Dat wist ik :wink:

Klopt je hebt het hoogste punt te pakken in je tekening.

[klik op het plaatje]
Eerlijk is eerlijk, deze wal ziet er prachtig uit; zo zou ik hem ook wel willen tekenen :slight_smile:
In Venlo wordt de hele omgeving volgeplempt met wallen, sommige wel tien meter hoog. Maar is dit niet oneigenlijk gebruik van tags? Een muur in het midden en taludlijnen die de verkeerde kant op staan.
Volgens mij bestaat geen goede manier van taggen van aarden wallen :frowning:

EDIT: ik heb nog even gekeken: staat daar echt een muur in Hurdegaryp? En dan staan de taluds dus de goede kant op. Maar hoe moet ik dan mijn aardwal taggen?

Als de tandjes de “verkeerde kant” opstaan, moet je de richting van de weg omkeren. Zie Wiki voor embarkment. (links is de hoge kant.)

@Kogacarlo
Klopt, er staat daar een houten geluidswal van 1,5 meter hoog bovenop een aarden geluidswal.

Ik moest indertijd ook even navragen hoe dit te taggen.

Bovenop de aardwal is het nu 8 meter vlak, ik betwijfel dat.

(Luchtfoto 2016, het lijkt dat de insteek van de sloot getekend is)

De lijn moet aan de bovenkant van het talud liggen en de kleine dwarstreepjes het talud volgen.
Zo’n aardwal heeft aan twee zijde een talud.

Inderdaad, maar als ik “mijn wallen” ga mappen ga ik het ook bewust fout doen, namelijk één taludlijn op 1/3 van het grondvlak en de tweede lijn op 2/3 van het grondvlak. Liever zou ik zoiets hebben:

maar dat heb ik niet.

Kan ik OFM ook online bekijken?

Ik heb net gekeken via de PDOK Viewer en enige aanpassing is misschien wel gewenst. Eerst zal ik binnenkort eens wat updates uitvoeren aan mijn computer (Linux Ubuntu) om daarna hopelijk een actuelere versie van JOSM met verse luchtfoto te kunnen gebruiken.

Of de huidige weergave ‘8 meter vlak’ zou betekenen lijkt me niet zeker. Als eerste zijn dijken en wallen nou eenmaal niet hoekig en OSM kan zeker op dat niveau niets met afbuigende vormen in verticale richting (hoogteverschil).

Over meters: de dwarsstreepjes beslaan dan nog niet een enkele meter en heb je een schuine zijde met bijv. drie meter verloop dan is de weergave dus beperkt.

De Wikipedia-pagina van de tag vermeldt: “draw two ways bordering the raised land”. Dit kan je verschillende interpreteren. Ik heb het opgevat als ‘de grens van het normale grondniveau met de opgang van de wal’.

Voor zover ik weet niet. Wel offline, met het programma Basecamp of Mapsource. Zie voor details http://www.openfietsmap.nl/home

Nee, de OFM kan ik helaas niet online renderen. Zo ziet een embankment eruit:

link naar OSM.org / Mapillary

En hier de “muur van Hurdagaryp”

Link naar Mapillary