Mapillary

Met een programma als irfanview kan je automatisch een watermerk aan iedere foto toevoegen, die plaats je precies op de plek die je niet wilt laten zien.

Dank voor de tip. De laatste tijd upload ik geen foto’s maar video.s . Zie hier . (je moet ingelogd zijn om het te zien volgens mij) . Ik ben benieuwd of dat ook werkt met de 360graden video. En als dat werkt zou het handig zijn als er een video bewerking mogelijk zou zijn die dan een deel zwart maakt voordat ik ga uploaden. Of dat je dat bij het uploaden kunt aangeven of zo. Wellicht kan dat met bv blender maar dat zoek ik wel uit als ik weet dat ik ook 360video kan uploaden.

Ik heb al een helm waar ik met een gopro mount mijn xiaomi yi camera op kan schroeven. Dat zou ook moeten werken met de LG maar dan ben ik wel benieuwd of dat dan acceptabele beelden oplevert. Ook vraag ik me af wat het resultaat is als ik zo af en toe mijn hoofd omdraai. Daar ga ik niet aan ontkomen vrees is. Kortom … genoeg uit te zoeken maar laat ie eerst maar eens bezorgd worden dan kijken we daarna wel verder.

Hoe koppel je de gpx aan het videobestand?

Beide uploaden en dan de locatie op een kaartje koppelen aan het videofragment. Probeer het maar eens. Het wijst zich van zelf.
Of kijk even hier.

Dan moet je inderdaad wel de hele tijd naar voren kijken ;).

Doe je dit omdat je dan zelf niet met FotoGeoTag aan de slag hoeft, en het dus tijd scheelt? Ik bedoel, de resolutie is met 1080p (2MP) filmen wel een stuk lager dan een foto van bijvoorbeeld 12MP.

Klopt. Het scheelt me heel veel tijd en de kwaliteit van de fotos op Mapillary vind ik nog steeds heel acceptabel. Nadeel was wel dat het soms fout ging (er verscheen niets op mapillary ok al gaf de upload aan dat het OK was) maar tegenwoordig gaat het best goed en ook best snel. Een voordeel is dat mapullary van het fimpje foto’s maakt met gelijke afstand. Bij mijn timelapse vroegen zat er best veel verschil in de afstand omdat ik soms 5 en soms 50 km per uur reed :). Een ander voordeel is dat geen timelaps foto’s hoef te verwijderen als ik stilsta bij een stoplicht. Mapillary ziet adhv de GPX dat ik niet beweeg en maakt dan geen foto.

The crew is onderweg.

Een andere viewer voor mapillary foto’s Back to map om een andere locatie te kiezen.

Je kunt nu ook tekenen op de foto’s.

Gisteren fietste ik met dat prachtige weer over de Planken Wambuis en was benieuwd wie hier al eerder voor Mapillary was langs geweest.
Nou, dat was dus deze meneer met prachtige 360º beelden.
Mooi hoor, zo’n camera! En ruim een week geleden was het dus bijna net zult mooi weer als gisteren!

De LG valt wel mee.

Dank Marc. Het was zeker mooi weer. Dat is wel iets waar ook de LG360 ook van houdt heb ik gemerkt. De kwaliteit is echt een stuk beter als er veel licht is. Niet onlogisch want alle cameras houden van licht maar ik vind het verschil in kwaliteit van de fotos tussen veel en wat minder licht wel groot. Hoe dan ook … de camera bevalt best goed. Ook omdat ie kan laden (battery pack) en fotograferen tegelijk. Dan heb ik er op mijn fietstocht nauwelijks omkijken naar. Enig nadeel nu is dat ik nogal lang bezig ben met uploaden van foto’s. Ik heb gemerkt dat Mapillary niet zo goed overweg kan met het python upload script en hele grote aantallen (bv 5000 foto’s tegelijk). Ik heb nog een heleboel foto’s die ik moet uploaden.

(NB… ik hou ook de ontwikkelingen van deze 360 graden camera in de gaten… Kon wel eens een opvolger worden)

Om de fietsknooppuntnummerbordjes te controleren is de LG niet de meest geschikte camera heb ik gemerkt. Maar ja, een gegeven paard… :wink: Bij mij werkt het uploaden via het script zonder haperingen, meer dan 5000 foto’s duren lang maar meestal gaat het goed. De maximale uploadsnelheid van mijn provider is 20 Mbps. Soms moet je op de website (http://legacy.mapillary.com/map/upload/im) nog checken/bevestigen dat er nog een reeks in de wachtrij staat.

Mijn Theta S heeft ook graag veel licht. Veel licht ?, de meeste smartphones zullen nu wel een luxmeter hebben.
Wat OpenSteetCam betreft, het lukt mij niet met de OBD2 dongle. De app Torque krijgt er wel kontact mee.
Ik zal nu de dongle van Mercedes zelf proberen, die is gratis.
mercedes.me

Ik had gevraagd naar een professioneler camera, in veel van de apparatuur wordt een Lady bug 5 gebruikt.
Camera is dan ook weer net wat anders dan de software die er achter zit.
De hele setup bepaald het resultaat.

Hier is zo’n camera gebruikt.
Sequence with Ladybug.
https://www.mapillary.com/app/user/wsp_sweden?pKey=IY2kbKgv-HH1XHVX2DrqBA&lat=57.71998640000004&lng=12.935609549999981&z=17&focus=photo

https://www.mapillary.com/partners/wspsweden

Het viel mij tegen.
Criteria lezen onderbordjes

Verwondert mij niet. Kleine sensor & lens, weinig licht opvang. Dus heb je veel zonlicht nodig, of langere sluitertijd (dan krijg je weer bewegingsonscherpte), of hoge iso waarden (krijg je weer ruis).

Bij mij werkte het tot voor een week of wat geleden ook nog goed maar de laatste tijd als ik duizenden tegelijk upload dan worden de foto’s wel geupload maar krijg ik die laatste vraag waar ik y(es) moet intikken niet meer. Wel een goeie tip om via legacy proberen te bevestigen dat het OK is maar ook die optie werkt bij mij al tijden niet meer. Hij blijft dan hangen (en draaien) en zegt alleen maar “We are checking your current uploads on the mapillary server” zonder dat ie ooit klaar is met checken. Het lijkt ook niet uit te maken met welke browser ik dan werk. Geen idee waar het aan ligt.

Overigens is het vandaag wel weer gelukt een groot aantal foto’s te uploaden maar heb het niet aangedurdt meer dan 2000 tegelijk te doen. Advies van Kartrin van Mapillary is om niet meer dan 1000 tegelijk te doen maar dat vind ik wel erg weinig.

Ze hebben rare prioriteiten bij mly. Eerst de smartphone UI om zeep helpen. Dan bolcamera’s en dan actioncamera’s. Ik probeer ook op verschillende systemen manueel up te loaden. Er is geen lijn in te trekken wat beter gaat. Dat het traag is, is geen probleem. Wel vervelend wordt het als het geheugen van Chrome vol geraakt. Gelukkig heb ik tijd. Maar grote sequenties met goede photo’s zullen dus niet voor deze zomer zijn. Zo krijg ik een slechte naam.

Ik gebruik altijd ‘upload.py’ en 1000den foto’s uploaden gaat altijd zonder problemen op de maximale snelheid van m’n verbinding. Meestal upload ik 3000 tot 6000 per keer.
Als je upload.py gebruikt moet je wel eerst zelf de mapillary exif tags toevoegen met ‘add_mapillary_tag_from_exif.py’