Luchtfoto's Beeldmateriaal Nederland

Daar heb je een goed punt. Ook is ‘source=Kadaster Luchtfoto 2016’ een stuk beschrijvender, misschien wel in het engels?

[url]http://geodata.nationaalgeoregister.nl/luchtfoto/wms?&request=GetCapabilities&service=WMS[/url]

(in de link hierboven is de “s” reeds weggehaald.)

Als je gaat uploaden klik je op de link “obtain from current layers” (engelse versie van JOSM)

Thanks… mij hoor je vandaag niet meer :smiley:

En morgen ook niet, en overmorgen…? Er staat idd zoveel moois op om over te tekenen :wink:

Kan iemand dit ook op een geschikte plek in de Wiki toevoegen?

Niemand leest meer… iedereen is aan het bijwerken… :smiley:

Het is er ook uitstekend weer voor en de luchtfoto is van zeer goede kwaliteit! :smiley:

via deze link:
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Maps
kom je bij de pagina waar alle default lagen van JOSM staan. Daar kun je ook zelf wat aan toevoegen heb ik begrepen (maar nog niet zelf geprobeerd).

Na een paar keer van luchtfoto gewisseld te zijn (Bing, cyclomedia (2014), gemeente Venray (2016)) heb ik gemerkt het handig is om bij de “source=” een jaartal van de luchtfoto’s te gebruiken (naast de bron).

Als iets afwijkt van wat je zou verwachten dat weet je van welk jaar de informatie komt.

Hetzelfde merk ik bij het bouwjaar uit een BAG import. Als een gebouw gebouwd zou zijn in 1960 en het staat niet meer op de luchtfoto van 2016 dan wis ik het in osm (en een BAG terugmelding gaat naar de gemeente).

Dat had ik in #12 ook al gemeld. Wil vanavond wel een poging wagen om 'm daar in te zetten als niemand me voor is.

We moeten er wel rekening mee houden dat, al is de luchtfoto behoorlijk recent, dat de situatie toch al weer achterhaald kan zijn.

Van de week kwam het voorbeeld voorbij van een rotonde die verwijderd was, hetgeen enkel terug te vinden was op de nog recentere mapillary foto’s van It’s so funny maar nog wel te zien was op luchtfoto en/of streetview van enkele maanden daarvoor.

Bedankt Johan, prachtig materiaal!

Daarom stel ik voor dat de OSMF aan alle mappers een drone ter beschikking stelt, zodat ze écht het meest recente materiaal zelf kunnen verzamelen. :laughing:

Meestal is de history dan ook recent, zeker een aandachtspunt.

Of “gewoon” een directe feed vanuit de sateliet, net zoals je in films ziet. Inzoomen op elke gewenste plaats :sunglasses:

Zijn we verwend? Hebben amper recente luchtfoto’s tot onze beschikking of het is alweer niet genoeg! :roll_eyes:

Dit is top. Het was ook meteen duidelijk dat wat wegen hier niet goed waren uitgelijnd.

Mooi! Zeker die hoge resolutie is erg handig. Je kan de brievenbussen bijna zien ;).

Zou in de ID editor Bing voor Nederland nu verboden kunnen worden?

Durf het bijna niet te vragen…
Weet iemand voor ‘primitievelingen’ zoals ik of en hoe je er in Potlatch 2 voor kunt zorgen dat dit beeldmateriaal van het Nationaal Georegister als onderligger kan worden gebruikt in plaats van Bing?
Ik heb bij Background / Edit een regel toegevoegd met de hierboven opgegeven url. Dat werkt natuurlijk (?) niet omdat deze een wms bestand opvraagt. Hoe wel, of kan het helemaal niet?
Ik kan ook een vectorfile toevoegen in het formaat GPX, KML, OSM of Shapefile, maar ik denk dat dat niet van toepassing is voor onderliggend beeldmateriaal.

Goeie vraag. Probeer eens dit, bij mij werkt het. Potlatch slaat dit echter niet op dus je moet dit telkens opnieuw invoeren. Zou het ook moeten doen in de ID editor (getest, het werkt en deze onthoudt de laag wel).

http://whoots.mapwarper.net/tms/{zoom}/{x}/{y}/Actueel_ortho25/http://geodata.nationaalgeoregister.nl/luchtfoto/wms?FORMAT=image/jpeg&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=Actueel_ortho25&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Bedankt! Werkt inderdaad.
Wat ik me afvraag is waar de andere verwijzingen naar de diverse mogelijke achtergronden worden opgeslagen. Op een server van de maker(s) van Potlatch? En zou te vragen zijn of ze de Nationaal Georegister url willen opnemen?
Edit: typo